Welk vliegtuig als beginner?

Discussie in 'Beginners' gestart door Teis Hooijmeijer, 22 jun 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.446
    Locatie:
    Noord Brabant
    Das pech vinger weg.
    Hoe groot is die kans dat na een verpakkingsmateriaalkistjecrash een lipo in de hens gaat?
    Overdrijven is ook een kunst zonder zwembandje als je niet kunt zwemen.

    We hebben meer last van mensen met een tikkeltje te veel geld die exploitatie drang hebben in het buitengebied een soort van projectontwikkelaars waarvoor alles en iedereen moet wijken.
     
  2. Teis Hooijmeijer

    Teis Hooijmeijer

    Lid geworden:
    20 jun 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Breda
    Er stond wel: ALS IK LATER WAT GROTER EN BETER BEN. Dus dat is nu nog niet en misschien wel nooit niet. Ik ga echt nog niet nu een jet kopen. Dat komt later. Ik hoop dat ik je nu wat rustiger bent geworden.
     
  3. Teis Hooijmeijer

    Teis Hooijmeijer

    Lid geworden:
    20 jun 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Breda
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Lunteren
    Het geinige is dat de meeste mensen zijn begonnen met vliegen door zelf te gaan klooien en ergens op een weiland te gaan wildvliegen.......
    Zo ook ikzelf. Maar dat duurde niet lang.....
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.258
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik meen te begrijpen dat de meesten-hier, anderen willen behoeden voor;
    1 geld weggooien
    2 veel toestellen kapot vliegen
    3 teleurstellingen
    4 vroegtijdig stoppen met de mooie hobby
    5 veel te moeilijk vliegtuig kopen
    6 veel te snel vooruit willen
    7 ongelukken

    Maar, van dezelfde meesten-hier, mag je geen doel hebben. En daar maak ik bezwaar tegen.
     
  6. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.252
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat de meesten alleen Teis willen behoeden, de redenen zijn uitvoerig besproken.

    Mmmm...... dat lees ik niet terug, Teis heeft zich een doel gesteld zonder kennis te hebben/nemen van alle zaken die bij het vliegen komen kijken. Dat doel is het “wrak” herstellen om te kunnen gaan vliegen.
    Ik denk dat Teis hier geen interesse in deze hobby had getoond als hij het “wrak” niet had gevonden.
    Nu proberen ‘wij’ Teis te behoeden tegen teleurstellingen en de vliegsport tegen Teis te behoeden.
    Als Teis mijns inziens onder de hoede komt van een vliegclub en genoeg geld bij elkaar sprokkelt om verstandige noodzakelijke aankopen te doen, kan hij over een paar jaar een goede vlieger worden.
     
    Teis Hooijmeijer en Arnold 85 vinden dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.032
    Locatie:
    Rotterdam
    en een jet is geen simpel toestel, ook niet voor veel gevorderde vliegers.

    vaak een gedoe om de lucht in te krijgen.
    elastiek, afschieten of gooien.
    en daar moet je best veel ervaring voor hebben.. of de boel heel goed af laten stellen.

    landen is in de regel een uitdaging.
    snelle toestellen willen veel ruimte om op te grond te komen.
    moet je wel de handigheid en ervaring hebben om hem exact daar op de grond te zetten waar je wilt.
    anders zit hij zo 100 meter te ver, en vlieg je de boom/sloot/muur in.

    natuurlijk moet je een doel hebben.
    maar je moet ook realistisch zijn.
    1 jaar heb je nodig om te leren vliegen.
    daarna is het maar net hoeveel je vliegt en hoeveel aanleg je hebt.
    ervaring opdoen, veel vliegen, ander toestel dan de trainer bouwen en vliegen.
    en dan misschien als 3e toestel kun je aan vlotte dingen gaan denken.

    zo zijn er ook heel veel mensen die meteen een warbird willen vliegen..
    eindelijk overstag gaan, trainer kopen en netjes leren vliegen.
    en daarna meteen de warbird willen vliegen. wat dan ook mis gaat, omdat een warbird ook de nodige ervaring vereist.

    ga je als tweede kist voor een sportvliegtuig, acrobatisch of zoiets, dan komt dat wel goed.
    enigszins vergevingsgezind, nog niet al te zwaar voor de vleugel.
    Fourstar 40, Puma.
    anderen hier kunnen het lijstje best aanvullen.

    Stap 1 is het belangrijkste, goede leskist, en les.
    eenmaal brevet, beetje bij de instructeur blijven hangen, 2e kist door hem in laten stellen.
    hulp bij bouwen en controleren. en de eerste vlucht.
    zo helpen ze je vanzelf naar de mooie toestellen toe :D
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Lunteren
    Leskist heb ik nog staan. Calmato trainer. Wil em binnenkort hier te koop zetten, vanavond even foto's maken denk ik...... interesse?
     
  9. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.446
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja en? Het is een noodzakelijk iets na de start.
    Als ik een kistje invlieg dan staat de landing pas op de 2e plaats, daar maak ik mij in het begin dus nog geen zorgen over.
    Maar ik observeer wel even de omgeving of er geen bijzondere hindernissen kunnen ontstaan, zoals een rol wind.

    Als het nu kei hard waait en ik start toch een kistje dan weet ik op voorhand al, dat de landing wel eens een uitdaging gaat worden.
    Maar ook dan, bij een modelvliegtuigje kun je iets doen wat in de bemande luchtvaart niet zo wordt gewaardeerd, wind af landen.
    Maar daar moet je wel op getraind zijn.

    Mijn favoriete vlieghoogte om net geslaagden uit te dagen is amper een meter boven het veld.:)

    En hoeveel uur training per week is dat dan?
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2020
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.258
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Die ben je zo kwijt Arnold.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb mensen in 3 dagen leren vliegen, en dat was geen jochie van 10 maar een man van ergens in de 30, nog nooit een zender aangeraakt.
    Een gemiddelde leerling die 1 a 2 avonden in de week komt vliegen duurt 1 seizoen.
    3-4 vluchten per avond.
    Maar de club was ook wel streng, het kan sneller als je minder kritisch bent.
    En mijn prio is altijd, waar kan ik landen.
    Vroeger deed ik dat niet, dan steeg ik op en dacht, ohh, ik kan wel ergens landen maar vaak ging dat fout omdat er nergens een vlak stuk was om te landen.
    Dus eerst de omgeving bekijken en dan pas starten.
    Aan zee zijn we wel opgestegen omdat landen daar altijd wel lukt, desnoods vlieg je hem tegen het duin.
    Maar ook daar heb ik me 1 keer op verkeken.
    Keiharde wind en in de verte donkere wolken.
    Het regende al en de bliksem was dichtbij toen ik hem na 10 minuten proberen eindelijk aan de grond had.

    GJ
     
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Het begint bij een goed kistje, en zo'n Calmato is een prima beginnerstoestel.

    Het nadeel van een gerepareerd, eerder gecrashed toestel is dat het meestal niet 100% goed is gedaan en dat heeft een negatieve invloed op het vlieggedrag en dus ook op het plezier in het vliegen. Een fiets waarvan het frame een beetje krom is fietst ook niet lekker, zeker niet als je nog moet leren fietsen. En bij een vliegtuigje dat licht is maar wel 50, 60, 70 km/u vliegt hoeft het maar een kleine afwijking te zijn om het al te merken.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.446
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb anders de ervaring dat een houtbouw vliegtuigje, na de eerste crash en reparatie beter vliegt.:)
    En als iemand een schuimpje plat vliegt, dan kan tie beter stoppen met de hobby.
    Dan zit het gevoel er niet in.
     
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik heb wel schuimpjes plat gevlogen maar ook mijn brevet gehaald en heb er nog steeds lol in. Wel laat begonnen, ik was bijna 60.
     
  15. Xantip

    Xantip

    Lid geworden:
    18 jun 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Oldenzaal
    Beste beginners die dit allemaal lezen... Laat je niet ontmoedigen door al die mensen die heel gewichtig doen over het vliegen.

    Zie het als autorijden, de een leert het sneller dan een ander en ja... sommigen leren het nooit...
    En als je op een boeren akker voor het eerst in een auto zou stappen om jezelf te leren rijden dan zou dat best goed kunnen gaan. Maar de kans is best aanwezig dat je de sloot een aantal keer van dichtbij gaan bekijken. En als je uit de sloot blijft zou het een koppelingsplaat of versnellingsbak kunnen kosten.

    En zelfs als je je rijbewijs hebt moet je nog veel leren... als je dan meteen in een porsche stapt en het gaspedaal diep in trapt dan ligt het aan vooral aan aanleg en inzicht hoe goed dat gaat. De mensen die zeggen dat dat nooit goed gaat zijn zelf waarschijnlijk geen racers, geboren racers zullen toch echt een andere mening hebben.

    En net als met auto's heb je allemaal verschillende eigenschappen per model waar je me om moet leren gaan... het vervelende met vliegtuigen is alleen dat je sneller veel schade hebt...

    Welk pad je ook gaat bewandelen, blijf nadenken, veiligheid voorop! En zorg er voor dat je plezier blijft houden in de hobbie.

    P.s. In de basis bedoeld iedereen hier het goed, maar enige nuance vond ik hier wel belangrijk.
     
    Teis Hooijmeijer en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  16. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.252
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat dit een waardevolle en onmisbare aanvulling in dit topic is.
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... maar toen was ik 13 of 14 of zo, en ging alles wat ik de lucht in smeet, binnen 30 seconden kapot...
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij mij ook...

    Stockcars, boten, alles flikkerde meteen naar beneden.
    Sterker nog, ik kreeg die Veco .19 niet echt lekker aan het lopen.
    Ergens rond mijn 15e ben ik echt begonnen met vliegen, op de plek waar destijds de A10 aangelegd werd.
    3-4 vliegtuigen verder bleef het langer heel dan een uur.

    En nuance..
    Als een jong persoon, zo rond 13-14 leert vliegen onder begeleiding dan kan het heel snel gaan.
    Alleen, als je met een beperkt budget (dus geen verwend kreng van rijke pappie en mammie) gaat proberen te vliegen dan kan dat een enorme teleurstelling worden.
    Dan ben je in Teis zijn geval, 150-200 euro kwijt en dan heb je niks.
    Dan kan je beter doorsparen en even wachten en dan goed beginnen.
    Crashen zal ie, vroeg of laat.
    Maar bij een club is er altijd wel hulp voor vervanging.
    Als je het alleen probeert lukt het gewoon niet, er is al genoeg over geschreven, mensen die het toch probeerden (mensen die gewoon werkten, dus geld hadden) maar het kost dan heel veel modellen, dus geld.

    GJ
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.258
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als kind kwamen modelvliegen en heeeeeel veel andere hobby´s niet eens in mij op.
    Daar hadden wij totaal geen geld voor.
    Pas vanaf mijn 50e ben ik allerlei dingen gaan doen, die ik nog wilde in mijn leven.
     
  20. Teis Hooijmeijer

    Teis Hooijmeijer

    Lid geworden:
    20 jun 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Breda
    Ik wil hem wel maar dan zit ik met mijn geld. Ik laat dat gevonden toestel lekker op mijn kamer aan het plafond hangen en had met (volgens mij) Mugen nog afgesproken voor een bixler 1.1.
    Maar eerst nog mail afwachten van de club en lessen nemen.
     

Deel Deze Pagina