Welk merk lipo en Welke Lader ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Sonny-G, 29 sep 2019.

  1. Sonny-G

    Sonny-G

    Lid geworden:
    29 sep 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    antwerpen
    Beste

    Onlangs de RC auto hobby terug opgepikt, vroeger altijd nitro en 2 takt gereden.
    Nu begonnen met elektro auto's, ARRMA Typhon 6s en ARRMA notorious 6s.
    Voorlopig rij ik enkel op 4s lipo's, dat ter zijde.
    Hieronder nog enkele vragen waarmee ik zit..

    1) Lipo’s 4s – min.5000mah. min.35C: Welke merk(en) zijn prijs/kwaliteit goed ? Zie veel prijzen passeren en eerlijk, 100eu voor 1 batterij wil ik niet betalen. Tenzij deze duurdere extreem veel beter zouden zijn. Momenteel de FTEK 4s-5000mah 40c van Diamond in gebruik.

    2)In de handleiding van de auto die ik bezit (arrma typhon 6s) spreken ze van minimum 35C batterijen te gebruiken, minder dus niet. Maar is er een maximum ?

    3)Gezocht; Prijs/kwaliteit lipo lader gezocht waar ik min. 2 lipo’s tegelijk kan laden. Ik laad nu 1 lipo (4s-5000mah-40c) op in ong. 70minuten beetje lang. Lader is de “Plus power 80W” en ik laad via de balance mode @ 7A . Indien mogelijks zou ik een laadtijd willen bekomen van om en bij de 30 á 45min. Aanbevelingen ?

    Alvast bedankt!
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Tja wat moeten we nu met deze vraag? Het is een beetje flauw van mij maar vragen als deze zijn en heel, heel vaak gesteld hier op het forum en bijna even zo vaak beantwoord. Het probleem is alleen dat al die adviezen van persoon tot persoon verschillen. Waarom zou je mijn adviezen opvolgen en die van iemand anders niet? Of het omgekeerde natuurlijk.
    Ga eens rondkijken op dit forum. Op al je vragen zal je meerdere antwoorden vinden en dan zal je zelf moeten uitmaken wat voor jouw de beste oplossing is. Lees vooral ook de stukjes eens goed die handelen over de zogenaamde "C" rating van de accu's. Daar zit namelijk heel vaak "een luchtje" aan om het voorzichtig te stellen. Dit geldt voor zowel het laden als het ontladen!

    Dat ze in de handleiding stellen dat je minimaal een 35C accu moet gebruiken is een beetje onzin. Wat ze je moeten vertellen is hoeveel stroom de motor zal gaan gebruiken en dan moet jij de juiste accu daarbij zoeken. Als je b.v. een motor hebt die 50A gebruikt en een 2200mAh accu hebt zal je een accu moeten gebruiken van ongeveer 23C. Gebruik je echter een 5000mAh accu dan heb je in principe aan een 10C accu genoeg. Het is altijd goed om wat meer te kiezen, te veel bestaat niet. Het gaat er om dat de accu de stroom die de motor nodig heeft makkelijk kan leveren.
    Het lichtnet bij jouw in huis kan vele tientallen Ampères leveren maar de lamp in huis gebruikt daar maar een fractie van. De magnetron gebruikt "wat" meer maar nog steeds geen tientallen Ampères.
    Je accu's laden moet je niet te snel willen doen.

    Veruit de meeste fabrikanten adviseren de accu's te laden met ongeveer 1C. Zo hebben ze de langste levensduur en leveren ze de beste prestaties. De verkopers van die accu's plakken hun eigen stickertje op de accu en dan ineens kan je ze ontladen met 100C en laden met 10C, an me neus. ;)
    Heel veel mensen, ik soms ook, laden echter met 2C, dat gaat net even wat sneller en is voor de meeste accu's heel goed te verdragen. Het gaat wat ten koste van de levensduur maar dat zullen wij niet merken om dat we de accu meestal ook veel te snel ontladen, daar "lijden" de accu's meer van.

    Dit zijn een paar van mijn ideeën. Ga echt eens spitten op dit forum, er is heel veel informatie te vinden. Soms zijn de antwoorden tegenstrijdig naar dat is met heel veel dingen zo vrees ik.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2019

Deel Deze Pagina