Welk model voor zelfbouw 2cc dieselmotor

Het gaat dus over dezelfde motor FOX35. En naar verluidt zijn dit zeer snelle starters en draaien ze zeer goed.
Zaterdag word de mijne gestart. (hopelijk).

En weeral bewezen , Samen Met Jef een spraybar gedraaid. Daarna de motor op een testbank en gestart. Recept van de dag was:
-40 Ether
-35 blauwe lampolie
-25 ricinusolie

En voor een splinternieuwe motor..............
Tja , Jef heeft enkele filmpjes gemaakt , Maar hij doet het supergoed. 2 minuutjes inlopen , compressie hoger & de naald een stuk scherper.
En draaien dat prachtstuk.

Sorry voor de blauwe lampolie........Ik durfde het filter van onze Viessman verwarmingsketel op stookolie niet verder losmaken , omdat de O-ring het zou kunnen begeven. En ik wil echt me'n gezinnetje niet in de koude zetten voor me'n hobby.

Indien mogelijk maak ik gebruik van kleurloze lampolie (meestal goed verkrijgbaar) enkel omdat de toevoeging van de blauwe kleurstof niet nodig is en ik niet weet of die kwaad kan of niet, maar dat wil niet zeggen dat hij niet kan lopen op blauwe lampolie.

Verder zie ik dat je niet echt het klassieke inloopprogramma hebt gevolgd. Hoe twijfelachtiger de kwaliteit van de motor (en de kwaliteit van silver swallows laat nogal eens te wensen over), des te groter het belang om de motor met zorg te laten inlopen en als je dat doet is de kans ook des te groter dat de motor een langere tijd goed zal functioneren.

Over wat een goed inloopprogramma is verschillen natuurlijk weer de meningen, maar zelf laat ik de motor minimaal 10 keer rijk en met lage compressie een minuut lopen en tussendoor goed afkoelen (zeker 10-15 minuten). De bedoeling is dat de motor tot bedrijfstemperatuur opwarmt (daarvoor is een minuut voldoende en langer laten lopen is dan niet zinvol) en daarna de gelegenheid krijgt weer goed af te koelen. Hierna kun je de motor langzaam op een steeds minder rijk mengsel en met hogere compressie laten lopen tot je (laten we zeggen rond de 20e keer dat je de motor laat lopen) het maximaal haalbare toerental bereikt. Weer heeft het geen zin de motor dan langer dan een minuut per keer te laten lopen. Daarna kun je hem een keer de tank leeg laten lopen (3-4 minuten). Als hij dan het maximale toerental kan vasthouden zonder na enige tijd in te zakken (dat zou een teken van oververhitting zijn), kun je hem 'ingelopen' noemen.

Inderdaad FOX35. Daar geef ik je weer groot gelijk in. Het was hier echter de bedoeling van de motor eens te starten , en om te kijken hoe deze zich zou gedragen. Echter heeft deze een stalen zuiger en cilinder & zijn minder vlug "pijn" gedaan dan de moderne motoren met een klempassing en aluminium zuigertje.
En deze gaat de kast in bij de rest van de motoren.

Tja , die blauwe lampolie hahahahaha , er stond niets anders meer , dus daarom deze maar genomen.
Wel een voordeel is dat deze zo hard niet stinkt. Petroleum - of diesel stinkt veel harder.

Staal op staal is niet zo'n goede combinatie.
Beter is een gietijzeren zuiger en een stalen cilinder.
En die moet je altijd zorgvuldig inlopen. Met name niet te droog.
Succes!

Ik zie dat je een mengsel gebruikt met meer ether dan petroleum. Apart. Ik gebruik meestal zoveel mogelijk petroleum (de verbranding hiervan levert relatief veel vermogen), juist voldoende olie voor de smering (in jouw geval denk ik hooguit een procent of 30) en voldoende ether voor een goede start en bedrijfstemperatuur, ook rond de 30℅. (Ether brengt temp omlaag en hierdoor krijg je een mindere verbranding)
Bovendien giet ik er altijd nog een procentje IPN bij, bevorderd een goede start zonder al te veel prutsen aan je compressie schroef.

Grtz Leo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat je een mengsel gebruikt met meer ether dan petroleum. Apart. Ik gebruik meestal zoveel mogelijk petroleum (de verbranding hiervan levert relatief veel vermogen), juist voldoende olie voor de smering (in jouw geval denk ik hooguit een procent of 30) en voldoende ether voor een goede start en bedrijfstemperatuur, ook rond de 30℅. (Ether brengt temp omlaag en hierdoor krijg je een mindere verbranding)
Bovendien giet ik er altijd nog een procentje IPN bij, bevorderd een goede start zonder al te veel prutsen aan je compressie schroef.

Grtz Leo
+1 :thumbsup:

Grtz Leo

Normaalgezien gebruik ik 30 Ether , 45 diesel , 25 olie. Motoren waar ik niet zeker van ben het vorige recept. IPN kan ik hier niet vinden En word niet meer verkocht wegens stikduur voor een ampul & is slecht voor het hart.
Op youtube heb ik films gezien van motoren die enkel draaien op diesel met olie....Zelf nog niet getest.

Laatst bewerkt:
Back