Welk type schip is dit?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door tobias10, 18 feb 2018.

  1. tobias10

    tobias10

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Den haag
    Beste bouwers,

    Mijn vader heeft dit schip ooit gebouwd maar vanwege zijn overlijden nooit af gekregen. Ik wil hem gaan afmaken alleen heb geen tekeningen of afbeeldingen van het schip. Heeft iemand enig idee welke type schip dit is? Alle info is welkom.

    Groet,
    Tobias
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het is zo te zien een clipper. Werden voor zover ik weet gebruikt om ze snel mogelijk zo veel mogelijk thee uit China naar Engeland te vervoeren. De Chinese naam doet dat ook vermoeden. Verder heb ik geen info voor je, sorry.
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Algemeen: het is een schip wat aan het begin van het stoomtijdperk gebouwd werd. Het heeft een ketel (schoorsteen) en een schroef, maar omdat deze techniek nog relatief nieuw was kwam panne regelmatig voor. Vandaar dat het schip ook nog zeilen heeft om zich te kunnen verplaatsen. Gezien de schaal van 1 op 50 en de lengte van het schip geen echte theeclipper (die waren veel groter), maar wel een schip wat voor dit soort transporten gebruikt werd. De ronde achterzijde heeft niet echt een uitgewerkte rijk versierde spiegel, maar daar vond je vaak wel de naam.
    Jammer dat de Chinese tekens zich niet zo makkelijk laten vertalen.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Terra_Nova_ship_by_Herbert_Ponting,_1911.jpg
    Dit is de Terra Nova - een expeditieschip (type Bark) wat er wel wat op lijkt. Ik vond soortgelijke afbeeldingen van de Resolute, maar ook de site Angelfire. http://www.angelfire.com/az2/ships/ships.html met afbeeldingen.
    Alle onderstreepte namen op deze site hebben een afbeelding, en je komt veel vergelijkbaars tegen.
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
  6. tobias10

    tobias10

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Den haag
    Iedereen bedankt voor de reacties en de informatie. Het exacte model heb ik nog niet gevonden maar iedere reactie heeft mij wel verder gebracht in de zoektocht! Dank!
     

Deel Deze Pagina