Welk type electromotor voor starter?

Hoi Sjef, een aantal foto's zijn al zichtbaar, het gaat de goede kant op.

Nogmaals sjapoo dat je dit voor elkaar krijgt, prachtig om te zien hoe je de electro/mechanische autostart hebt gemaakt. (heren, deze man is ruim 2x mijn leeftijd :worship:) Ik hoop dat ik tegen die tijd ook zo lekker bezig ben.

Groetjes,
Gerald

Gouwe ouwe

Hear, hear,

Als je op zo'n leeftijd nog zo actief met de modelbouw bezig kunt zijn, daar teken ik voor. Maar nog zoveel te doen voor die tijd...:D

full
Hoi Sjef, een aantal foto's zijn al zichtbaar, het gaat de goede kant op.

Nogmaals sjapoo dat je dit voor elkaar krijgt, prachtig om te zien hoe je de electro/mechanische autostart hebt gemaakt. (heren, deze man is ruim 2x mijn leeftijd :worship:) Ik hoop dat ik tegen die tijd ook zo lekker bezig ben.

Groetjes,
Gerald

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Gerald,leuk om je reactie te horen betreffende het experimenteel startsysteem voor de turbines,het werkt formidabel en ik wil nu diverse verbeteringen aanbrengen en daar wil ik advies over,gaat voornamelijk over een variable spanningsregeling voor de gloeiplug, maar dat leg ik nog wel uit,ook het startmotortje speed 400 doet het prima omdat het met de automatische start maar heel even draait,man man wat een power op de 12 vlt batterij een opgevoerde speed 400 en die clutch wil wel koppelen,maar ja ik vlieg er (nog) niet mee haha.Ook zal ik binnenkort foto's plaatsen want dat ben ik nu aan het uitzoeken, Gerald,modelbouw is een heel gezonde sport want ik ben er nog dagelijks mee bezig....en ik kan het weten,de groeten Sjef

Gerald bedankt om de foto's overzichtelijker op jouw lijntje te zetten,dus nu ga ik zelf ook een lijntje plaatsen,maar ja alle begin (op de PC) is moeilijk!
Voor de startunit heb ik informatie nodig van modelbouwers die veel ervaring hebben met het turbinevliegen.Op een testbank of in één of ander voertuig is totaal iets anders dan er mee te vliegen. Misschien is het verder uitwerken van deze startunit voor het vliegen niet zo nodig omdat hier de ECU het prima doet.
Groeten van Sjef.

startunit voor turbine (expirimenteel)

Gerald het gaat mij nu lukken met het werken op dit modelbouwforum, hé hé zeggen we dan in onze kruikenstad en dankoewel vur oe hulp en dé geld ok vur Ron van Sommeren !
Zoals ik vertelde ben ik bezig met de automatische startunit voor mijn turbines,nu wil ik de gloeiplug spanning instelbaar maken,omdat ik gemerkt heb dat dat het gloeispiraal dooft door de luchtstroom van de compressor en zodoende het brandstofmengsel slecht ontsteekt.
Nu wil ik een power panel P2683 hiervoor gebruiken,hebben jullie daar ervaring mee?

Ik in ieder geval niet, ik ken het ding niet. Ik gebruik voor mijn semi-autostart een simpele 2V lood accu met hand plug voor het ontsteken, daar komt meestel 2,2 volt uit, misschien je voltage ook zodaniog instellen? Welke plug gebruik je trouwens, ik gebruik een hele koude plug, rossie R8, die blaas je niet zo snel op.

Groetjes,
Gerald

Gerald, ben ook bezig geweest met en koude pluggen rossie R8 met een 2V 5Ah loodaccu en d.m.v.de kabellengte op de juiste 1,2V gereduceerd werd,nu moet ik er wel bijzeggen dat het met de startmotoren ook nog niet 100% was (is), er gingen nogal wat pluggen doorheen.Daarna heb ik een 10A toerentalregelaar voor gelijkstroommotoren ingebouwd en dat gaat goed,alleen kan ik niet de juiste 1,2V meten met de multimeter omdat het pulsspanningen zijn,overigens heb ik er al 1 opgeblazen door het verkeerd polen,stom...Nu ga ik vermoedelijk die regellaar voor de startmotor gebruiken de speed 400 maar daar kom ik nog op terug. Eerst het gloeiprobleem oplossen. Om niet iets zelf in elkaar te knutsellen zag ik in de catalogus van conrad een 12V mini power panel voor gloeipluggen P2683 best.nr.221816-89.
14,99 euro,dus bingo (misschien zijn ze hier in de buurt ook verkrijgbaar).Wat denk je van dit idee? p.s.de gloeipluggen (no.5 gold) haal ik bij Koenraad,bij mij om de hoek
vriendelijke groeten Sjef.

Ik denk dat het power panel wel gaat werken. Je probleem ligt vermoedelijk elders, gedeelde spanning. Je startermotor zuigt redelijk wat vermogen die de plug aanvoer verliest. Dit compenseer je dan waarschijnlijk door meer vermogen naar de plug te sturen. Komt je motor vervolgens bij het start proces richting 20.000 toeren waar hij zelf oppikt dan loopt het verbruik van de starter dramatisch terug, plug ineens wél meer vermogen en pats, daar gaat je plug. Je zal wellicht ieder zijn eigen spanning/vermogen regelaar moeten geven als je dat niet al hebt.

Groetjes,
Gerald

... er is geen hond die Gerald's discussies leest :wink: :mrgreen:
...
... nu vraag ik mij toch af waarom de discussies van Gerald door geen hond worden gelezen zoals je mij vertelde,dat snap ik even niet !!! ...
Je hebt het knipoogje en de grijns over het hoofd gezien Sjef. Op dit moment heeft is deze discussie al meer dan 4200keer bekeken (views) :) (blij)
Gerald het gaat mij nu lukken met het werken op dit modelbouwforum ...
Gewoon wat met de forum-mogelijkheden spelen/experimenteren in het Test subforum Sjef.

Ik zou ook voor gescheiden voedingen gaan indien dat nog niet het geval is. Nog wat over gloeipluggen en -modulatoren door Robke:
Gloeiplugmodulator om bij te gloeien.

Ik denk dat het power panel wel gaat werken. Je probleem ligt vermoedelijk elders, gedeelde spanning. Je startermotor zuigt redelijk wat vermogen die de plug aanvoer verliest. Dit compenseer je dan waarschijnlijk door meer vermogen naar de plug te sturen. Komt je motor vervolgens bij het start proces richting 20.000 toeren waar hij zelf oppikt dan loopt het verbruik van de starter dramatisch terug, plug ineens wél meer vermogen en pats, daar gaat je plug. Je zal wellicht ieder zijn eigen spanning/vermogen regelaar moeten geven als je dat niet al hebt.

Groetjes,
Gerald
De voeding van startmotor en gloeiplug is (was)gescheiden 2V en 12V accu's alleen was toen het probleem met dat afkoelen van de gloeispiraal door de luchtstroming van het starten met de startmotor,het eigenaardige was dat met perslucht starten het geen problemen gaf,overigens zit die regeling met perslucht ook in de startuniet.
Tenslotte ben ik gestopt met de 2V voeding om alles via één 12V accu af te regelen uiteraard de gloeiplug via de bewuste 10A toerenregelaar,maar kreeg daar weer problemen daarme zoals ik zei,dus nu ga ik i.p.v.die toerenregelaar zo'n power panel aanschaffen,toch leuk om dat te proberen! Alle regelingen voor het starten van de turbine zitten in de startunit,pas als de turbine 0,3 bar heeft opgebouwd dan wordt alles overgenomen door de zendergestuurde machine (vliegtuig) incl de beveiliging voor brandstoftoevoer naar turbine. Nog een vraagje,is er nog geen gloeiplug ontworpen waar de gloeispiraal niet uitgepulkt hoeft te worden ?
groeten van Sjef.

...
Je hebt het knipoogje en de grijns over het hoofd gezien Sjef. Op dit moment heeft is deze discussie al meer dan 4200keer bekeken (views) :) (blij)
Gewoon wat met de forum-mogelijkheden spelen/experimenteren in het Test subforum Sjef.

Ik zou ook voor gescheiden voedingen gaan indien dat nog niet het geval is. Nog wat over gloeipluggen en -modulatoren door Robke:
Gloeiplugmodulator om bij te gloeien.
Ik heb het gelezen "gloeiplugmodulator om bij te gloeien" van Robke,begrijpend uitgelegd en je bent nooit te oud om te leren!
Inderdaad had ik het knipoogje met de grijns over het hoofd gezien Ron,sorry !
groeten van Sjef.

plug

Gloeipluggen.
Zelf heb ik ook in het verleden nog al eens pluggen stuk gehad.
Nu gaat het goed De plug spanning moet niet te hoog op geschroefd worden dat beperkt de levens duur aan merkelijk
Te veel lucht langs de gloeispiraal zorgt er voor dat de plug koelt en het gas niet op de juiste verhouding bij gloeispiraal komt en niet zal ontsteken.
Het gas onsteekt niet en wat doe je dan spanning op schroeven en daar gaat je plug.

Gloeipluggen.
Zelf heb ik ook in het verleden nog al eens pluggen stuk gehad.
Nu gaat het goed De plug spanning moet niet te hoog op geschroefd worden dat beperkt de levens duur aan merkelijk
Te veel lucht langs de gloeispiraal zorgt er voor dat de plug koelt en het gas niet op de juiste verhouding bij gloeispiraal komt en niet zal ontsteken.
Het gas onsteekt niet en wat doe je dan spanning op schroeven en daar gaat je plug.
Vermoedelijk was ik verkeerd bezig met mijn 10amp.toerenregelaar, omdat deze zeer moeilijk instelbaar is op de 1,2v en door mij ook niet meetbaar is met de multimeter vanwegen de pulsspanning,dus wil ik het nu proberen met het genoemde 12V power panel, dan kan de ingebouwde toerenregelaar gebruikt worden voor de startmotor.
Als ik met een gloeibougiestekker start is er overigens geen probleem,maar dat wil ik dus niet!
groeten Sjef.

Hallo Sjef,

Die is er wel, deze wordt verkocht door Wren.
Kijk maar eens op de site van Wren

Groet Adrie.
Inderdaad je hebt gelijk,deze gloeipluggen,met 6V ceramic element zijn door Wren leverbaar part.number:1140, nu is mijn vraag,hoe zijn de ervaringen met deze pluggen ?
groeten Sjef.

De FAI 6,5cm³ pylonracers maken hun gloeipluggen zelf, één plug per vlucht, groot-verbruikers. Je zou eens kunnen informeren bij Rob Mettkemeyer of Robbert v.d. Bosch of Dutch F3D site
Mijn eerste bougietje heb ik omstreeks 1946 zelf gemaakt voor mijn 10 cc benzinemotortje genaamd,WESP,nu koop ik ze liever,maar de motortjes ontwerp en bouw ik nog wel zelf,wel met een normale ontsteking,dus met bobine!
Dus je begrijpt wel dat ik daar niet zo'n zin meer in heb om de gloeipluggen nog zelf gaan te maken,overigens waarom gebruiken de modelstraal-turbines ook geen vonkontsteking ?
Groeten van Sjef.

Back