destijds werd deze gevlogen met mechanische gyro , dus zo slecht was die kop niet. Jammer dat er voor deze super schaal kop geen bladen voor te vinden zijn.
Gr,
Arno
Dat is behoorlijk nietszeggend: ALLE meerbladskoppen zijn, mits goed opgezet, uitstekend met de hand te sturen. De een prettiger dan de ander, maar sturen doen ze allemaal, en handmatig is er al vanaf 450 size goed mee te vliegen, zonder dat je een wonderkind of natuurtalent hoeft te zijn.
Het punt is of de kop ook heel blijft bij langer gebruik, en hoe crashbestendig danwel gevoelig voor onbedoelde schade het geheel is...
"Heel blijven" is ook een belangrijk onderdeel van "goed vliegen"...
Wat er precies mis mee was, dat is voor mij te lang geleden om precies te herinneren, maar feit is dat zowel die Bendix koppen als die StaFlex kop (die ik me ook nog vaag herinner als een concept wat jubelend binnengehaald werd want je hoefde nooit meer kogellagers te vervangen in je rotorkop... Duh! dat hoef ik nu ook al niet....) heel rap van de markt verdwenen zijn.
Bij die StaFlex kop in de tweede link was één van de problemen dat bij de minste of geringste onbedoelde tik tegen de bladen, het zekere voor het onzekere genomen moest worden en de bladen preventief vervangen dienden te worden.... en die waren duur vanwege het ingelamineerde flex-element...
Meerbladsrotors zijn al relatief erg duur, en de markt ervoor relatief klein, en met zoiets erbij zal het geen verkoopsucces geweest zijn.
Nogmaals, wat er exact met die Bendix kop mis was weet ik niet, maar er staat mij heel vaag iets van bij dat OF de veilige levensduur van die Bendix elementen niet nauwkeurig te voorspellen was danwel de conditie niet goed te controleren, OF dat er iets mis was met de toelevering van die bendixen als reserve onderdeel.
Maar sturen deden ze inderdaad gewoon als iedere andere meerbladskop, daar lag het niet aan...
Groet, Bert