welk type 4 blads kop is dit van vario

Hallo,

Ik ben op zoek naar meer informatie over deze 4 blads kop van vario

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Da's al een ouwetje...

Da's de "Bendix kop", een rotorkop zonder druklagers, maar in plaats daarvan flexiblele elementen die de bladen op hun plek houden.

Is al heel lang uit productie, volgens mij al gauw 15 jaar.

Moesten speciale bladen in die ook al niet meer leverbaar zijn volgens mij...

Geen idee of die kop goed vloog, maar hij zal wel niet voor niets uit productie gehaald zijn...

Groet, Bert

Oke,

Dank je brutus voor je reactie en uitleg via pb, ga nu dan maar weer op zoek naar een modernere kop.
Mochten er nog mensen belang bij hebben, ik heb hier er twee van liggen.
(graag reageren via pb)
groetjes,

Thomas

destijds werd deze gevlogen met mechanische gyro , dus zo slecht was die kop niet. Jammer dat er voor deze super schaal kop geen bladen voor te vinden zijn.

Gr,
Arno

Dat is behoorlijk nietszeggend: ALLE meerbladskoppen zijn, mits goed opgezet, uitstekend met de hand te sturen. De een prettiger dan de ander, maar sturen doen ze allemaal, en handmatig is er al vanaf 450 size goed mee te vliegen, zonder dat je een wonderkind of natuurtalent hoeft te zijn.

Het punt is of de kop ook heel blijft bij langer gebruik, en hoe crashbestendig danwel gevoelig voor onbedoelde schade het geheel is...
"Heel blijven" is ook een belangrijk onderdeel van "goed vliegen"...

Wat er precies mis mee was, dat is voor mij te lang geleden om precies te herinneren, maar feit is dat zowel die Bendix koppen als die StaFlex kop (die ik me ook nog vaag herinner als een concept wat jubelend binnengehaald werd want je hoefde nooit meer kogellagers te vervangen in je rotorkop... Duh! dat hoef ik nu ook al niet....) heel rap van de markt verdwenen zijn.

Bij die StaFlex kop in de tweede link was één van de problemen dat bij de minste of geringste onbedoelde tik tegen de bladen, het zekere voor het onzekere genomen moest worden en de bladen preventief vervangen dienden te worden.... en die waren duur vanwege het ingelamineerde flex-element...
Meerbladsrotors zijn al relatief erg duur, en de markt ervoor relatief klein, en met zoiets erbij zal het geen verkoopsucces geweest zijn.

Nogmaals, wat er exact met die Bendix kop mis was weet ik niet, maar er staat mij heel vaag iets van bij dat OF de veilige levensduur van die Bendix elementen niet nauwkeurig te voorspellen was danwel de conditie niet goed te controleren, OF dat er iets mis was met de toelevering van die bendixen als reserve onderdeel.

Maar sturen deden ze inderdaad gewoon als iedere andere meerbladskop, daar lag het niet aan...

Groet, Bert

Ikzelf heb dit type kop jaaaren gevlogen op mijn A 109 met vario hangmechaniek.
Het was inderdaad niet de gemakkelijkste kop om mee te vliegen, maar omdat er in die tijd geen gyro's voor rotorkoppen bestonden was het een kwestie van even doorbijten en oefenen..
Na enkele uren gewenning was ook dit geen probleem, en heb ik hiermee vele aangename vluchten gemaakt..
Wat de bendix betreft, die worden nog steeds gebruikt in de OF rotorkoppen, die toevallig ook op mijn Kiowa zit.. werkt en vliegt perfect :-)

groeten,

Didier

Brutus , Reageer je altijd zo "agresief"als iemand een beetje wil helpen ?
Maakt het er niet leuker op.

Arno .

Back