Welk soort smeervet waar te gebruiken

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door jsderuiter, 30 dec 2019.

  1. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Beste forum leden,

    Mijn zoon heeft een tijdje geleden een RC auto van Hobbyking gekocht. (link) Hardstikke leuke auto voor niet al te veel geld, maar ik vermoed dat de diverse mechanische delen inmiddels wel een beetje onderhoud kunnen gebruiken. Zo begonnen de tandwielen in de tandwielkast wat te kraken, maar na inspectie bleken de tandwielen toch niet te zijn beschadigd. Het leek mij wel een verstandig idee om de diverse draaiende delen goed schoon te maken en opnieuw te smeren. Maar voordat ik daar aan ga beginnen wil ik me daar wel graag even goed verdiepen om een verkeerde aanpak te voorkomen. Wie kan ons adviseren welke onderdelen je moet smeren, en welk soort vet je daar het beste voor kan gebruiken? Moet er zo bijvoorbeeld ook vet op de koppelingen van de aandrijfassen (waar de aandrijfas in het wiel grijpt)? Ik kan mij voorstellen dat vet ook weer zand aantrekt waardoor het sneller slijt. En hoe zit het met smeren van vering? En welk soort vet kan je het beste gebruiken voor lagers en voor tandwielen het differentieel? Alvast bedankt voor jullie adviezen.

    P.S. de handleiding die op de site van Hobbyking staat bevat ook detail tekeningen van alle bewegende delen. Zie deze link: handleiding (pdf)
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Open tandwielen en koppelingen niet smeren. De rest wel. Ik gebruik gewoon lagervet.
     

Deel Deze Pagina