Welk RC1 model is dit? [Opgelost: Matador van Peter Erang]

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 10 dec 2020.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb van een 82 jarige clubgenoot, die tegenwoordig met kleinere electromodellen vliegt, zijn oude RC1 model gekregen. Helaas weet hij niet meer wat de naam van het model is en er is ook geen tekening van.

    Het gaat om onderstaand model met een spanwijdte van 194cm en een lengte van 165cm. Er zit een 15cc OS-MAX tweetakt op met een resopijp. De vleugel voelt aan en klinkt als een ingedekte schuimvleugel. De romp is van balsa.

    Onbekende RC1.jpg
    Onbekende RC1 C.jpg
    Onbekende RC1 B.jpg
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het lijkt op, maar is absoluut geen Saphir, daarom denk ik dat het wel een Wolfgang Matt ontwerp is.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Matador van Peter erang.

    Grt,

    Arnoud
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Het is inderdaad een Matador, want ik belde zojuist de betreffende clubgenoot op en toen ik Matador zei, kon hij dat meteen bevestigen. Tekening inmiddels gedownload, dus daarmee kan ik het zwaartepunt controleren en dan een paar kleine foliereparaties uitvoeren en laten vliegen.
    Arnoud bedankt :goal
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2020
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou heel graag zo een kist willen, dus als je er vanaf wilt, houd ik mij aanbevolen.
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Peter Erang was jarenlang wedstrijdvlieger die al zijn modellen zelf heeft ontworpen.Hij was daarmee best succesvol. (http://www.erang.de/)

    Heb zelf ooit dit model gebouwd. Vleugel, stabilo, kielvlak, romprug en romponderzijde zijn schuim ingedekte delen. Kist is hierdoor snel te bouwen. (Ik bouwde van tekening)
    Vliegt goed. Blijft eindeloos doorzweven tijdens de landing door de grote vleugel en het lage gewicht.
    Retracts zou mooi zijn, vliegt nog strakker.
    15 CC is ruim voldoende. Ik vloog deze kist met de OS Hanno Special, de kist is ontworpen voor een 10cc langeslag motor. Als de kist zwaarder is dan 3,5 Kg kun je beter de 15 cc monteren.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind de uitlaatbocht wat krap, heeft dat nadelen ?
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat vroeg ik me ook af. Er is helemaal geen sprake van een bocht. Het is meer een soort pijpje met aan de zijkant van het pijpje een passtuk wat tegen de uitlaatpoort zit. De gassen moeten dus haaks de bocht om. Maar wie weet werkt het met de drukpulsen in de resopijp wel onafhankelijk van de vorm van het spruitstukje. Ik vind de resopijp ook erg recht. eens kijken of ik kan achterhalen om welk merk pijp het gaat.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk niet dat dat een resopijp is, eigenlijk...
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weet ik niet... kan het niet goed zien of het zelfbouw is. Super Tigre en Webra? Hadden pijpen met variabele reflector. Bij Super Tigre een conus stak in de buis, bij Webra een variabel schot met afdichtring... en een geperforeerd stuk buis door het schot. Zo kon de motor gesteld worden door het schot te verplaatsen, en hoefde dat niet in het voortraject.

    De korte bocht maakt niet uit. Als de gasstroom vrij is. De konus voorop zou de gasstroom goed kunnen koelen denk ik.

    Gasbuis, gebogen geeft wel verhindering van flow... simprop verkocht deze vroeger...
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb sinds deze week een originele matador. Was van een 84 jarige meneer die gestorven is.

    Prachtkist. Zat ooit een hanno special op.

    Heb er een hele lading oude rc1 kisten met retracts bij.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Cnn Kinkt goed! Tzt plaatje posten?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    De Matador is een model dat goed vliegt. Ik heb er ook nog steeds een.
    Je moet er echter wel een passende motor met achteruitlaat voor hebben. Die zijn vrijwel niet meer te krijgen. Het enige wat nog beschikbaar is, is een YS 61 R https://www.probuild-uk.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=3323
    of een Nova rossi http://www.novarossi.it/2012/index.php/en/products/plane-engines-rex/10-cc/r61f-c.html
    Deze motoren lopen echter een extreem hoog toerental, anders komt er geen vermogen uit. Met dergelijke toerentallen en het bijbehorende geluid ben je bijna op geen enkel modelvliegveld in NL meer welkom.

    Een YS 4 takt of elektro biedt dan uitkomst. Echter, dan moet je het model behoorlijk wijzigen.
    Ik bouw deze modellen volledig van scratch, dan kun je bovenstaande aandrijving vrij makkelijk inpassen tijdens de bouw.

    Succes, het zijn goed vliegende modellen !

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor de liefhebber, heb ik nog een heel erg mooie SuperTigre met achteruitlaat EN bijbehorende reso-pijp, gloednieuwe zuiger en lagers er in.
    Favoriete motor van een zekere H. Prettner, voordat hij zijn eigen Hanno Special ontwikkelde.
    Voor 75 Euro wisselt ie van eigenaar. (EDIT: sorry, rekenfoutje gemaakt ij de prijs)



    (filmpje is met een VEEL te zware prop, ik had even niet anders...)
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dank je Bas.


    IMG-20210116-WA0131.jpeg IMG-20210116-WA0129.jpeg IMG-20210116-WA0125.jpeg IMG-20210116-WA0127.jpeg IMG-20210116-WA0123.jpeg IMG-20210116-WA0121.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat een beauty!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    IMG-20210117-WA0141.jpeg IMG-20210117-WA0139.jpeg IMG-20210117-WA0143.jpeg IMG-20210117-WA0145.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina