Welk type koord word gebruikt om via de winch de zeilen te bedienen?

Hallo, ik ben op zoek naar een soort koord, die stevig genoeg is om de zeilen van een Marlbrehead met swingrig aan te halen.
De winch is de Regatta van Graupner.
Ik heb al gehoord van Dyneema, maar is dit goed en welke diameter wordt hier voor gebruikt.
Waar te verkrijgen in W-Vlaanderen?
Alle info is welkom.

Dyneema

Een goed en stevig koord is misschien wel dyneema let hier wel op dat hier heel veel kwaliteiten van op de markt zijn.
In elke hengelsport winkel hebben ze gevlochten vislijn let erop dat deze soepel is en dat er geen slagen in vallen als je de lijn los naar beneden laat hangen. De lijn moet recht naar beneden hangen en geen spiraal vormen.

Op elke lijn staat de dikte en de trekkracht let op dit is ook een verkooppraatje de trekkracht wordt naar boven overdreven en de dikte wordt meestal kleiner op gegeven dan dat deze is.
maar gevlochten lijn 0.12 trekt toch al een kilo of vijf.

Ik gebruik Dacron lijnen van het merk Climax. Te verkrijgen in verschillende diktes (lees treksterktes) en ze hebben het uiterlijk van een echt schoottouw. Een wit gekleurde lijn met daardoor heen gewoven een gekleurde draad.

Is gewoon prima en echt heel sterk.....deze lijnen gebruik ik ook om lijnen te maken voor mijn 'power-kites' (m'n zomer hobby).

Je kan het krijgen of bestellen bij de meeste hengelsport- en vliegerzaken.

Succes
JP

Dacron_Black.jpg

Laatst bewerkt:
ik gebruik ook dyneema. ik heb voor ongeveer 60kg.

Let op als jet het bij de viswinkel koop dat is niet het echte dyneema. Het kan zijn dat het er in verwerkt zit maar het is meestal geen puur dyneema.

Ik heb heel wat mooie ervarin opgedaan met dyneema, maar toen heb ik aan de hand van een tip mijn lijnen vervangen door dacron...en wil nooit meer anders, kwalitatief 100x beter. Wel iets duurder, maar ik koop nu nooit meer dyneema als ik iets goed wil opbouwen.
Jakko

Het beste kan je Dyneema nemen van 50 tot 70 kg lekker soepel en het rekt niet
Ik zelf gebruikt dyneema van 50 kg voor mijn schoten je kan het kopen bij de vlieger winkel's
Het grootte nadeel van Nylon draad het rekt behoorlijk.
climaxheb je in verschillende soorten het is een beetje stug maar ook goed in Duitsland verkopen ze het veel aan de modelzeilers RT sails heeft het in verschillende maten en kleuren
Tom

Hallo,
Ik heb intussen Dyneema gevonden in de Decathlon:), 1mm trekt 45 kg.
Dit zal wel voldoende sterk zijn. 10m voor 7.60 euro.

Ik ga nu voor mijn boot lijn gebruiken wat ook in de wegen bouw wordt gebruikt voor het uitzetten.
Het is nylon van 2mm dik en de rek die er in zit kun je verwaarlozen.
De breek sterkte hoeft maar een paar kilo meer te zijn als je lier aan kan.

Type koord tbv bediening zeilen

Ik heb mijn snoer on-line in Duitsland besteld bij rt-sails.de. Mooi wit/rood passend bij mijn huidig project (AC120 Areva Challenge). Zonder reclame te maken! Het snoer is sterk en soepel genoeg en bovendien hebben ze meerdere kleurencombinaties. Voor de veeleisende zeilers hebben ze speciale regatta-snoeren. Misschien kan je hier iets mee.
In ieder geval, succes ermee!
Martin

is dyneema niet gewoon een merk naam
voor gevlochte lijn zonder rek
mischien is shockleader wel een optie
ditis redelijk vlexiebel en daar komen geen lussen of spiralen in
en is nog sterker als gevlochten lijn
ik gebruik dit als ik ga karper vissen by scherpen taluten
waarbij de lijn hevig overstenen schuurt

grtzlip

Nog een idee voor de stagen van de mast.

Bij de viswinkel verkopen ze lijn met Kevlar erin verwerkt, gecombineerd met staaldraad. 0,2 mm dikte trekt ongeveer 25 kg!

Het is niet geschikt als touw voor de schootvoering aangezien het te stug is maar wel heel erg geschikt om voor de verstaging te gebruiken!

Voor de verstaging kan je ook climax protec gebruiken dat is 70 daN strerk dat gebruik ik voor de verstaging voor mijn M klasse ook de storm zeilen gebruik dit
Voor de A en B zeilen gebruik ik 55 daN

Back