Welk type vliegtuig voor beginner ?

Hallo iedereen !

Ik ben nieuw op dit forum , en heb me laten verleiden om te beginnen met deze prachtige hobby !

Graag zou ik een van de komende weken ( of beter gezegt , liefst deze week al) de aankoop doen van mijn eerste vliegtuig!

Ik heb hier een daar al wat gelezen en wat filmpjes bekeken en modellen opgezocht en ik heb de keuze gemaakt om te beginnen met een electro-toestel

Nu mijn vraag ; welk type vliegtuig is het best om mee te beginnen? Ik lees regelmatig dat een zogenaamde trainer de beste keuze is , maar langs de andere kant heb ik gelezen ( en op youtube-filmpjes bekeken) dat een electro-zwever trager vliegt en je dus dan ook meer tijd hebt op te reageren ... + dat de vliegtijd langer is.

Wat zijn jullie ervaringen en welke type toestel of toestel zelf raden jullie mij aan om te kopen?

Mvg rcmax

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Thieu,

Bedankt voor de snelle reactie !
Het eerste draadje had ik al gelezen maar met het 2e linkje heb je mij hard geholpen :)
Ik heb alles doorgenomen en de easystar lijkt mij een "relatief makkelijk" vliegtuig om mee te starten. De Apprentice S van E-Flite is wel een stuk mooier en heeft wel grote wielen wat waarschijnlijk het starten op iets langer gras wat makkelijker maakt. Maar de hulpmodus is langs de eene kant superhandig , maar in welke mate leer je dan bij ... Dat is natuurlijk de vraag :)

En wat zweefvliegen met elektromotor betreft ? Hoe denkt u hier over ?
Zoals bv dit radiografische vliegtuig, vliegtuigen rc
Deze is misschien te klein met zijn 1,1m spanwijdte en daardoor te onstabiel ?
Vliegt zo een electrozwever niet trager ? Is dat dan niet makkelijker om iets traag en stabieler te besturen als iets wendbaarder en sneller ?
Of zie ik het verkeert ?

Mvg

Het Safe systeem dat o.a. in de Apprentice zit is echt een super leermiddel voor de beginnende piloot. Ik heb een Delta Ray waar het in zit. Die heb ik m'n vrouw in haar handen gegeven samen met de zender en ik heb haar zelfstandig ermee laten vliegen. Daarvoor had ze 0,0 vlieg ervaring. Met een beetje coaching van mijn kant heeft ze een paar rondjes gevlogen en de kist zelf geland.

Hulp van een ervaren piloot is altijd handig om naast je te hebben, Zonder hulp blijft vliegen een lastige zaak. De eerste vlucht wil dan wel eens zeer kort zijn en direct het einde van de nieuwe hobby betekenen.

Safe kun je in stappen uitschakelen. In de expert mode vliegt hij als ieder ander toestel. Je heb dan nog wel de beschikking over een paniek schakelaar die je kist direct weer in een lichte stijgvlucht rechtdoor zal brengen.

Het Safe systeem dat o.a. in de Apprentice zit is echt een super leermiddel voor de beginnende piloot. Ik heb een Delta Ray waar het in zit. Die heb ik m'n vrouw in haar handen gegeven samen met de zender en ik heb haar zelfstandig ermee laten vliegen. Daarvoor had ze 0,0 vlieg ervaring. Met een beetje coaching van mijn kant heeft ze een paar rondjes gevlogen en de kist zelf geland.

Hulp van een ervaren piloot is altijd handig om naast je te hebben, Zonder hulp blijft vliegen een lastige zaak. De eerste vlucht wil dan wel eens zeer kort zijn en direct het einde van de nieuwe hobby betekenen.

Safe kun je in stappen uitschakelen. In de expert mode vliegt hij als ieder ander toestel. Je heb dan nog wel de beschikking over een paniek schakelaar die je kist direct weer in een lichte stijgvlucht rechtdoor zal brengen.

Hey Emanuel !

Dus volgens jou is de Apprentice S van E-Flite een perfect vliegtuig om te beginnen ? ( dus een toestel met de hulpfunctie)

Ik twijfel momenteel tussen de Apprentice S van E-Flite , dan een easystar-achtige ( omdat geen landingsstel of prop kan beschadigd worden) . Maar als 3e optie ben ik nog altijd aan het twijfelen om een zweefvlieger met elektromotor te kopen zoals ik al aangaf in men vorige post. Kan me iemand informatie geven over de vliegeigenschappen hiervan en of het een goed idee is om met te beginnen of ik beter voor de keuzes hierboven ga ... ?

Mvg

Ga naar een vereniging en leer daar van een instructeur modelvliegen. Dat is goedkoper en sneller dan zelf gaan staan "tobben". Modelvliegen is veel lastiger dan het op een afstandje lijkt.

Dan is die electronische stabillsatie ook niet nodig. Je wilt immers leren vliegen en dat vliegen niet overlaten aan een print met elektronica.

Ga eerst naar de vereniging van je keuze en praat daar met de aanwezige instructeurs/leden. Die hebben vaak hele goede ervaringen met bepaalde toestellen, wat het leren vliegen weer eenvoudiger maakt.

Bij mijn vereniging hebben we goede ervaringen met de You can Fly, bij voorbeeld hier http://www.rc-addict.nl/webshop/vli...ig-compleet-rood-022-2080?keyword=you+can+fly te koop. Dit is een goed vliegende moderne trainer die vrijwel compleet wordt geleverd.

Bedenk ook dat haast de beste manier is om je geld aan de verkeerde dingen uit te geven...

Het beste type is het vliegtuig waar degene(n)/club die jou gaat helpen veel/goede ervaring/kennis mee heeft.

Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:

En nog twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Vergeet ook niet een simulator te installeren.... :) Ben op dit moment zelf ook wat online vlieguren aan het maken.

Beste Rcmax,

Ik ben het met de anderen eens dat in je eentje gaan vliegen geen best idee is, zelfs met hulpmiddelen is dat vragen om problemen. Heb je iemand in de buurt die kan helpen?

Met wat hulp van een ervaren piloot kun je idd zonder elektronische hulp ook leren vliegen. Het fijne van die elektronische hulp is dat hij er ook later als je alleen staat te vliegen altijd is om je op te vangen. Volgens mij is er niks mis met leren vliegen met Safe. Het voorkomt in beginner mode dat je kist plots naar beneden komt duiken en laat geen andere vreemde toeren toe zodat je je kan concentreren op de basis van het sturen in 3 dimensies. Laat je de sticks los gaat hij weer keurig rechtuit vliegen. Heb je dat onder de knie dat schakel je Safe naar standje 2 waarna je echt zelf moet gaan vliegen. Nog steeds voorkomt Safe dat je kist te ver rolt tijdens een bocht en ook stijl stijgen en dalen is er nog niet bij. Maar als je de sticks loslaat zal hij zichzelf niet meer corrigeren. Door een druk op de paniek knop doet hij dat wel. Waar normaal gesproken je instructeur ingrijpt moet je dat nu dus zelf gaan doen. Daar zit wel een beetje de valkuil. Je moet zelf inzien wanneer je in moet grijpen en niet wachten tot je een meter van de grond bent.

Aangezien dit soort vragen bijna wekelijks weleens voorbij komen kan het weleens handig zijn om een lijst met 'beginnersvliegtuigen' te rangschikken per merk. Met een beetje mazzel hebben we dan aan het eind van het onderzoek een mooi lijstje bij elkaar. Is hier interesse voor? Zeg het maar! En wie kan ons dan daarbij helpen?

Ben zelf al jaren oriënterend bezig, een beetje hulp is dus niet verkeerd. :)

Het fijne van die elektronische hulp is dat hij er ook later als je alleen staat te vliegen altijd is om je op te vangen.

Als je leert vliegen onder de begeleiding van een instructeur dan zijn stabilisatie hulpmiddelen voor een vaste-vleugel vliegtuig volkomen overbodig. In de beginperiode is de instructeur er voor om te voorkomen dat het toestel rare capriolen uithaalt. Als je het vliegen een beetje in de vingers krijgt, is de instructeur altijd bij je om je uit wat ongelukkige situaties te redden.

Binnen een vereniging wordt je opgeleid voor het behalen van een modelvliegbrevet. Vaak zal dat het KNVvL modelvliegbrevet zijn. Als je dit brevet hebt behaald is aangetoond dat je een modelvliegtuig beheerst en er veilig mee kan omgaan. Als je het toestel beheerst, is elektronische stabilisatie overbodig, beheers je het toestel nog niet, dat is er een instructeur om je te helpen.

Zonder dat brevet mag je bij de meeste verenigingen niet alleen vliegen.

Hoe vaak heb je als beginner niet dat "oeps" moment. Je bent aan het vliegen en bent even je orientatie kwijt... Je probeert iets nieuws en dan... Je schat de snelheid niet goed in...
Hang je aan de kabel bij je instructeur is er niks aan de hand. Moet je hem erbij roepen dan kan het al te laat zijn. Safe is dat een geweldige hulp. Je moet het zelf eens proberen.
Ik ben helemaal voor vliegles met een instucteur, maar in de fase daarna ga je gewoon nog regelmatig de fout in. Dat hoort bij het leer proces.

Een apprentice en een club. Dan heb je ook geen "s" versie nodig.
De apprentice is heel erg vergevingsgezind en zit stevig in mekaar.

een lijst met 'beginnersvliegtuigen'
Ik heb daartoe een poging gedaan in het document wat ik eerder in deze draad linkte.
Welk toestel om mee te beginnen

Alleen heb ik het meer als een type toestel beschreven wat bepaalde eigenschappen voor beginners heeft. Wél noem ik een paar merken, maar aangezien dat nogal eens verandert heeft een volledige lijst naar mijn idee minder zin :-)

Maar, als je zin hebt kun je van mij de originele tekstversie krijgen om aan te vullen. :-)

Back