welk type koolbuisligger

Omdat mijn zwever met een koolstofbuisligger, van de vliegershop, bij snel vliegen begint te flutteren ben ik op zoek gegaan naar een meer een torsiestijve koolbuis. Hierbij kom ik meerder typen tegen.
Welke koolstofbuis komt in aanmerking voor een wat meer torsiestijve vleugel?
Carbontube Pullwinding
Carbontube Pultrudiert
Carbontube PrePreg

Het betreft een hoogte/richtingroer zwever en heeft geen ailerons. De aansturing van de staartroeren is stabiel en 100% spelingsvrij. De kist begint gewoon te flutteren bij snel vliegen als ik hem wat snel uit de thermiek stuur.

Koolstofbuizen

Hallo Houtjesplakker,

Vliegerbuizen zijn nagenoeg altijd gepultrudeerde buizen en deze zijn beduidend minder torsiestijf dan gewikkelde buizen (pullwinding). Dit wordt veroorzaakt door enerzijds de quasi 45 graden vezelrichting die door het wikkelen ontstaat en anderzijds door de betere vezel/matrix(hars) verhouding bij gewikkelde buizen.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Laatst bewerkt:
Carbontube PrePreg

Prepreg moet je ook niet hebben evenmin als de al door Rob genoemde pultrusie buis. Ze zijn allebei unidirectioneel in langsrichting, wat ze geschikt maakt voor trek/druk belasting (druk in mindere mate dan trek) maar minder geschikt voor torsie. De onder 45° gewonden buizen zijn zowel voor trek/druk als voor torsie toepasbaar, dit wordt ook wel "helical filament winding" genoemd.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Maar dan nog, de flutter komt uit de vleugelconstructie, niet uit de vleugelverbinder. Als de verbinder te slap is gaan je vleugels naar elkaar toe buigen of ze klappen omhoog.
als je er wat aan wilt doen zou je allereerst naar de bespanning kunnen kijken. als die te oud/slap of te licht is (Oralight bespanning is berucht) zou je het kunnen vervangen door bijvoorbeeld Oracover. Denk dat je daar mee van kunt verwachten dan van het vervangen van de buis.

Allen bedankt voor de aanvullende kennis. Hier kan ik wat mee. De betreffende kist is inderdaad met Oracover light bespannen. Vroeger had je Super mono coate en die gaf heel wat meer torsie stijfheid dan Oracover. Helaas is dat spul niet meer te koop.

Back