welk type of model om te beginnen

Hallo,

Ik wilde jullie even wat vragen, Ik wilde voor de vakanties een leuke electro-zwever aanschaffen maar weet me geen raad. Ik las ook dat stuk over die Vintage modellen een woord "Prachtig " vooral ook de Mosquito van Graupner en die cirrus 75 dat vond ik vroeger ook hele mooie modellen. Ik wist ook niet dat er nog steeds liefde voor deze oude toestellen bestond.

Maar weet niet goed welke, Iets in de richting van 2 meter of 2,5 meter spanweite.

Ik heb wel ervaring met vliegen van helicopters en motor vliegtuigen, maar dat laatste doe ik al heel lang niet meer. Maar vliegen is me niet totaal vreemd.

Nu is het zo dat ik op onze vakantie bestemming normaal ook kon vliegen met een helikopter, maar dat veldje is opgeheven ivm geluidsoverlast. Dus wil ik gewoon in de buurt met een zwever kunnen gaan vliegen zonder al teveel lawaai te maken.

Wie kan me hiermee helpen, zodat ik me een leuk zwevertje kan gaan aanschaffen. en oja het liefst met normale sub-c cellen omdat ik die nog een stel heb liggen ( scheelt weer in de kosten)

Alvast bedankt.

Je vraag is zo algemeen gesteld dat je zo nooit antwoord krijgt. :nooo:

Er zijn letterlijk duizenden zwevers tuusen de 2 en 2,5 meter! :shock:

Hout? Kunststof? Bouwdoos? Tekening? Schaal? Modern? Gemotoriseerd? (Lijkt wel zo . . .). Etc.Etc. :cool:

Succes!

jan.

Hallo Jan,

Ja ik denk maar aan de schaarse tijd die ik heb, dus een RTF kit, is het snelste gebouwd.

Materiaal maakt niet echt uit, en het liefst wel een beetje schaalmodel ,maar vliegeigenschappen zijn belangrijker, en het moet elektro aangedreven worden. Ik heb, en wil me geen lier aanschaffen.( te veel en te groot om mee te nemen)

Kun je hier al iets mee?

alvast bedankt.

Heeee Ron goed zo! Dat mag je vaker doen in voorkomende gevallen :-)

Knoest, je kunt ook het te koop deel van dit forum en Marktplaats een beetje in de gaten houden. Zeker als Vintage je wel ligt, er komt vaak genoeg van alles langs. Aangezien je al kunt vliegen zal het vooral gaan om wat jij mooi vindt. Dus als je iets op het oog hebt en dan vraagt of dat wat is wordt het een stuk makkelijker.

Succes!

ASW15 van Robbe, semi schaal, 2 meter, schuimpie met goede vliegeigenschappen, gevoelig bij meer dan windkracht 3 omdat hij maar 800gram vliegklaar is. Zie ook het draadje op dit forum.

7504491c9baf15d48.jpg

succes

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Willem,

Dan kan ik dit model maar beter niet nemen omdat ik aan de kust zit tijdens vankantie of de weekenden, en daar waait het over het algemeen nogal wat meer dan in het binnenland.

Maar ik zie dat je uit Hoeven komt, waar vlieg je meestal dan, als ik je het vragen mag?

Ik zoek ook iets met rolroeren of kan ik dit beter niet doen?

Ik heb zoals ik al zei ervaring met motor vliegen maar nooit met zwevers gehad. dus de keuze is dan, dat het toch wel een gfk romp of van een andere kunstof soort moet zijn en zo toch wel wat zwaarder toestel is. En dat gecombineerd met goede vlieg eigenschappen voor hopelijk lange vluchten.

gr.

Hoi Knoest, ik hoop dat je ook een andere naam hebt.
Ik vlieg wild in Hoeven met toestemming van de eigenaar op een weiland zonder pottekijkers van 300x300 meter met 2,4 ghz. graag nodig ik je uit om langs te komen en te babbelen en te vliegen!
waarom? alleen is ook maar alleen en twee weten er meer dan één. Mijn vliegmaatje en neef is vandaag voor 6 maanden naar Indonesie vertrokken voor stage en ik mis hem nu al. ik wil nog steeds mijn EZ* uitproberen als sleper voor zwevers tot 2 meter. Uiteraard kun je ook zien hoe mijn diverse zwevers vliegen hetgeen misschien helpt bij je keuze.
Wel graag electro of zonder motor omdat het anders wel eens afgelopen kan zijn en ik ben zuinig op mijn stekje.

Ik hoor het wel

PS voor Bertus, alle waar is naar z'n geld en niemand is bij z'n eerste zwever gebleven.
de EZ* en EZ-glider hebben hun nut bewezen. beginnen met recreatief vliegen en daarna eventueel voor goud.

Laatst bewerkt:
Bertus idd
Dat zijn mooie zwevers die al betaalbaar beginnen te worden dankzij de kortingen die gegeven worden.
Die welfkleppen kan je toch voorlopig vastzetten of niet gebruiken?
Ik krijg uit de vidio wel het idee dat ze redelijk snel vliegen wat voor een beginner misschien wat minder is.
Knoest had het over vakantie, waarvoor uit eigen ervaring gebleken is dat ze niet te kwetsbaar mogen zijn. De meeste schade heb ik meestal door transport niet door het vliegen.
Op vakantie komt het meestal neer op wildvliegen dus een 2,4Ghz setje is ook geen overbodige luxe

Hoi ,

Ik zie dat jullie al aardig wat aan het uitzoeken zijn geweest. Bedankt alvast.

Deze weekenden en de vakanties die ik bedoel, is dat ik niet verder ga dan
Zeeuws-vlaanderen aan de kust, omdat ik daar een eigen stacaravan daar heb staan. Dus vandaar aan de kust, met meestal het gevolg meer wind.

Maar die zwever ( ASW 15 van Robbe) die jij me noemt Willem, is wel een heel mooi toestel, zoiets is toch wel het gene wat ik zoek qua model. Maar dan moet het misschien wat zwaarder zijn ivm de windsterkte daar. Overigens mijn echte naam is Fred.

Die toestelen die Bertus noemt zien er wel degelijk mooi uit, misschien is dat wel iets om te gaan bekijken, maar dan zou dat tegen de tijd zijn dat de beurs in Dortmund weer is, vaak hebben ze danwel ook leuke "messe angebot" . Alleen duurt dat nog even.

Zo heb ik wel een toestel gezien dat ook heel mooi vind qua model, en dat is van Jamara. De Discus een toestel van 2.65 meter span en uit te rusten met elektro motor. Zou dit wat zijn? Ze hebben er trouwens wel meer leuke modellen van dit merk.

Ik hoor het wel.

Gr.

Back