Welk type boot is geschikt voor waterjet-aandrijving

Hallo iedereen

Ik ben alfred 27 jaar en woon in veendam.
Ik ben net klaar met mijn eerste bouw van de robbe katja en dit is mij
goed bevallen.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging en wil graag een boot maken met een waterjet aandrijving.
Ik heb nog een 540 rx motor liggen van tamiya ( auto motor ) en die zou
ik graag gebruiken voor de aandrijving.
Nu is mijn vraag welk type boot is geschikt voor zo'n aandrijving en is dat mogelijk met mijn huidige motor?
Mischien hebben jullie tips , adviezen andere mogelijkheden.

Hallo Alfred,

Eigenlijk benader jet het 'probleem' van de verkeerde kant, een motor bij een jetaandrijving zoeken is gemakkelijker dan andersom.

De kleinste jet van Graupner heeft een Speed 500 Race of Speed 600 Race motor nodig, beide typen zijn meestal krachtiger dan een 540 uit een auto, omdat motoren in een auto aan een vertraging werken.
Graupner Mini-JET
Speed 500:
Graupner SPEED 500 RACE E 7,2 V
Een jet wordt direct aangedreven, dus je hebt grote kans dat de 540 motor het eventjes doet, en vervolgens opgloeit, omdat 'ie het koppel niet kan leveren.

De kleinste jet van Kehrer heeft zelfs een 700 motor nodig, daar hoef je met een 540 al niet eens aan te beginnen.
http://www.jet-drive.de/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=4&Itemid=17
Geschikte romptypes hebben een vlakke V bodem, kijk maar op de site van o.a.Kehrer welke rompen zij ervoor aanbieden.
Graupner heeft/had de Jet Star, en ook deze
Graupner WP MULTI JET BOAT.

Groeten, Jan.

boot voor waterjet:

geen stepped hull, dat is eigenlijk het enige. rest kan je bijna allemaal waterjet in zetten

Heeft er ook iemand een foto/link van het geschikte type boot.
Heb een robbe katja is dat geschikt bv?
Geen stepped hull zegt me niet zo veel. Zit nog maar net in de boten.

Hallo Alfred,

De romp van de Katja is een ongestepte romp, er zitten geen 'treden' (=steps) in, die lucht onder de romp werken.
Lucht onder de romp, maakt dat een boot lichter (en sneller) vaart, maar voor een jet is dat volslagen ongeschikt, omdat je water door de jet wilt pompen, géén weter/lucht mengsel, dan gaat de impeller caviteren en is je voortstuwing weg.

Een Katja romp kun je geschikt maken voor een jet, maar de gebogen spiegel maakt het er niet gemakkelijker op.
Een romp waarvan de spiegel haaks op de bodem staat is het gemakkelijkst om een jet in te bouwen, vanwege de bouwvorm van de jet.

Vaak moet je een deel van de romp afplatten, op de plek waar de jet-inlaat komt, zodat alles netjes aansluit en de aanstroming van de jet optimaal is.

Hier een voorbeeld van een jetboat, een Chinese kopie van een Graupner model, dat hier in Europa niet of nauwelijks (meer) te vinden is, maar in de VS enorm populair is:
Unofficial NQD Tear Into Jet Boat Mod Thread - RC Groups

Groeten, Jan.

Hey jan

Ja die had ik ook al gezien en op youtube staan genoeg van de filmpjes van die bootjes met aanpassingen.
Geloof dat s t u n t z o l d e r ze ook nog heeft.
Is wel een boot met potentie in elk geval.

Die shop heeft ze inderdaad,

Alleen jammer dat 'ie daar twee keer zo duur is als bij Raidentech (€22,47 tegen €44,95) en je alles weggooit behalve de romp, jet en servo...

Voor dat geld bouw ik zelf wel een rompje (of twee).
Je moet dan alleen de jet nog tegen een schappelijk prijsje vinden.

Groeten, Jan.

Daar heb je gelijk aan, het ging mij er maar om dat een vaarder in de VS de boot de helft goedkoper kan aanschaffen (exclusief verzending) dan ik.

Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om iets, waarvan ik 50% direct in de vuilnisbak laat verdwijnen voor een 'wereldbedrag' uit de VS laat komen...

Groeten, Jan.

Back