Lijkt ook veel op de Calypso Cobra, zelfde tipvormen, zelfde romp met vleugel op pylonnetje. Alleen had de (mijn) Cobra een 3 m vleugel in 2 delen.
Zijn deze modellen ook geschikt om te slepen achter een motorkist? Dat slepen met klittenband gaat enkel Met kleinere zwevers neem ik aan? Wellicht dat in deze een sleephaak gemaakt kan worden of is dat niet mogelijk met zo’n demontabele neus?
Dat is wel lastig met zo'n neus, maar alles kan. Ik zou of het hele mechaniek in de afschuifneus maken (inclusief servo), of alles in het vaste gedeelte en dan gewoon een groot genoeg gat in de afschuifneus dat je er bij kunt komen. Bij optie 1 natuurlijk wel zorgen dat de neus goed vast getaped zit aan de rest van de romp! Verder wel even opletten met starten vanaf de grond. Dit soort modellen kan afhankelijk van de v-stelling vrij eenvoudig met een tip in het gras blijven haken bij de start, dat loopt vaak fataal af. Dus of gooien, of starten van een karretje, of voldoende v-stelling.
Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Gewoon een gaatje in de zijkant van de rompneus met een staaldraadje daar achter in een messing geleidebuisje. De extra servo zou best bij de ontvanger in het achterste vak geplaatst kunnen worden. Aangezien de staaldraad bij het ontkoppelen op trek belast wordt ontstaan er geen knikproblemen. Eigenlijk is mijn voorbeeld op de foto al ongunstiger dan een nagenoeg rechte stang in jouw smalle romp. In de opschuif-neus uiteraard een corresponderend gat maken en deze goed vast tapen. Want al komt er geen kracht op, je wilt niet dat de kabel klem komt te zitten of dat je neusecone los gaat op het moment van ontkoppelen.
Zo zou ik het niet doen! Als de kist in een noodsituatie eens heel zwaar aan de sleeplijn hangt en de servo HEEL erg veel kracht moet zetten, veert die gebogen stang recht. En zou je zomaar te weinig stangbeweging hebben. Langere servo-arm is ook de oplossing niet, want dan neemt de kracht af. Enige goede oplossing is: servo helemaal naar links tegen de romp aan, en de stuur (trek)stang zo recht mogelijk.
In de basis ben ik het helemaal met je eens Dirk, daarom schreef ik zelf al dat deze knik ongunstiger is. Ik zet de sleepkoppeling altijd op het binnenste gaatje, en vaak boor ik zelfs een extra gaatje dichter bij de as. Het onderscheid tussen N en Ncm is mij namelijk geheel duidelijk. In dit geval heb ik in een bestaande zwever een extra servo gezet en onder last getest. Tot nu toe nog geen problemen ervaren met de stang.