welk profiel voor een zwever??

hey,
ik ben bezig met een zwevertje, maar nu ben ik eens even aan het zoeken geweest naar diverse vleugelprofielen, maar wat is nu het beste voor een zwever?????(kan me voorstellen dat mijn vraag mischien niet helemaal duidelijk is) :cry: duz ik zoek een airfoil die optimaal is voor een zwever alvast bedankt :teacher:

Wilco, eigenlijk een lastige vraag. Het antwoord is namelijk o.a. ook afhankelijk van het type zwever wat je wilt gaan bouwen.
Moet het een echte thermiekzwever worden, of wil je er af en toe ook wat sneller mee vliegen, of moet het semi-kunstvlucht worden.

Het internet staat vol met tekeningen van eenvoudige maar goede zwevers. Waarscjinlijk staan hier op het forum ook nog diverse verwijzingen naar leuke zwevers. Als voorbeeld de bekende "EON", dit is een zeer goedmoedige en goede zwever, ook als electrozwever te bouwen. De tekening hiervan heeft ooit eens in de FMT ( Duits tijdschrift ) gestaan.

Wat ikzelf overigens je ook nog kan aanraden is een leuk boek over thermiekzweven verkrijgbaar via internet bij Duitse uitgevers, het is dus in het Duits geschreven.

"Das Thermikbuch für Modellflieger" van Markus Lisken en Ulf Gerber.

Hierin staat veel informatie over thermiekbellen, hoe deze "in" te vliegen, de verschillende soorten zwevers, en veel tips heel veel tips.
Géén bouwtips !!
En, heel belangrijk, ondanks veel theoretische zaken toch leuk en leesbaar geschreven.

Dus eigenlijk geen direct antwoord op je vraag.
Zoek nog eens een beetje verder en bepaal voor jezelf wat en waar je wilt gaan vliegen, en wat je voor prestaties van je zwever verwacht.
Ik ben geneigd om te zeggen: begin met een simpele balsa-zwever eventueel met electromotor om op hoogte te komen. En kijk rustig verder en probeer je nog wat meer in te lezen in deze materie.

Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende smaken.
Wat ik mooie zwevers vind, vind jij misschien oerlelijk of saai of te traag.
Daarom is het moeilijk je een goed advies te geven.

Tip: kijk eens bij een vliegclub bij in de buurt.

Succes.

Wilco,

Ben geen profielexpert, laten we daarmee beginnen.
Op zwevers zie je regelmatig SD7037 opduiken. Al jaren een zeer veelzijdig profiel, vooral geschikt voor thermiekzweven.

Wil je wat sneller zou RG14 een overweging kunnen zijn.

Gerben

hallo, bedankt voor de tips, ik heb zelf al een simple romp ontworpen het is een zwever voor elastiekstart om mee te termiek zweven. ik had nu een clark y profiel maar dat beviel totaal niet 8O (wel snel maar dat was niet de bedoeling :? ) ik kreeg laatst van iemand de tip om een eppler profiel te gebruiken.(maar ik las ergens dat die meer voor grote vleugels zijn??(mijne wordt 1,5 meter))
ik bouw gewoon een aantal vleugeltjes en dan eens kijken wat er beter bevalt. :P

Met Eppler profielen moet het ook kunnen.
Ik heb net eens in het Eppler profielen boek gekeken (isbn nummer 3-88180-100-6) en voor een thermiekzwever geven zij op.
tot re getal 100.000 E211/214
tot 200.000 E174/176/211/214/205/207/209/385/387/392/193
en boven de 200.000 E193/195/197/201/203
dus keuze genoeg.

nou dan gaan we eens aan het tekenen ik maak het geheel zo dat er verschillende vleugels op kunnen dan kan ik het effect eens bekijken van enkele profielen

Dat eppler boek komt mij erg bekent voor! Ik heb het ook gebruikt om een zwever te ontwerpen. Als profiel heb ik E214 gebruikt. Dit profiel is ontworpen als "welfkleppen" profiel. Ik heb mijn zwever daar ook daadwerkelijk mee uitgerust. (Ideaal met landen) het E214 profiel heeft, in mijn ogen, nadelen. Daar kom je pas achter als de zwever klaar is........ Het is een profiel met een dikte van bijna 12%. Dat is redelijk fors te noemen. Constructief gezien is het een voordeel. Het nadeel in de lucht is, dat het niet snel is. Vooral vliegen met wind viel mij tegen. Nog een nadeel. Waar je erg op moet letten is dat je niet onder het kritische Reynoldsgetal komt. Ook dat kwam ik met mijn ontwerp. Door de vleugel vol met turbulatoren te plakken kreeg ik een veeeel betere zwever. Een tip uit het genoemde zweefvliegboek!!!!!!! (echt een goed boek, dat moet je als zweefvlieger gewoon hebben.) Dat turbulatoren niet vaker toegepast worden is mij nu een raadsel. Maar dit terzijde.

Een volgende keer kies ik toch het profiel MH32. Dit wel met de opmerking dat ik de welfkleppen weer wil toepassen. Dat zal je op de zwever die jij wil maken zeker niet toepassen. Maar laat dit verhaal er zijn om je niet voor E214 te laten kiezen.

Ik moet komen eten van mijn vrouw. :? Ik kan over dit onderwerp nog veel meer hersenspinsels tikken. Dat krijg je ervan als je gaat ontwerpen! Je bent gewaarschuwd.........

oke, er wordt hier vaker gesproken over Het boek voor zwever ontwerpers, waar is dat te krijgen?? of een ander goed boek over het bouwen van zwevers. heb trouwens even gekeken naar die profielen maar er zit wel een skybreed verschil tussen die epplers(344?) of die mh32 de mh32 is veel platter, ook aan de onderkant dus die lijkt me sneller. neem je bijvoorbeeld de eppler 344 dan is die veel boller en iets hol aan de onderkant, dus trager en meer lift :?: :?: sorry ik weet ook niet alles van profielen dus mischien zeg ik wel iets heeel fouts :oops:

thanks

Dag Wilco,

Bij de keuze van je profiel is met name de koorde en vliegsnelheid belangrijk, naast wat je met de kist wilt natuurlijk. Als je niet veel bouwervaring hebt dan is verder een profiel met een vlakke onderkant wel prettig.

Geef de afmetingen van je zwever en de geplande tip en wortelkoorde en wat de zwever wel, c.q. per se niet moet kunnen, dan kunnen velen hier je wat meer vertellen.

Er vanuit gaande dat je iets omtrent 2 meter span gaat bouwen, en dat het ding van alles wat moet kunnen, kan ik hetvolgende wel opmerken:

Een standaard Clark Y is bijna altijd te dik bij Re getallen onder de 150.000, maar wordt nog steeds op sommige zwevers toegepast. Het staat bekend als een 'beginners'profiel maar is dat eigenlijk niet. Er is een neiging om alles wat een vlakke onderkant heeft aan te duiden als Clark Y.

Een heel goed, min of meer all round, profiel met een vlakke onderzijde is Selig S3021. Kan lekker mee in thermiek en doet het op de helling ook nog wel. Is niet moeilijk te bouwen en een stuk vergeeflijker dan ongemodificeerde Clark Y of (Brrr!) de Epplers. Dat laatste is een beetje een bewuste provocatie. Voor alle duidelijkheid: er zijn zeker meer enthousiastelingen dan mensen die Brrr! roepen bij de profielen van de legendarische prof. Eppler

Heel, maar dan ook heel erg mooi zijn de AG profielen die Marc Drela tekende voor zijn Allegro lite. Niet moeilijk te bouwen en zeker zo goed als SD 7037. Als je een profielprogramma hebt, kun je de datafiles zo van internet plukken.

SD 7037 (hierboven ook al genoemd) is een heel mooi profiel maar wat lastig zuiver te bouwen.

Wellicht ten overvloede: Ook wat ik je voorschotel vertegenwoordigt in hoge mate een mening. :D

Wilco,

hier de link ( is in de Online-shop van VTH.de ) :
http://www.vth.de/shop/shopfiles/tabellarisch.asp?TID=1RG4LOTFS23E&ps=1&CID=23&CID_Left=20

Bij de volgende pagina met boeken staat er ook 1 over electro-zweven, die heb ik ook, iets dunner, maar ook meer over profielen.

Segelflugmodelle und Elektrosegler
3. Auflage 2000 Autor: Walter Gerten Wen sie einmal gepackt hat, den läst sie nicht mehr los: die Faszination des ...
-> mehr!

Het eerste boek is een echte aanrader ( bijbeltje voor zwevers ? ),
de tweede meer een leuk boekje erbij, maar in mijn ogen zijn geld wel waard.

Succes.

@peytr

ik heb wel een behoorlijke dosis bouw ervaring, maar nog weinig ervaring met het zelf ontwerpen van vliegtuigen. heb tot nu toe diverse kisten van tekening gebouwd. voor het precies bouwen van de ribben gebruik ik altijd mallen waarom heen ik de ribben zo kan uit snijden. daar zit dan onderling soms een halve mm verschil in en dat is weer weg te schuren.
over de zwever
het wordt inderdaad een kist van hooguit 2 meter. het is niet nodig om er kunstvlucht mee te doen ook snelheid is niet van belang. het enige dat ik wil is hem omhoog schieten met elastiek en dan zo lang mogelijk boven blijven. ik heb er nu dus een met een echte clarck y. dat vliegt wel lekker maar je moet er wel behoorlijk gang in hebben. als ik het kistje ongeveer 50 meter(ja ik heb nu nog geen langere start installatie) de lucht in schiet dan kan ik net 2 min vliegen en dan staat het geheel weer op de grond.

@hans

bedank voor de tip dat gaan we eens bestellen. had het kunnen weten dat ze het bij vth zouden hebben :oops:

Wilco, ooit gedacht om op electro over te gaan?
Dan kom je makkelijker boven de 50 meter, 100 - 150 meter is dan toch wel een keer of 4 - 5 te halen. Hierdoor wordt je vliegtijd aanzienlijk verlengd, en de thermiek is breder dan zo vlak boven de grond.
Natuurlijk is het een en ander welk afhankelijk van zwever, motor en cellen.
Een leuke electro-zwever zou voor jou de EON kunnen zijn. De tekeningen hebben een aantal jaren terug in de FMT gestaan en zijn her en der ook onder de bouwers te vinden. Relatief makkelijk te bouwen kist, goede vliegeigenschappen en komt makkelijk naar boven op 6-7 cellen en een speed600.

Zoek er eens op op internet om een indruk te krijgen.
Als je echt geinteresseerd ben, weet ik misschien wel iemand die de tekeningen heeft, dan zou ik ze kunnen kopieren voor je.

Zelf vind electro-zweven dé oplossing, geen startlijnen, thuis laden en op het veld vliegen, en de mogelijkheid om bij een mogelijk wat gevaarlijke situatie nog even de motor aan te kunnen zetten.
Niet dat ik dat natuurlijk nodig heb (!!).

hey hoor ik het woord tekening? ben ik altijd in geinterseerd!! ja ik vlieg ook wel met electro kisten. maar dit is om de benen los te houden :D ik kan er natuurlijk wel een motor op zetten. heb nog een kar vol 400 jes en dan met 8 cellen wil dat prima.

ik heb er nu trouwens een speed 400 met gunter propje op staan aandrijving 7 cellen 650 mah sanyo dat vliegt enorm lekker (met een vleugel van een tomboy:lol: ) kan zo'n 7 min vliegen (nog even klokken :lol: ) maar ik ga het zeker met een andere vleugel proberen alhoewel dit ook echt leuk vliegt. ik kan hem stil hangen tegen de wind in. alleen een beetje bijzondere start wijze: eerst met het stiek omhoog schieten en vervolgens de motor aan. ik heb hem de eerste vlucht uit een boom moeten vissen, maar ja dat is het mooie van de sport. zit je boven in het topje van een boom met in een hand een vliegtuig en met de andere klimmen. weet je gelijk hoe mooi het is boven :wink: maar in iedereen hier hartelijk dank voor de vele tips

ow me accu is vol ik ga weer vliegen :!: :!: :D

nu het vliegt echt leuk is licht en kan zelfs loops trekken. heb ik ook maar gedaan alhoewel ik bijna alleen aerofly ervaring heb. kun je zien hoe goed die sims zijn :wink:

Back