Welk type electromotor voor starter?

Hoi allemaal,

Ik ben geloof ik één van de weinigen die z'n turbine nog start met perslucht en het is volgens mij op de meetings een zéér zeldzame verschijning.....;)!

Reden dat ik nog steeds niet over ben is het gewichts besparing voor wedstrijd vliegen en de simpelheid. Echter bij m'n grote F16 heb ik wel wat gewicht over en zit er tóch aan te denken. Tis toch wel gemakkelijken zonder die zware perslucht fles en bij afgelopen Jetpower was m'n fles leeg gelopen waardoor ik de laatste vlucht niet kon doen....

Nu ben ik benieuwd welke motoren jullie gebruiken, waar jullie de beste ervaringen mee hebben voor een KJ66-achtige rotor. Ik heb ook nog een oude Orbit autostart ecu liggen, die schrijft een 6V motortje voor.

Daarnaast zoek ik een geschikte klutch, JetJoe heefd er een voor 10 dollar, da's nog geen 10 euro inclusief verzend kosten, kun je het zelf haast niet voor maken. Iemand ervaringen met hun leveringen?
cp_en_15483.jpg

Groetjes,
Gerald

starten

Gerald ik gebruik een speed 400 / 6 volt dat gaat het beste.
Mocht je geen starter in je jet willen kun je ook een simpele altijd werkende handstartertje
maken. gr Gerrit Jan

Tnx Gerrit Jan.

Mocht je geen starter in je jet willen kun je ook een simpele altijd werkende handstartertje
maken. gr Gerrit Jan
Ja, dat is ook altijd mogelijk. Ik kan mijn ducting er simpel afhalen met een latch en zo makklijk bij de motor. Echter moet ik dan iets verzinnen voor het FOD kapje, de compressor nut zal er dan uit moeten steken.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-E4DMJRM3.jpg

Hoi allemaal,

Ik ben geloof ik één van de weinigen die z'n turbine nog start met perslucht en het is volgens mij op de meetings een zéér zeldzame verschijning.....;)!

Reden dat ik nog steeds niet over ben is het gewichts besparing voor wedstrijd vliegen en de simpelheid. Echter bij m'n grote F16 heb ik wel wat gewicht over en zit er tóch aan te denken. Tis toch wel gemakkelijken zonder die zware perslucht fles en bij afgelopen Jetpower was m'n fles leeg gelopen waardoor ik de laatste vlucht niet kon doen....

Nu ben ik benieuwd welke motoren jullie gebruiken, waar jullie de beste ervaringen mee hebben voor een KJ66-achtige rotor. Ik heb ook nog een oude Orbit autostart ecu liggen, die schrijft een 6V motortje voor.

Daarnaast zoek ik een geschikte klutch, JetJoe heefd er een voor 10 dollar, da's nog geen 10 euro inclusief verzend kosten, kun je het zelf haast niet voor maken. Iemand ervaringen met hun leveringen?
cp_en_15483.jpg

Groetjes,
Gerald
permax motore van 6 v , of nog beter elektromotoren van Frank turbine , voor nu zijn ze da beste , motor is gelevert samen met kopeling. modeljet

Oke, zat al af te vragen of je foto's had..;).

Zien er goed uit, zo te zien maakt hij gebruik van magnetisme om de starter terug te trekken in plaats van een veertje?

Gerald, de starter die ik heb gemaakt, daar zit geen veertje in. De starter trekt terug als je de motor remt (het werkt dus met verschil in koppel). verder gebruik ik een brushless motor.
b184.JPG

b186.JPG

b187.JPG

b201.JPG

wellicht door jou ook zelf te maken?

Gr. Rik

Laatst bewerkt door een moderator:
Tnx Rik, ziet er goed uit, had het ook al gevolgd op je draadje. ;)
Alles is zelf te maken maar sommige dingen stap ik af en toe toch van af omdat ik er simpelweg niet alle tijd voor heb. Ik wil nog meer dan een miljoen dingen maken en dan moet je keuze maken. Ik heb inmiddels iets op het oog van Ger, misschien dat ik dat later wel zelf ga maken als ik er meer nodig heb. Kwestie van leering trekken en het zelf nóg simpeler en lichter namaken ha ha ha! :D Ben benieuwd hoe het gaat werken.

Groetjes,
Gerald

Gerald, de starter die ik heb gemaakt, daar zit geen veertje in. De starter trekt terug als je de motor remt (het werkt dus met verschil in koppel). verder gebruik ik een brushless motor.
Gr. Rik
Blijft de starter dan door magnetisme retracted? Ben je anders niet bang dat de starter bush na minuten lopen langzaam naar de spinner toe wandeld en dan toch eens mee gaat slijten?

Grt,

Op mijn Jetcat zit een klein magneetje welke de bendix terug trekt.

Dit is de bendix:
bendix2.jpg

Op de Speed startmotortje zit een klein magneetje van een mm of 4 doorsnede die hem terugtrekt.

Ook al zal de bendix naar voren trillen dan zal die direct terug geduwd worden zodra hij de spinner raakt.
Wel slijt je rubbertje hiervan en da`s wat minder ;-) (werking is eigenlijk hetzelfde als de startmotor van een 1:1 auto en vliegtuig).

starter

full

Wil je simpel starten dan is deze hand starter de oplossing . doet het altijd
gr Gerrit Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back