Welk profi soldeerstation kopen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door plotterwelt, 26 nov 2011.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat afschrijven zie ik bij dit soort prijzen ook eerlijk gezegd geen voordelen leveren. Voor mijn eigen gebruik zou ik trouwens zeker-te-weten een 2e hands exemplaar kopen als één van mijn stations het zou begeven (ik wil absoluut niets anders en moet een reserve-exemplaar hebben).
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    OK , ik ben overtuigt en overgehaald . ;)

    Heb er een bietagent op gezet , vanavond om 10 uur weet ik meer .

    Mvg Johan
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Niet gekregen :(.

    Volgende agent gezet .

    Of heeft iemand van het forum er een over. :D

    Mvg Johan
     
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Ik soldeer ook al weer een tijdje met de weller wtcp .
    Ik heb nu 2 gebruikt en soms blijft de regelaar hangen .
    Maar na een goedkope velleman[chinese]station gebruikt te hebben .
    Ben ik weer terug bij een weller .
    De prijs was er ook naar maar het werkt echt beter.
    [​IMG]

    De prijs staat er nog op [25euro]
    Je kan ook gewoon een 24 volt schakelende voeding kopen en een nieuwe bout .
    Dat word ook wel veel gedaan en scheelt veel geld .
    Groeten Wiebe.
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Wauw, die is wel heel antiek. 8) ;) En inderdaad, gewoon 24V voldoet, de temperatuuur wordt geregeld via de magnetische schakelaar in de tip. Dat is ook het enige kwetsbare. Als je je bout zo af en toe "aftikt" op een randje, gaat het keramiek stuk en dan is het 90 eypo voor een nieuwe bout (zonder station). :oops:
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De bedoeling is natuurlijk, dat je 'm afveegt aan het vochtig gemaakte sponsje. De vraag is alleen hoevelen dat ook echt doen. Het verschrompelde sponsje op Wiebe's station komt me trouwens nogal bekend voor ;). Het werkt namelijk veel sneller om even met de zijkant van je hand op tafel te slaan terwijl je de bout vasthoudt. De tip is dan weer voldoende schoon om weer meteen verder te gaan.
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Hahaha, yep, daarin verschillen praktijkmensen van theoretisch bedachte dingen. Op een werkbank droogt dat sponsje al snel uit. En na wat heen en weer verplaatsen op de werkban, is ineens het sponsje foetsie. Dan maar een klodder vuil soldeer op het het laminaat. Ook typisch zo'n herkenbaar iets voor een werkplaats. :lol: :D
     
  8. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Haha, zeer herkenbaar. Toen ik nog mobilofoons, portofoons, ATF en GSM toestellen etc, etc repareerde ging dat ook zo. Of even met je duim schoonvegen. Inmiddels niet meer dagelijks een bout in handen dus afvegen doe ik niet meer (de bout dan :D).

    Mijn vader had een Weller, ik heb een Weller en straks wil mijn zoontje ook weer een Weller (herkenbaar?)

    Toevallig heb ik ook nog zo'n Aoyue stationnetje staan, voor de prijs echt niet gek maar er kan niets tippen (!) aan een Weller.
     
  9. marcel85

    marcel85

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Erica
    Hier ook een zeer tevreden weller gebruiker, ik heb WS81 (80 watt en nog het oudere model) en dat is een waar genot, een bout die kleiner is dan de gemiddelde 50 watt. werkt geweldig voor connectors.
    en ik heb een wecp 20 met een lichte bout voor het fijne werk.

    Om het kort te houden, koop een weller en je koopt als je het niet dagelijks gebruikt nooit weer een bout weer.
     
  10. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Hmmm, mij is onlangs tijdens een soldeertraining geleerd dat een vochtige spons niet aan te raden is. Je koelt de punt te snel af, waardoor de levensduur wordt verkort en je moet wachten tot de punt weer op temperatuur is. Tegenwoordig gebruikt men een soort grove staalwol. Moet zeggen dat dit geweldig werkt! Nooit meer afslaan en spons nat maken!
    Het tweede wondermiddel is Tippy van Stannol. Reinigt en vertint de punt in één handeling.
     
  11. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
  12. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Hihi
    Antiek is denk ik alleen de voeding [kastje]
    Maar waar het om gaat is de bout ,anders was het alleen een bout geworden .
    De voeding had ik dan wel ergens opgescharreld .

    Echt antiek is mijn soldeerpistool een radion echt bakeliet .
    Maar die word niet veel meer gebruikt .
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zoals je zegt, dit werkt heel erg goed. Niet, dat ik het zelf al gebruik, maar ik heb er in Duitsland mee kunnen oefenen en ga het bestellen. Vervolgens moet ik dan nog zien of ik oude gewoontes kan afleren, maar dat zal de toekomst uitwijzen.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Geen betere soldeerbout dan een Weller Magnestat. Mijn exemplaar is al meer dan 40 jaar oud. Het is een 48 Volt uitvoering met ringkerntrafo. De soldeerbout heeft inmiddels één gebrek, de siliconen mantel van het snoer begint uit te drogen en te brokkelen.

    Heb meerdere soldeerpunten in gebruik, zodat de soldeerbout voor (vrijwel) elk soldeerklusje is te gebruiken.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bout schoonmaken met iets nats doet me aan een ander oud verhaal denken jan, iets ergste fout en jouw avatar..
     
  16. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dan zit je nog steeds te klooien met een dotje, dat overal en nergens kan liggen. Nee, met zo'n verzwaard bakkie er omheen, waar je de bout recht in het dotje kunt steken, dat werkt echt prettig en wat kost het nu helemaal.

    :offtopic:Hier is 't ie nog een keer Niek. Blz. 2 van "de grootste fout, die je gemaakt hebt" (staat in het forumdeel 'de modelbouwkroeg'): Satoer, die normaal even met een natte vinger testte of de bout al heet was (sisssss) deed dat een keer met zijn tong omdat-ie zijn handen vol had. Daarmee verdiende hij meteen de titel "supersukkel 2004". Na veelvuldig zeuren kregen we op blz. 12 van dat draadje eindelijk een illustratie van het voorval, gemaakt door Laurenka. Die dag ging ik op verjaardagsvisite bij mijn moeder, die toen 90 werd (de 91 heeft ze net niet meer gehaald), vandaar dat het plaatje ook laat zien, dat ik mijn pc mee zou nemen om de illustratie meteen te kunnen zien.
    [​IMG]
     
  18. Taildragger

    Taildragger

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tilburg
    De Weller sponsjes werken wel maar op den duur gaat je tip kapot door de snelle temperatuurdaling.
    Ik gebruik al sinds een tijdje deze: DURATOOL|SH-1025|CLEANER, SOLDERING TIP | Farnell Nederland
    Het is inderdaad een soort staalwol maar dan van koper of messing, de tip wordt erg schoon en blijft heel.

    Mvg Ron
     
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hier wordt een Weller WTCP51 geveild, voor de geïnteresseerden.

    (En mocht je er nog een zweefvliegtuig (1:1) bij willen dan kan dat ook, hoewel dit natuurlijk een beetje een triest geval is dat ze geveild worden)
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    70 € + btw + veilingskosten + versturen.

    Dan is Ebay denk ik goedkoper .

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina