Welk vliegtuig als beginner?

at hele wildvliegen met een normale kist vind ik echt onverantwoord en niet kunnen, een indoorflyer kan nog maar daar houd het mee op, denk je eens in dat je midden in een weiland of biesbos staat en je komt met je tengels in de propellor,,, vingertop eraf.... en dan ??????
Das pech vinger weg.
Of wat als je crasht en de lipo gaat in de hens midden in de droge begroeing ????
Hoe groot is die kans dat na een verpakkingsmateriaalkistjecrash een lipo in de hens gaat?
Overdrijven is ook een kunst zonder zwembandje als je niet kunt zwemen.

Dan zijn wij onze prachtige hobby kwijt !!
We hebben meer last van mensen met een tikkeltje te veel geld die exploitatie drang hebben in het buitengebied een soort van projectontwikkelaars waarvoor alles en iedereen moet wijken.
 
NEE !!
Daar kan je pas aan denken als je minimaal een jaar vliegt.....
Je moet echt niet denken dat je even komt kijken bij een club en na 2 keer zelf in de biesbos kan gaan vliegen.

Dat hele wildvliegen met een normale kist vind ik echt onverantwoord en niet kunnen, een indoorflyer kan nog maar daar houd het mee op, denk je eens in dat je midden in een weiland of biesbos staat en je komt met je tengels in de propellor,,, vingertop eraf.... en dan ??????
Of wat als je crasht en de lipo gaat in de hens midden in de droge begroeing ????
Dan zijn wij onze prachtige hobby kwijt !!

Ik snap dat je enthausiast bent, maar ik krijg steeds meer de indruk dat ik iemand ga helpen die onze hobby gaat verneuken !!!!
Er stond wel: ALS IK LATER WAT GROTER EN BETER BEN. Dus dat is nu nog niet en misschien wel nooit niet. Ik ga echt nog niet nu een jet kopen. Dat komt later. Ik hoop dat ik je nu wat rustiger bent geworden.
 
Het geinige is dat de meeste mensen zijn begonnen met vliegen door zelf te gaan klooien en ergens op een weiland te gaan wildvliegen.......
Zo ook ikzelf. Maar dat duurde niet lang.....
 
Het geinige is dat de meeste mensen zijn begonnen met vliegen door zelf te gaan klooien en ergens op een weiland te gaan wildvliegen.......
Zo ook ikzelf. Maar dat duurde niet lang.....

Ik meen te begrijpen dat de meesten-hier, anderen willen behoeden voor;
1 geld weggooien
2 veel toestellen kapot vliegen
3 teleurstellingen
4 vroegtijdig stoppen met de mooie hobby
5 veel te moeilijk vliegtuig kopen
6 veel te snel vooruit willen
7 ongelukken

Maar, van dezelfde meesten-hier, mag je geen doel hebben. En daar maak ik bezwaar tegen.
 
Ik meen te begrijpen dat de meesten-hier, anderen willen behoeden
Ik denk dat de meesten alleen Teis willen behoeden, de redenen zijn uitvoerig besproken.

Maar, van dezelfde meesten-hier, mag je geen doel hebben. En daar maak ik bezwaar tegen.
Mmmm...... dat lees ik niet terug, Teis heeft zich een doel gesteld zonder kennis te hebben/nemen van alle zaken die bij het vliegen komen kijken. Dat doel is het “wrak” herstellen om te kunnen gaan vliegen.
Ik denk dat Teis hier geen interesse in deze hobby had getoond als hij het “wrak” niet had gevonden.
Nu proberen ‘wij’ Teis te behoeden tegen teleurstellingen en de vliegsport tegen Teis te behoeden.
Als Teis mijns inziens onder de hoede komt van een vliegclub en genoeg geld bij elkaar sprokkelt om verstandige noodzakelijke aankopen te doen, kan hij over een paar jaar een goede vlieger worden.
 
en een jet is geen simpel toestel, ook niet voor veel gevorderde vliegers.

vaak een gedoe om de lucht in te krijgen.
elastiek, afschieten of gooien.
en daar moet je best veel ervaring voor hebben.. of de boel heel goed af laten stellen.

landen is in de regel een uitdaging.
snelle toestellen willen veel ruimte om op te grond te komen.
moet je wel de handigheid en ervaring hebben om hem exact daar op de grond te zetten waar je wilt.
anders zit hij zo 100 meter te ver, en vlieg je de boom/sloot/muur in.

natuurlijk moet je een doel hebben.
maar je moet ook realistisch zijn.
1 jaar heb je nodig om te leren vliegen.
daarna is het maar net hoeveel je vliegt en hoeveel aanleg je hebt.
ervaring opdoen, veel vliegen, ander toestel dan de trainer bouwen en vliegen.
en dan misschien als 3e toestel kun je aan vlotte dingen gaan denken.

zo zijn er ook heel veel mensen die meteen een warbird willen vliegen..
eindelijk overstag gaan, trainer kopen en netjes leren vliegen.
en daarna meteen de warbird willen vliegen. wat dan ook mis gaat, omdat een warbird ook de nodige ervaring vereist.

ga je als tweede kist voor een sportvliegtuig, acrobatisch of zoiets, dan komt dat wel goed.
enigszins vergevingsgezind, nog niet al te zwaar voor de vleugel.
Fourstar 40, Puma.
anderen hier kunnen het lijstje best aanvullen.

Stap 1 is het belangrijkste, goede leskist, en les.
eenmaal brevet, beetje bij de instructeur blijven hangen, 2e kist door hem in laten stellen.
hulp bij bouwen en controleren. en de eerste vlucht.
zo helpen ze je vanzelf naar de mooie toestellen toe :D
 
Leskist heb ik nog staan. Calmato trainer. Wil em binnenkort hier te koop zetten, vanavond even foto's maken denk ik...... interesse?
 
landen is in de regel een uitdaging.
Ja en? Het is een noodzakelijk iets na de start.
Als ik een kistje invlieg dan staat de landing pas op de 2e plaats, daar maak ik mij in het begin dus nog geen zorgen over.
Maar ik observeer wel even de omgeving of er geen bijzondere hindernissen kunnen ontstaan, zoals een rol wind.

Als het nu kei hard waait en ik start toch een kistje dan weet ik op voorhand al, dat de landing wel eens een uitdaging gaat worden.
Maar ook dan, bij een modelvliegtuigje kun je iets doen wat in de bemande luchtvaart niet zo wordt gewaardeerd, wind af landen.
Maar daar moet je wel op getraind zijn.

Mijn favoriete vlieghoogte om net geslaagden uit te dagen is amper een meter boven het veld.:)

1 jaar heb je nodig om te leren vliegen.
En hoeveel uur training per week is dat dan?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mensen in 3 dagen leren vliegen, en dat was geen jochie van 10 maar een man van ergens in de 30, nog nooit een zender aangeraakt.
Een gemiddelde leerling die 1 a 2 avonden in de week komt vliegen duurt 1 seizoen.
3-4 vluchten per avond.
Maar de club was ook wel streng, het kan sneller als je minder kritisch bent.
En mijn prio is altijd, waar kan ik landen.
Vroeger deed ik dat niet, dan steeg ik op en dacht, ohh, ik kan wel ergens landen maar vaak ging dat fout omdat er nergens een vlak stuk was om te landen.
Dus eerst de omgeving bekijken en dan pas starten.
Aan zee zijn we wel opgestegen omdat landen daar altijd wel lukt, desnoods vlieg je hem tegen het duin.
Maar ook daar heb ik me 1 keer op verkeken.
Keiharde wind en in de verte donkere wolken.
Het regende al en de bliksem was dichtbij toen ik hem na 10 minuten proberen eindelijk aan de grond had.

GJ
 
Het begint bij een goed kistje, en zo'n Calmato is een prima beginnerstoestel.

Het nadeel van een gerepareerd, eerder gecrashed toestel is dat het meestal niet 100% goed is gedaan en dat heeft een negatieve invloed op het vlieggedrag en dus ook op het plezier in het vliegen. Een fiets waarvan het frame een beetje krom is fietst ook niet lekker, zeker niet als je nog moet leren fietsen. En bij een vliegtuigje dat licht is maar wel 50, 60, 70 km/u vliegt hoeft het maar een kleine afwijking te zijn om het al te merken.
 
Het nadeel van een gerepareerd, eerder gecrashed toestel is dat het meestal niet 100% goed is gedaan en dat heeft een negatieve invloed op het vlieggedrag en dus ook op het plezier in het vliegen.
Ik heb anders de ervaring dat een houtbouw vliegtuigje, na de eerste crash en reparatie beter vliegt.:)
En als iemand een schuimpje plat vliegt, dan kan tie beter stoppen met de hobby.
Dan zit het gevoel er niet in.
 
Ik heb wel schuimpjes plat gevlogen maar ook mijn brevet gehaald en heb er nog steeds lol in. Wel laat begonnen, ik was bijna 60.
 
Beste beginners die dit allemaal lezen... Laat je niet ontmoedigen door al die mensen die heel gewichtig doen over het vliegen.

Zie het als autorijden, de een leert het sneller dan een ander en ja... sommigen leren het nooit...
En als je op een boeren akker voor het eerst in een auto zou stappen om jezelf te leren rijden dan zou dat best goed kunnen gaan. Maar de kans is best aanwezig dat je de sloot een aantal keer van dichtbij gaan bekijken. En als je uit de sloot blijft zou het een koppelingsplaat of versnellingsbak kunnen kosten.

En zelfs als je je rijbewijs hebt moet je nog veel leren... als je dan meteen in een porsche stapt en het gaspedaal diep in trapt dan ligt het aan vooral aan aanleg en inzicht hoe goed dat gaat. De mensen die zeggen dat dat nooit goed gaat zijn zelf waarschijnlijk geen racers, geboren racers zullen toch echt een andere mening hebben.

En net als met auto's heb je allemaal verschillende eigenschappen per model waar je me om moet leren gaan... het vervelende met vliegtuigen is alleen dat je sneller veel schade hebt...

Welk pad je ook gaat bewandelen, blijf nadenken, veiligheid voorop! En zorg er voor dat je plezier blijft houden in de hobbie.

P.s. In de basis bedoeld iedereen hier het goed, maar enige nuance vond ik hier wel belangrijk.
 
Het geinige is dat de meeste mensen zijn begonnen met vliegen door zelf te gaan klooien en ergens op een weiland te gaan wildvliegen.......
Zo ook ikzelf. Maar dat duurde niet lang.....
Yup.... maar toen was ik 13 of 14 of zo, en ging alles wat ik de lucht in smeet, binnen 30 seconden kapot...
 
Yup.... maar toen was ik 13 of 14 of zo, en ging alles wat ik de lucht in smeet, binnen 30 seconden kapot...

Bij mij ook...

Stockcars, boten, alles flikkerde meteen naar beneden.
Sterker nog, ik kreeg die Veco .19 niet echt lekker aan het lopen.
Ergens rond mijn 15e ben ik echt begonnen met vliegen, op de plek waar destijds de A10 aangelegd werd.
3-4 vliegtuigen verder bleef het langer heel dan een uur.

En nuance..
Als een jong persoon, zo rond 13-14 leert vliegen onder begeleiding dan kan het heel snel gaan.
Alleen, als je met een beperkt budget (dus geen verwend kreng van rijke pappie en mammie) gaat proberen te vliegen dan kan dat een enorme teleurstelling worden.
Dan ben je in Teis zijn geval, 150-200 euro kwijt en dan heb je niks.
Dan kan je beter doorsparen en even wachten en dan goed beginnen.
Crashen zal ie, vroeg of laat.
Maar bij een club is er altijd wel hulp voor vervanging.
Als je het alleen probeert lukt het gewoon niet, er is al genoeg over geschreven, mensen die het toch probeerden (mensen die gewoon werkten, dus geld hadden) maar het kost dan heel veel modellen, dus geld.

GJ
 
Bij mij ook...

Stockcars, boten, alles flikkerde meteen naar beneden.
Sterker nog, ik kreeg die Veco .19 niet echt lekker aan het lopen.
Ergens rond mijn 15e ben ik echt begonnen met vliegen, op de plek waar destijds de A10 aangelegd werd.
3-4 vliegtuigen verder bleef het langer heel dan een uur.

En nuance..
Als een jong persoon, zo rond 13-14 leert vliegen onder begeleiding dan kan het heel snel gaan.
Alleen, als je met een beperkt budget (dus geen verwend kreng van rijke pappie en mammie) gaat proberen te vliegen dan kan dat een enorme teleurstelling worden.
Dan ben je in Teis zijn geval, 150-200 euro kwijt en dan heb je niks.
Dan kan je beter doorsparen en even wachten en dan goed beginnen.
Crashen zal ie, vroeg of laat.
Maar bij een club is er altijd wel hulp voor vervanging.
Als je het alleen probeert lukt het gewoon niet, er is al genoeg over geschreven, mensen die het toch probeerden (mensen die gewoon werkten, dus geld hadden) maar het kost dan heel veel modellen, dus geld.

GJ

Als kind kwamen modelvliegen en heeeeeel veel andere hobby´s niet eens in mij op.
Daar hadden wij totaal geen geld voor.
Pas vanaf mijn 50e ben ik allerlei dingen gaan doen, die ik nog wilde in mijn leven.
 
Leskist heb ik nog staan. Calmato trainer. Wil em binnenkort hier te koop zetten, vanavond even foto's maken denk ik...... interesse?
Ik wil hem wel maar dan zit ik met mijn geld. Ik laat dat gevonden toestel lekker op mijn kamer aan het plafond hangen en had met (volgens mij) Mugen nog afgesproken voor een bixler 1.1.
Maar eerst nog mail afwachten van de club en lessen nemen.
 
Back
Top