Welk type brushless motor ipv 720BB

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Berster, 11 dec 2014.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo,

    Welke type motor(en) van bijvoorbeeld de hobbyking site incl. regelaar is vergelijkbaar met de 720BB torque motor van Graupner(nu nog icm. Profi40R regelaar).

    Ik wil namelijk gaan kijken of ik mijn boot niet om kan bouwen met brushless motoren en regelaars maar heb geen idee wat vergelijkbare motoren zijn of waar ik op moet letten.
    Dacht dat ik daar wel een leuk winterprojectje mee kon doen,

    Ik hoor graag van jullie?!

    grt
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De Graupner Speed 720BB Torque heeft de volgende specificaties.
    Normale bedrijfsspanning: 12V.
    Bruikbare spanning: tussen 6V en 13V.
    Onbelast toerental: 4100omw/min.
    Nullaststroom: 0,75A.
    Stroomopname bij maximaal rendement: 3A.
    Blokkerstroom: +/- 13,5A.

    Aan de hand van deze gegevens is het mogelijk om een passende borstelloze motor te kiezen.
    Het is een motor met een vrij gering vermogen, ongeveer 36Watt opgenomen vermogen bij maximaal rendement en 12V voedingsspanning.
    Er is wel een probleempje, een kleine motor vinden die zo langzaam draait zal lastig kunnen zijn. De kv constante van deze motor is namelijk ongeveer 340. Als je dat bij een borstelloze motor gaat zoeken kom je al snel bij motoren uit die veel meer vermogen kunnen leveren. En dan bedoel ik echt heel veel meer! Je moet dan denken aan 1000Watt en meer.

    Na wat zoeken op de website van HK vond ik DEZE motor. Wat toerental aan gaat is dit een goed bruikbare motor maar wat het mogelijke vermogen aangaat is het zwaar over powerd.
    Deze motor kan tot maximaal 1200Watt opnemen. Goed dat is bij een spanning van 18,5V (5S) en de voedingsspanning is hier maar 12V en dan kom je op ongeveer 650Watt uit. Dat is ook ruimschoots meer dan de oorspronkelijke motor. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn want er komt een relatief kleine schroef op waardoor het opgenomen vermogen duidelijk minder zal zijn.

    Je kan ook een veel kleinere maar wel sneller draaiende motor gebruiken en dan de schroef aandrijven via een vertraging. Maar dan heb je weer een vertraging nodig die (vaak) nogal wat geluid maken.

    Er kleeft nog een nadeeltje aan een borstelloze motor zoals deze en dat is dat ze niet heel erg langzaam kunnen draaien. Langzaam varen met je boot en deze motor zal waarschijnlijk te vergelijken zijn met ongeveer kwart vermogen met de Speed 720 motor.
    Als je een borstelloze motor met sensoren gebruikt heb je dat nadeel niet. Helaas is de keuze uit dat type motoren veel kleiner en een passende motor zal vinden wordt lastig. Ook is de prijs van die motoren en vooral de regelaars ook een stuk hoger.

    Al met al kan je de motor prima vervangen door een borstelloze motor maar is dat de moeite wel waard? Is de Speed 720 motor defect of wil je hem alleen maar vervangen om met de "mode" mee te gaan?
    Voor dit soort toepassingen zijn die borstelmotoren helemaal zo gek nog niet. Als ik een nieuwe boot zou gaan bouwen en het is geen snelle boot dan zou een borstelmotor nog een heel goede keuze kunnen zijn.
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Langzaam lopen met een outrunner zoals u voorstelt gaat stiekem best heel redelijk, Ernst.
    E.e.a. hangt af van de hoeveelheid spoelen en dus de hoekverdraaiing per fase-wisseling, ik heb in slepertjes motoren zitten die ik zo langzaam kan laten draaien dat ik het etiket bijna kan lezen. En dat zijn sensorloze brushless outrunners.

    Blijft staan dat het vervangen van een goed werkende motor en regelaar voor brushless geweld, eigenlijk een beetje onzin is.
    Als de enige reden is "omdat ik graag brushless wil en omdat het kan" zou ik toch nog maar een tweede keer nadenken, persoonlijk.
     
  4. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedankt voor het uitzoeken zal eens kijken of ik er aan wil beginnen!
    Hoe reken je het toerental om in KV? of kan dat niet?

    grt
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Kv is het aantal toeren per 1 volt.
    Dus om het onbelaste(!) toerental te berekenen doe je het Kv keer het aantal V waar je op vaart.
    Ik ga qua voltage altijd uit van het nominale voltage van de accu, voor een LiPo dus 3,7v per cel.
    Voorbeeld, Met een 2000Kv motor op 3S zou dat dus 2000x11,1= 22200 toeren per minuut onbelast in Theorie.


    Hopelijk helpt het u wat!

    Ruud
     
  6. OLAF1962

    OLAF1962

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    13
    Locatie:
    apeldoorn
    Kijk een bij robbe, roxy motor 540 rom per omwenteling, ideaal, geruisloos, en zeer compact, max 12 A
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik heb mij hiervoor een ROXXY BL outrunner van Robbe aangeschaft ,
    bestel nr 4990 .Deze geeft 300tr/min per volt wat neerkomt op 3600tr/min op 12 Volt . Past perfekt voor een driebladschroef van 60mm . Regeling is ook perfekt met een ROXXY BL regelaar nr 8629 .
    Was voor mij ook de eerste kennismaking met een Brushless en dit blijkt perfekt te werken .
    Groeten
    Ronny
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Hoe langzaam een borstelloze motor kan draaien hangt van meerdere factoren af. De bovenstaande factoren zijn daar uiteraard een belangrijk deel van. Hoe meer polen en magneten des te langzamer kan de motor draaien. Helaas worden de motoren daardoor ook steeds groter. De meeste motoren hebben 9 of 12 polen in de stator. Ik heb een 1312 motortje, 13mm diameter en 12mm lang. Daar hebben ze toch nog 9 polen in weten te krijgen en de kv factor is 2400. Wat ik ook probeer ik krijg het toerental niet onder ongeveer 3500 omw/min. Daaronder stopt de regelaar er gewoon mee.
    De oorzaak is de "gevoeligheid" van het meet circuit in die regelaar. Daarmee bedoel ik het circuit dat de tegen EMK van de motor meet. De pulsen die van de motor terug komen moeten door dat circuit gemeten worden en doorgegeven aan de computerchip. Een heel gevoelig circuit maken is op zich niet zo erg moeilijk maar daarmee wordt ook de gevoeligheid voor storende invloeden groter.
    Maak je de diameter van de motor groter dan kan je er nog meer polen in stoppen. Daarmee zal je de kv factor verder naar beneden krijgen en dus ook het minimum toerental.
    Overigens heb ik ook wel boten met borstelloze motoren gezien die heel langzaam kunnen varen. Maar bij nader onderzoek zit dat toch "stiekem" en vertraging in. De mooiste die ik heb gezien was met een klein tandriempje. Dat heeft heel weinig weerstand en is volledig stil. Het kost wel wat maar dan heb je ook wat. ;)
     
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    In mijn O-1 zit een 750 kV borstelloze motor, en door de spanning te verlagen naar 7.6V kan ik die ook mooi langzaam (en stil) laten varen.

    De spanning is een prima variabele om de motor optimaal te laten lopen.

    Freek
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo Ernst,

    De motoren waar ik het over had, hadden een Kv van ergens rond de 1000 en iets van 28mm diameter. Die vaar ik direct-drive op 2S Li(fe)Po, afhankelijk van het model, en dat draait heerlijk rustig vind ik met nog een enorme hoeveelheid reserve.

    En inderdaad hangt ook veel af van de regelaars; ik gebruik tegenwoordig de autoregelaartjes van HK, die doen het stiekem best heel redelijk. Dit in tegenstelling tot een "marine" regelaar die ik (ook van HK) heb; die laat de motor inderdaad in één klap aanspringen. Die ga ik dus gebruiken in een wat sneller model, waar het wat minder nauw komt met langzaam varen.

    Maar nog steeds: Waarom wil de topicstarter zijn motoren gaan vervangen? Omdat het kan? Of omdat hij een probleem heeft met de huidige setup?

    Ik ben nu over op brushless voor mijn nieuwe modellen, de boten die nog met borstelmotoren varen of waarvoor ik alle spullen al klaar heb liggen blijven gewoon lekker met borstelmotoren varen totdat die tot de draad versleten zijn. Geen nut om goed werkend spul te vervangen, dat is maar geld weggooien vind ik.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Met die laatste zin ben ik het volledig eens. Het is toch eigenlijk gek dat wanneer er iets nieuws op de markt is het oude vrijwel direct niet goed meer is. Het is direct ouderwets, achterhaald, niet efficiënt en zo nog meer kreten. En het heeft jaren en jaren uitstekend gewerkt!
    Ik heb een "oud" idee van een poos terug weer uit de ijskast gehaald en als dat door gaat komen daar gewoon borstelmotoren in. Al vele jaren bewezen goedkoop, simpel, goed regelbaar, betrouwbaar en zo voorts. ;)

    Aan de andere kant blijven we ontzettend ouderwets bezig op heel erg veel gebieden. We rijden nog steeds in auto's met zeer "ouderwetse" verbrandingsmotoren. Oké, ze staan technisch op zeer hoog niveau. De gebruikte materialen worden zo optimaal mogelijk gekozen. De fabricage methodes zijn uiterst nauwkeurig. De motor besturing wordt zo optimaal mogelijk geregeld door steeds snellere en betere computers en software. En zo nog meer. Maar het is nog steeds een interne verbrandingsmotor die werkt op het principe dat Nikolaus Otto al in 1876 heeft ontwikkeld.
    O, en die "moderne" elektrische auto's zijn ook al heel oud. Al in 1905 reden er auto's met elektromotoren rond. Goed dat waren uitzonderingen maar ze waren er al!
    En elektriciteit wordt nog altijd door stoommachines opgewekt! Nee, geen zuiger en cilinder machines maar turbines. En ook die stoomturbines zijn al heel erg oud. De Titanic had er ook al één. Meer daarover HIER.
    De manier van stoomopwekking is ook weinig veranderd. Er wordt nu heel veel gas en olie gebruikt maar (steen)kolen worden nog steeds gebruikt. O, en dan is er ook nog wat kernenergie. Maar dat is (gelukkig?) maar een klein deel.
    Dus hoe modern zijn we nu eigenlijk???? Maar nu ben ik wel erg ver off-topic aan het gaan. :wink:
     
  12. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Nog nooit in onze hobby begonnen aan borsteloze motoren , de borstelmotoren bevallen mij nog prima , wel jammer dat ze er in modelbouwformaat niet zijn met een gewikkeld veld en een tweezijdige ankeraseinde , dat zou de mogelijkheden behoorlijk uitbreiden.

    Mochten die wel bestaan dan ben ik geinteresseerd naar merk en spec's .
    Verder eens met Diede en Ernst.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Brushless heeft voordelen, als je een snelle boot hebt of een boot waarmee je véél power moet genereren, en tegelijk moet woekeren met ruimte.
    In mijn Torpedoschnellboot Zobel-klasse liggen 3 BL-motoren. Twee kleine BMI's en één grotere. De grote is voor "kruisvaart", en de kleintjes voor snelheid. De grote draait releaief langzaam, maar heeft veel power. Alledrie de motoren liggen naast elkaar in de romp, iets wat bij borstelmotoren moeilijk geweest zou zijn.
    In mijn S-boot is de middenmotor een speed 500; de buitenste motoren zijn kleine Robbe Roxxy's. Liggen naast elkaar. Had ook niet gekund met 3 borstelmotoren. Voordeel van BL is ook dat de motoren en de regelaars lekker licht en klein zijn. Scheelt in een kleine model véél ruimte en gewicht.

    Een maat van me heeft een brushless in een sub gebouwd. Moet een schroef van 70 mm rondpompen, maar heeft niet zoveel ruimte voor een grote motor. Een BL-motor ter grootte van een Speed 500 loste dat probleem heel makkelijk op.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet ombouwen als het niet nodig is. Wel als je er leut in hebt wat experimentjes te doen.

    Hier een voorbeeld van hoe het ook kan. Kleine motortjes, 1.000kv 3S (lipo)
    Draaien op iets overspanning op 12,5V.

    [​IMG]

    Analoog aan de Monoperm recepten van de Haagse Modelbootclub uit de jaren 70, die op overspanning stonden met een pile getriebe, zuinig gestookt konden worden.

    De plastic planetaire Piles klonken als koffiemolentjes, de moderne varianten met metalen kasten lopen bijzonder stil.

    In mijn opzet heb ik gekozen voor MP-Jet/Robbe planeten. Deze lopen prachtig met een drup motorolie. 3.33:1

    De Lindinger Planet-Hobby (Dualsky) motortjes kosten destijds 15 euro per stuk, de gearboxjes heb weggehaald op eBay voor een lief prijsje... schommelen algemeen zo rond de 25 euro.
    Maximum vermogen is 3x dat van een stevige Mabuchi can-motor, de helft lichter dan een 600 BB motor en geschat zo een 20% zuiniger, beide typen op reducties geplaatst?

    Door de vertraging is de motor laag belast en wordt niet warm. Door de vertraging kan de schroef rond op een aangenaam laag toerental.

    Veel tests gedaan met diverse motoren, overbrengingen, gerekend en gemeten van boven tot onder.
    Een direct aangedreven brushless heb ik niet meer gedaan. De 400kv Turnigy Air motor kon ik niet echt goed kwijt in het ruim. Bovendien was deze motor weer stukken zwaarder, 290 gram, en zou de waterlijn hoger komen te liggen.

    Hier het model van Robert-10, in werkelijkheid stiller door de gevoeligheid van de microfoon.



    Hier een interessant draadje, waar je de Fairmount ook in aantreft...
    brushlessmotoren-voor-schepen

    Hier tref je wat plaatjes van mijn inbouwen in het model, opzet als de Fairmount, maar draai ik op 12,5V met stevige speedschroeven.
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Robbe FL-8


    Het verschil tussen max 30 Watt en een geriefelijke 1.000 Watt aandrijving ;)

    [​IMG]

    Zoals Ernst al schreef, waarom zijn thans niet alle auto's elektrisch...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  15. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo Allemaal,

    Allereerst sorry voor mijn late reactie, bedankt voor de beschreven info!
    Waarom ik dit wil uitzoeken en proberen is omdat ik zelf regelmatig voerbootjes bouw voor de karpervisser. En nu hebben een aantal bekenden mij gevraagd of ik geen boot kan bouwen met BL motoren. Dus daarom ben ik een beetje aan het rond kijken wat wijsheid is en of eea mogelijk is voor een projectje van mijn kant.

    Ik zit op dit moment te kijken naar een robbe roxxy motor met 760 rpm/V of een Graupner 345 oid, maar nu valt het mij op dat dit outerrunners zijn, is het niet beter om een innerrunner te nemen? Dit vooral ivm dat deze meer stof dicht etc zijn? of zijn die niet te vinden in deze lage snelheden?
    Het zal dan gaan om 2 motoren met een 50mm schroef.

    grt

    Berry
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nee.
    Outrunners zijn bij uitstek geschikt voor deellast varen, en grote props.
    Inrunners houden meer van flink toeren draaien bij volgas, bij deellast lopen ze sneller warm. Daarom worden ze geregeld gebruikt bij speedboten.
    In slepers e.d. worden juist vaak outrunners gebruikt, omdat die dus beter met deelbelasting overweg kunnen en veel meer koppel hebben.
     

Deel Deze Pagina