Welk vliegtuig als beginner?

Discussie in 'Beginners' gestart door Teis Hooijmeijer, 22 jun 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.666
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan wel de spullen zoals servo's, motor en regelaar uit het gevonden vliegtuig halen.
    Dat komt later misschien wel weer van pas.

    GJ
     
  2. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat had ik ook, maar in die tijd maakte ik ook alleen maar draadmodellen dus dat vliegt zo wie zo niet.
    Maar wel functioneel wieltjes, vleugeltjes, beweegbare roertjes met knuppeltje en overbrenging.
    De fijne motoriek zat er wel in.

    Het model fladderen heb ik pas vele jaren later geleerd onder begeleiding.
    Ik heb nog steeds het clubrecord van snelle leerling maar dat was in de tijd dat er nog geen brevetten systeem was.
    In een vluchtje of 8 van zo'n 10 minuten was het gepiept, maar dat vond ik wel erg snel gaan.
    De eerste echte crash, vleugel brak langs de glasmat, nadat ik iets deed van dat doe ik sindsdien nooit meer met een ribben bouw vleugel.
    Dat gebeurde pas na 3 maanden nadat ik met deze fantastische hobby ben begonnen.

    Het is ontspannend relaxend geconcentreerd knuppelen, dat knuppelen gaat als vanzelf en de rest ook wel.:)

    We moesten in die tijd en dan schrijf ik 1990 nog alles zelf bouwen, wel uit een bouwdoosje.
    Maar een crash was zo gefixt.
    Iets meer werk was de afgebroken carburateur er op frummelen.
    Ik had wel het geld, maar als het met een ijzerdraadje en wat rode loctite smurrie dicht en op zijn plaats blijft zitten, dan is het wat mij betreft ook goed genoeg.
    Uiteindelijk heeft de charter mij naderhand nog veel plezier gegeven.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  3. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Noord Brabant
    Misschien komt tie nog een adreslabeltje tegen.
    Kan het mooi terug naar de eigenaar.:(
     
  4. Teis Hooijmeijer

    Teis Hooijmeijer

    Lid geworden:
    20 jun 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Breda
    Ik denk dat de eigenaar daar allang niet meer naar op zoek is. Het is tevens gevonden in de buurt van leiden.
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Antwerpen
    Dan moet ik nog meer natuurtalent hebben gehad :D:D

    2 vluchten onder begeleiding (waar ik zelf misschien maar 5 minuten van gestuurd heb)

    En 2 probeerpogingen alleen (2xcrash)

    En bij de 3de poging (weer alleen) was ik vertrokken, toen ineens 4 crashvrije vluchten alleen achter elkaar gedaan.

    Men eerste landing vergeet ik nooit, hij lag bijna 300 meter ver van mij :rofl:

    Easystar, bestaat niets beter als je wil leren vliegen.
    (Prop op de rug, wie leert vliegen vliegt toch altijd zijn neus naar de kl.ten)

    Dus al die trainers heb je niets aan als je het alleen leert.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.230
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De afgelopen tijd zijn er, in diverse topics, al meerdere apen uit de mouwen gekomen :confused:.

    Onverwachte perikelen ;):D
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.017
    Locatie:
    Rotterdam
    qua lestijden wat ik noemde..
    dan heb ik het over ECHT leren vliegen. niet het brevet.
    in de regel hebben de meesten echt een vol seizoen nodig om alle ins en outs tegen te komen rond landing en gekke dingen.
    gewoon besturen van een vliegtuig heb je inderdaad zo geleerd..

    zelfde als dat je in een auto ook je rijbewijs haalt, en ook pas na een jaar of 5 tot 7 als volwaardig chauffeur gezien wordt.
    daarvoor ben je beginnend bestuurder, met wat restricties.

    Qua landen, daar ben ik altijd een zeikerd in.
    netjes circuit, zorgen dat je mooi uitkomt, netjes in 1 lijn naar beneden.
    de basis.
    klinkt misschien gek.
    maar doorgaans krijg je alleen schade van iets hards tegen je vliegtuig, en doorgaans is dat toch echt de grond. of boom.
    en het automatisme van dat circuit met netjes je lijn en rondje doen in de aanvlucht scheelt gewoon heel veel spannende momenten.
    nu moet ik erbij zeggen, dat ons veld niet extreem ruim is. en er op een paar aanvliegroutes bosjes of bomen staan, waar je over of tussendoor gaat.
    vanuit rare hoeken aankomen is dan spannend.

    en dan heb ik tegenwoordig nog wel eens vlotte toestellen, of gewoon groot (voor het veld dan).
    dan moet de landingsroute, snelheid en zo goed zijn, anders schiet je eroverheen.
    een veld van 500x500 zou mooi zijn.. met vlak land eromheen..
    maar ach. je moet wat spanning houden:D

    ook bij ons pakt de gemiddelde leerling het met een maand of 2 a 3 op.
    die leerling vliegt dan bv alleen op zaterdag een vlucht of wat.
    de leerlingen die heel de week door vliegen ( en dus ook serieus tijd erop zetten) gaan heel veel vlotter.
    bij ons vliegen ze ook met schuim en houttrainers.
    kan allebei.
    toch zie je altijd wel dat iemand die met schuim heeft gelest, eigenlijk even weer wat begeleiding nodig heeft als hij een houten kist gaat vliegen.
    vliegt gewoon anders. zwaarder.
    wat kritischer als het op langzaam vliegen komt.

    vandaar ook mijn stappenplan qua vliegtuigen :D

    en sommige mensen vliegen meteen met een 6 kilo warbird weg. of met een jet.
    er zijn er alleen niet zoveel die het ook heel houden.
     
    Marc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina