Welk model zwever is dit?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Marcel, 2 jan 2023.

  1. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Iemand een idee welk model dit is?
    Spanwijdte is ongeveer 3,5 meter…
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Lijkt wel een model van FVK???
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Lijkt ook veel op de Calypso Cobra, zelfde tipvormen, zelfde romp met vleugel op pylonnetje.
    Alleen had de (mijn) Cobra een 3 m vleugel in 2 delen.
     
  4. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    De neus lijkt anders als bij de FVK modellen.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Multiplex servo houders in de vleugel .

    Lijkt een ouder f3b model
     
  6. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    serge pot vindt dit leuk.
  7. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Zijn deze modellen ook geschikt om te slepen achter een motorkist?
    Dat slepen met klittenband gaat enkel
    Met kleinere zwevers neem ik aan?
    Wellicht dat in deze een sleephaak gemaakt kan worden of is dat niet mogelijk met zo’n demontabele neus?
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat is wel lastig met zo'n neus, maar alles kan. Ik zou of het hele mechaniek in de afschuifneus maken (inclusief servo),
    of alles in het vaste gedeelte en dan gewoon een groot genoeg gat in de afschuifneus dat je er bij kunt komen. Bij optie 1
    natuurlijk wel zorgen dat de neus goed vast getaped zit aan de rest van de romp!

    Verder wel even opletten met starten vanaf de grond. Dit soort modellen kan afhankelijk van de v-stelling vrij eenvoudig met een tip in het gras blijven haken bij de start, dat loopt vaak fataal af. Dus of gooien, of starten van een karretje, of voldoende v-stelling.
     
  9. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Nose cone goed vast tapen en dan kan je gewoon met een stukje klittenband omhoog aan de sleep
     
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Gewoon een gaatje in de zijkant van de rompneus met een staaldraadje daar achter in een messing geleidebuisje. De extra servo zou best bij de ontvanger in het achterste vak geplaatst kunnen worden. Aangezien de staaldraad bij het ontkoppelen op trek belast wordt ontstaan er geen knikproblemen. Eigenlijk is mijn voorbeeld op de foto al ongunstiger dan een nagenoeg rechte stang in jouw smalle romp. In de opschuif-neus uiteraard een corresponderend gat maken en deze goed vast tapen. Want al komt er geen kracht op, je wilt niet dat de kabel klem komt te zitten of dat je neusecone los gaat op het moment van ontkoppelen. 12268B0E-03E2-41D6-9029-FD60EBF3027C.jpeg 2DE062C7-10BA-49DC-AB35-DADEBE5A3C31.jpeg
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zo zou ik het niet doen!
    Als de kist in een noodsituatie eens heel zwaar aan de sleeplijn hangt en de servo HEEL erg veel kracht moet zetten, veert die gebogen stang recht. En zou je zomaar te weinig stangbeweging hebben. Langere servo-arm is ook de oplossing niet, want dan neemt de kracht af. Enige goede oplossing is: servo helemaal naar links tegen de romp aan, en de stuur (trek)stang zo recht mogelijk.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    In de basis ben ik het helemaal met je eens Dirk, daarom schreef ik zelf al dat deze knik ongunstiger is. Ik zet de sleepkoppeling altijd op het binnenste gaatje, en vaak boor ik zelfs een extra gaatje dichter bij de as. Het onderscheid tussen N en Ncm is mij namelijk geheel duidelijk. In dit geval heb ik in een bestaande zwever een extra servo gezet en onder last getest. Tot nu toe nog geen problemen ervaren met de stang.
     
    aurectar, DirkSchipper en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina