Welk touw of garen voor tuigageplan model

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door R. Lub, 16 mei 2022.

  1. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Geachte mede modelbouwers.
    Welk stevig garen of touw moet ik gebruiken voor de Willem Ruys, schaal 1:100?
    Bedoeling is dat het eenmalig wordt aangebracht en voldoende stevig is en net snel tot helamaal niet vergaat.
    Model staat onder plexiglas kast en uit de zon.

    René Lub
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Hallo René,
    Aan welke diameters had je gedacht?
    Voor heel kleine diameters wordt nogal eens naar EZLine van Berkshire Junction verwezen, dat wordt veel door treinfanaten gebruikt, maar lijkt in onze regio moeilijk te verkrijgen.
    Bij plastic modellen schijnt uitgerokken "sprue" het van het te zijn (raamwerk van de onderdelen boven een vlam gelijkmatig opwarmen en uitrekken tot gewenste dikte), laat zich perfect aan plastic onderdelen verlijmen met bv Tamiya extra thin cement.
     
  3. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Persoonlijk dacht ik aan een stevig garen. Is niet te dik en kan wellicht tegen en stootje. Touw lijkt me te fragiel.
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Alles hangt af van de materialen waaruit je het schip gebouwd hebt, de gewenste dikte en kleur.
    Ik heb in China een assortiment gevlochten visdraad gekocht (zwart, nou ja blijkt eerder licht grijs te zijn) vanaf 0,3 mm tot 1 mm dik.
    Als je model toch in een vitrine met beperkte temperatuurs- en vochtigheidschommelingen komt, moet je naar mijn gevoel niet te veel over de fragiliteit in zitten.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    René, Je model is schaal 1:100. Nu was de Willem Ruys een flink schip met wat dikkere staaldraden voor verstaging en meertrossen om het schip vast te leggen. Op schaal zijn die dikten onhaalbaar, maar raad je aan om toch zo dun mogelijk materiaal te gebruiken. Komt nog het probleem bij om alles strak te monteren en te houden. Met garen heb je gauw het probleem dat het niet helemaal glad (harig) is en dat staat niet zo mooi. Wat dat betreft is Herby zijn advies nog zo gek niet.
    https://www.military-modelling.nl/c-4392695/ez-line/
    Is dat spul niet verkrijgbaar of te duur zou je een proef kunnen doen met heel dun koperdraad uit de primaire spoel van een adapter. Dat is ragfijn gelakt koperdraad. Eventueel zwart kleuren met een viltstift.
    Als meertrossen zou je 1 mm dik Marlow Whipping twine (oftewel bezetgaren) kunnen nemen. Dat heeft de watersportwinkel wel. Zit er nog altijd eentje aan het Kleinzand?
    Het visdraad waar Herby over schrift heb ik wel liggen. Is 0,32 mm dik. Kan ik wel een meter of 10 van missen. Die is zwart en mooi glad. Maar dan moet je me via een conversatie even je adres sturen.
    Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina