welk modelletje?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eclipse86, 15 okt 2016.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, wij zijn op zoek naar een leuk en goedkoop modelletje om te hellingvliegen...
    maar nu komt het...
    het liefst redelijk sterk ook, leuk uitziend maar goed vliegend/acro.
    maar ook goed te gebruiken is als combat modelletje... ofwel moeten we hier opteren voor een 2de model

    eventueel een wisselbaar rompje om ook "thuis" op de club electro te kunnen vliegen...
    het mag eventueel balsa zijn maar schuim bekleed kan ook.
    ik heb eventueel een schuimsnijder en cnc ter beschikking, dus een leuke tekening is ook mogelijk.
    Ik heb al wat gekeken naar bv de saly ofzo ( er zijn zowiso nog wel simpeler modellen ook)
    een zagi of swift 2 is niet echt de bedoeling...

    iets zelf nabouwen is dus zeker ook mogelijk, maar ik heb geen idee van vleugelprofielen...
    Ik weet we vragen veel, maar we hebben vooral inspiratie nodig denk ik!

    mochten er goede arf's allrounders zijn hou ik me ook aanbevolen.
    groeten Chris
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    geen inspiratie?
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Misschien iets specifieker aangeven wat je wat je zoekt?
    Alles vliegt aan de helling, je inzetgebied bepaalt wat voor modelletje je kiest.

    Moet het puur voor Combat zijn?
    Wat versta je onder acro? Af en toe en rol en een looping of complexe figuren die om wat 'durgzug' vragen.
    Vliegende vleugel?

    Ik kan zelf niet 1 kistje verzinnen dat overal aan voldoet.
    Voor combat kom je al snel bij HK vleugeltjes.
    Leuke hellingkistjes is m.i. alles met Rolroeren.
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    combat kan idd in principe met alles(natuurlijk geen gfk of full carbon modellen.
    combat kunnen we snel zelf iets samensteken denk ik (en snijden, maar ook hier denk ik dat er betere "profielen/vormen zijn dan van een gewone zagi of de swift
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dus het gaat in de basis om een combat-kistje?

    Ik heb daar geen ervaring mee maar is juist daar het profiel niet een beetje ondergeschikt aan duurzaamheid en wendbaarheid en goedkoop te reproduceren (want kapot gáát hij)
    Als het vliegt, vliegt het.....en dat doet het aan de helling vrij snel.
     
    pierreke vindt dit leuk.
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik heb momenteel nu deze uitgetekend/ nagetekend de avacro.
    deze is origineel uit balsa opbouw maar ik het nu zo uit foam.
    1m30wingspan vleugels en romp uit foam rudder uit 6mm balsa en afneembaar?
    de romp zou ik een onderste vast deel maken en dan een afneembaar onderdeel waarvan je dan kunt kiezen tussen een slope romp of een brushless romp.
    als vleugelprofiel heb ik een TL 54 genomen, zelf ken ik niets van profielen maar dit blijkt een goed werkend profiel te zijn??
    de vleugel is daardoor vrij dun maar ik zou een triplex ligger van 12mm x3mm opstaand in de vleugel lijmen en dan het geheel tapen. de ailerons worden uit balsa gemaakt

    [​IMG]


    [​IMG]

    Naast deze "vliegende vleugel/ combatvleugel (zal hoofdzakelijk denk ik wel met motor gebruikt worden...)

    ben ik ook bezig met de saly uit te tekenen in cad zodat ik daar een klein freessetje van kan maken. ook hier kan gebruikt worden als dlg model en een 2de rompje voor een motor setup...
    ik denk dat dit 2 simpele kleine clubprojecten kunnen worden.

    een quark of le fish zijn ook zeer leuke modellen en heb ik ook deels uitgetekend, we zien wel wat eerst...
     
    eric_laermans en Ariel vinden dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Kijk anders ook eens naar de Snow Boot van Peter Den.......makkelijk en snel bouwen, wendbaar, makkelijk ombouwen naar elektro (lijkt mij)
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Iedere niet al te zware (== wingload laag) plank zal het prima doen (ook de avacro). In het Camperduin-draadje zie je een 1m plank gesneden uit het goedkoopste piepschuim dat de bouwmarkt biedt. Zeer lage wingload, erg makkelijk te bouwen, ook te elektrificeren, te vliegen bij 1Bft en nog te vliegen bij 3Bft, bovenal hoge fun-factor. Er zijn veel profielen die je kan gebruiken, o.a. Peter Wick heeft een leuke serie voor plankzwevers, maar ook symmetrisch profiel schijnt prima te vliegen aan de helling.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2016
  10. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    Rick NL vindt dit leuk.
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    jup, maar deze heb ik momenteel ook al zelf uitgetekend( de romp is zelfs al gebouwd, enkel de vleugels weet ik nog niet hoe ik het ga doen)
     

Deel Deze Pagina