Welk type schroeven te kiezen?

Samen met een kennis had ik gedacht om in plaats van bij de lokale modelbouwzaak zakjes van 10 stuks schroeven te kopen eens te bestellen bij een groothandelaar. Bij een lokale modelbouwwinkel betaalde ik voor bvb 10 "setscrews" veel te veel naar mijn gedacht. Bij een groothandelaar in hoeveelheden van 100 komt dat al redelijk goedkoper uit.

Maar nu heb ik eerst toch nog enkele vragen.

*Ik heb bij voorbeeld "button head socket cap srews" nodig van verschillende lengte. Zo'n zeskant schroeven met een bolvormige kop. Nu heb ik voor deze de keuze uit klasse 8.8 en 10.9. Ik veronderstel hoe hoger hoe beter of sterker, dus klasse 10.9? Maar ik heb ook nog een keuze in de afwerking: plain, black-oxide, bleu coated. Kleur is niet zo belangrijk. Wat is dus het verschil (in sterkte?) tss black-oxide en plain?

*Daarnaast heb ik ook "setscrews" nodig. M3 en M4 van enkele lengtes. Hier heb je blijkbaar nog keuze tss verschillende "punttypes": Vlakke punt en "cup point". De vlakke punt is een stuk duurder dan de andere (+- 60 % duurder). Ik heb wel gemerkt bij mijn huidige setscrews dat de punt niet vlak is maar dat deze een klein gaatje heeft. Dit is dan een "cup point"? Ik veronderstel dan ook dat een vlakke punt niet absoluut nodig is? Of heb ik het mis?

Bij de MUCO heb je een doosje assortiment schroeven van M2 t/m M4 met moeren en ringen voor €2,50

Back