H
hezik
Guest
Voor mijn daedalus is zo langzamerhand de tijd aangebroken dat ik keuzes moet gaan maken tav. de vleugelvorm en het profiel.
Dit is voor mij geheel nieuw, dus nog out of my league', ofwel, het zal, net zoals het ontwerp van de kist zelf, een hoop natte vingerwerk en onderbuikgevoel zijn.
Hoe dan ook, qua vleugelvorm kijk ik goed naar de WindS Pro 2m:
De 'outlines' staan wel al redelijk vast.. de wingspan wordt 1m88, net zoals het voorbeeld. Verder krijgt de achterlijst van de vleugel een pijlstelling van 1 graden. Dat houdt in dat ie op de tip 1.5cm verder naar achteren ligt dan bij de root. Root wordt 47cm, tip 21cm.
Waar ik het meeste mee zit, is het profiel. Op dit moment overweeg ik sterk een 'NA0012T' profiel te pakken, alleen dan niet op 12% maar op 11%. Dan zou de vleugel op het dikste punt ca. 5cm hoog zijn. Op de tip zou ik dan NA0010T zetten.
Dit is het profiel:
Ter vergelijking, dit is een NACA0012:
Op het stabilo wil ik dan een Selig 8020 profiel zetten. In het kielvlak zit een afgeleide van een NACA008.
Vraag 1: wat denkt men van het NA0012T profiel, maar dan op 11%?
Vraag 2: wat zijn de ideeen over het globale vleugelontwerp?
Vraag 3: alle tips en truuks zijn welkom.
Overigens.. het is een vleugel met pijlstelling, daarom wil ik 0.5 graad v-stelling erin zetten en wingfences toepassen.
Het idee.. door pijlstelling krijg je aan de neuslijst een dwarse luchtstroming die progressief is naar de tip toe. Dit kan bij de tip dermate vormen aannemen dat de dwarse luchtstroming de normale overheerst, waardoor je een vrij plotselinge tipstall kunt krijgen bij lage snelheden.
Wingfences tussen 30% en 60% van de span, zouden hier effectief tegen moeten helpen, mits ze hoog genoeg zijn. Daarbij worden ze effectiever als ze om de neuslijst heenlopen.
Ook Sebart heeft op z'n WindS Pro wingfences.
De keuze voor het T profiel is hier ook deels van afkomstig, zoals te zien is, is de neuslijst spitser, waarmee de opbouw van dwarse luchtstromingen ook al minder zou moeten zijn..
Dit is voor mij geheel nieuw, dus nog out of my league', ofwel, het zal, net zoals het ontwerp van de kist zelf, een hoop natte vingerwerk en onderbuikgevoel zijn.
Hoe dan ook, qua vleugelvorm kijk ik goed naar de WindS Pro 2m:

De 'outlines' staan wel al redelijk vast.. de wingspan wordt 1m88, net zoals het voorbeeld. Verder krijgt de achterlijst van de vleugel een pijlstelling van 1 graden. Dat houdt in dat ie op de tip 1.5cm verder naar achteren ligt dan bij de root. Root wordt 47cm, tip 21cm.
Waar ik het meeste mee zit, is het profiel. Op dit moment overweeg ik sterk een 'NA0012T' profiel te pakken, alleen dan niet op 12% maar op 11%. Dan zou de vleugel op het dikste punt ca. 5cm hoog zijn. Op de tip zou ik dan NA0010T zetten.
Dit is het profiel:

Ter vergelijking, dit is een NACA0012:

Op het stabilo wil ik dan een Selig 8020 profiel zetten. In het kielvlak zit een afgeleide van een NACA008.
Vraag 1: wat denkt men van het NA0012T profiel, maar dan op 11%?
Vraag 2: wat zijn de ideeen over het globale vleugelontwerp?
Vraag 3: alle tips en truuks zijn welkom.
Overigens.. het is een vleugel met pijlstelling, daarom wil ik 0.5 graad v-stelling erin zetten en wingfences toepassen.
Het idee.. door pijlstelling krijg je aan de neuslijst een dwarse luchtstroming die progressief is naar de tip toe. Dit kan bij de tip dermate vormen aannemen dat de dwarse luchtstroming de normale overheerst, waardoor je een vrij plotselinge tipstall kunt krijgen bij lage snelheden.
Wingfences tussen 30% en 60% van de span, zouden hier effectief tegen moeten helpen, mits ze hoog genoeg zijn. Daarbij worden ze effectiever als ze om de neuslijst heenlopen.
Ook Sebart heeft op z'n WindS Pro wingfences.
De keuze voor het T profiel is hier ook deels van afkomstig, zoals te zien is, is de neuslijst spitser, waarmee de opbouw van dwarse luchtstromingen ook al minder zou moeten zijn..
Laatst bewerkt door een moderator: