welk vliegtuig moet ik nemen? keuze uit een paar..

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Guest, 21 apr 2003.

  1. Guest

    Guest Guest

    Hey,

    ik had een vraagje op de site : http://www.amersfoortairport.com/

    staan geweldige vliegtuigjes. Welke raden jullie mij aan? Ik had er een uitgekozen of raden jullie me andere aan:

    Piper J3 Cub (3 kanalen)
    Dit model zal u zeker tot de verbeelding spreken. Dit model is een replica op schaal van het vermaarde toestel. Het model is ook leverbaar als versie met 2 kanalen. De motor, servo's en ontvanger zijn reeds voor u ingebouwd. Terwijl u de accu laadt met de bijgeleverde lader leest u rustig de bouwbeschrijving door en maakt u de Piper J3 cub klaar voor zijn eerste vlucht.

    Eigenschappen:
    - Lichtgewicht, 230-350 gram
    - Gemakkelijk af te bouwen
    - Met de zender bestuurt u de motor via een aan-/uit schakelaar, het hoogteroer en het richtingroer.
    - Gemakkelijk te vliegen. Door zijn lage zwaartepunt corrigeert de Piper J3 Cub zichzelf zodra u de stuurknuppels los laat



    Prijs van de Piper J3 Cub (3 kanalen): Euro 159,00



    Onderdelen zijn los verkrijgbaar



    Ik heb al gezocht op het forum en ben al te weten gekomen dat die vliegtuigen van 99 euro rommel zijn ;)

    Groeten Ferdy :p
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Neem dan in iedergeval een 3 kanaals (dus met motor bediening) en iets anders dan 27Mc.
    Dan kan je er eventueel ook bij een club mee terecht.

    (Al hebben de meeste clubs nog koud watervrees voor alles wat onder 2kg is en minder dan 6.5cc :evil: .
    De zogenaamde "rode charter" clubs :twisted: )
     
  3. Tanja

    Tanja Guest

    Ik zou deze modellen helemaal niet nemen. De lader die erbij geleverd wordt is geen snellader (hij doet er ongeveer 6 uur over om de accu vol te krijgen) en moet 220 V hebben.
    Dat derde kanaal is alleen maar een aan/uit switch. Ik weet dat zo'n type vliegtuig van Jamara daardoor erg lastig te landen was (vliegen ook trouwens). Zonder motorvermogen reageert hij niet op zijn roeren en met motorvermogen gaat hij veel te hard.

    Het is en blijft speelgoed.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Helaas zullen wij nog meerdere van deze vragen gaan krijgen nu een aantal firma's van deze kant en klare "speelgoed" vliegtuigjes op de markt brengen.
    Ze zijn eigenlijk net niet geschikt voor een beginner maar worden wel als zodanig aangeprezen. Nog effe en je krijgt je brevet er ook nog gratis bij.
     
  5. Tanja

    Tanja Guest

    Ik hoop het niet. Berg je dan maar.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Nieuwe aanbieding bij de Aldi, Bart smit, C1000, whatever.
    bij 3 pakken waspoeder een echt radiografisch vliegtuigje gratiz...
     
  7. Guest

    Guest Guest

    en nu ontopic pleaze :wink:
     
  8. Tanja

    Tanja Guest

    Ik ben heel erg serieus over het niet kopen van dit soort vliegtuigen en de reactie van Niek onderstreept hoe wij over deze vliegtuigen denken. Dat was toch jouw vraag?
    ga naar een goede modelbouwwinkel en naar een modelvliegclub. Daar kunnen ze je aanraden wat goede vliegtuigen zijn. Het kost iets meer, maar het prezier wat je eraan beleeft is ook meer.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=20780#20780
    al gezien? Hapert is bepaald niet tevreden over die ver"krijg"baarheid en pricing van die onderdelen uit amersfoort...


    Ik wil niet al die vliegtuigen rotzooi noemen, voor een eerste kind (10+jr) speel vliegtuigje is het best nog wel heel aardig en compleet wat ze aanbieden. (was ik maar weer kind!) :wink:
    Sommige van deze tuigen zijn al veel beter dan bijv dat gele 2k Robbe air-dancer prul voor dezelfde doelgroep.

    Doelgroep? Ja doelgroep!
    Besef dat deze dingen zijn bedoeld voor het verwende jochie met rijkeluis oom / opa of gescheiden vader met schuldgevoelens.
    Niet de serieuze vliegtuigmodelbouwer die regelmatig en langer dan 1 a 10x wil vliegen met een bestendig model.
    Deze dingen zijn nachtje laden, 1x vliegen, weer nachtje laden..... Veeeel plezier toegewenst.
    De meeste hiervan zullen na hoogstens 5x vliegen "Beng!" eindigen in het eerste de beste speeltoestel, hek of dakgoot. (en weer in de plaatselijke krant..)
    En dan zit het jochie en ouders opgescheept met onrepareerbare rommel..op de kast of zolder.

    [off topic]
    Ben overigens wel geinteresseert in de weg te geven restanten, met toevoeging van een regelaartje (e25), micro ontvangertje (e35) en goede accus (e45) met snellader (priceless) voor de ervaren e-vliegers toch ook wel leuk om mee te spelen.
    [on topic]

    Deze dingen zijn als 1e model voor die prijs wel zeer geschikt het eens een keer te proberen (liefst op een club met een instructeur) op die paar windstille zomer avonden (wanneer dan?) en er zo voor relatief weinig kosten achter te komen of jij of je zoontje het "vliegen" echt wel leuk vind.

    Want het alternatief:
    xxxx euro voor een fatsoenlijke (fm/pcm) radiobesturing, een fatsoenlijke kist (rood witte Charter :p ), brandstof motortje, startkist, clublidmaatschap, knvvl lidmaatschap, en er dan na een paar maanden bouwen er achter komen dat het jochie afhaakt. Dat hebben we ook te vaak gezien, en zit pa met de moeite en de kosten.
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Uit je ip nr (een bedrijf) maak ik op dat je een volwassene bent met serieuze vlieg bedoelingen..
    Doe jezelf dan een lol en koop fatsoenlijk spul en ga bij een club vliegen.

    In deze klasse (0) < 500 gr, is bij iedere goede modelwinkel genoeg te koop. Kijk eens rond op dit forum naar de GWS piper, Lupo, IMA holiday 280 etc... los 35/40 Mhz fm radiobesturingkje erbij, 2 accuutjes (1 laden 1 vliegen), aan de auto accu snellader, enz.

    Ben wel even wat meer kwijt, maar dan heb je ook wat.
    Deze RC, accu, lader, accu, etc zijn dan ook voor volgende modellen te gebruiken.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    misbruik van je moderator status niek.... :D Nee ik heb eerst ook geken voor elektro en die amersfoort rommel. Maar je kan beter gewoon beginnen met goede apperatuur. Want vroeg of laat wil je wat anders en dan moet je weer een nieuwe zender kopen en weer een nieuwe lader....
    @tanja het maakt niet uit dat er geen snellader bij zit.. Het duurt toch wel even voordat het plakband en de lijm goed droog is om na de vlucht weer te vliegen
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ooo die langzaam lader zit er dus bewust bij.

    Proberen te vliegen en dan crashen waarna je het kunt plakken en laten drogen terwijl de accu laad. Is dan schijnbaar toch goed over nagedacht dan.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kun je het ook anders zien? De toestellen van Amersfoort Airpot kosten minder, het is leuk om aan de hobby te snuffelen. Als het niets voor je blijkt te zijn, heb je in ieder geval minder geld uitgegeven.
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Zo denk ik er ook over Ron.
    We kunnen nu wel vinden dat het niet optimaal is, maar ik denk dat dit soort dingen toch een standaard manier van beginnen gaan worden in de toekomst.

    Bij auto racen begin je met een eenvoudige tamiya auto (of zoiets).
    Dan rij je een beetje in de straat voor jezelf, of je komt in een race gebeuren terecht en ontdekt dat e heel wat beter (duurder) spul te koop is. Bij vliegen moet een eenvoudige instap ook kunnen.
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ron en Harold, Blijft natuurlijk de vraag waar moet je vliegen...kan een paar dagen duren i.v.m. laden en plakken...zelfs een paar weken i.v.m. nieuwe onderdelen...maar op een gegeven moment blijft zo'n ding bij de volhouder meer dan een minuut in de lucht...(overigens schijnt het dat enkele van deze "dingen" best redelijk vliegen....)...

    Vooral internet verkopers geven weinig voorlichting....evenals de weinig scrupuleuze modelbouw grootgrutters.....en hanteren zeker geen leeftijdsgrens...

    Vliegclubs...als de nieuwbakken piloot deze al kan vinden...en dan nog weet te bereiken.....ontvangen ze je ook niet met open armen met dergelijke kistjes....en je mag daar zeker niet direct vliegen...

    Optie gemeentelijke gedoogveldjes (met vandaalbestendig frequentiebord)..????...
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De eenvoudigste instap is nog altijd op de club rondhangen en voorgelicht worden en al wat lessen krijgen. Gratis en de beste kennismaking met model vliegen.
    De weg van het eerst aanschaffen (in welke vorm dan ook) en dan pas leren of het iets voor je is moet echt afgeraden worden.
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Hans, deze ideale situatie wordt nu dus onderuitgeschopt


    De -vliegt-zo-uit-de-doos-RC-setjes van Eur 70,-- tot Eur 199,-- worden behalve via het internet ook door de reguliere modelbouwwinkel aangeboden (en uiteraard verkocht)....

    De volgende groep verkopers wordt de Techno-hobby zaken (geen of weinig verstand van vliegtuigen, maar wel van aanbiedingen)...en dan volgen de InterToys en de Bart Smits....personeel absoluut onkundig...meestal wat giegelige jonge dames van rond de twintig....

    Je ziet het ALDI en LIDL effect op aanbiedingen....hebbe, hebbe, hebbe...

    Op het moment dat deze producten op de aanbiedings-schap (etalage) liggen voor Eur 99,-- krijgt junior van 13 dit...clubs nooit van gehoort...
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hans, Dirk, mijn opmerking had alleen betrekking op de toestellen, niet over hoe men zou moeten leren vliegen en niet over de voor- en na-delen van het verkoopkanaal. Mijn mening over hoe te leren vliegen is intussen al genoegzaam bekend, ik denk er precies hetzelfde als jullie en de meest anderen in dit forum.
     
  19. Tanja

    Tanja Guest

    Mijn ervaring met de Jamara Piper Cub is dat dit geen beginnerskistje is. Hij is veel te snel. Dat is inderdaad 2 seconden vliegen en dan 6 uur laden/plakken. En zo haken ook een heleboel mensen af, dia als ze wel fatsoenlijk beginnen, misschien wel de lol van onze hobby inzien.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De 'makkelijke' verkrijgbaarheid en de 'speelgoed' benadering hebben als nadeel dat meer mensen het in hun uppie gaan proberen cq. gaan wildvliegen :(. En dan, zoals Tanja hierboven schrijft, gefrustreerd afhaken.

    Ik zal Amersfoort Airpoort a.k.a Dirk-Jan Schuitemaker, eens vragen of hij de bekende links naar modelvliegclubs ook op zijn site wil plaatsen. Of iets als "parkvliegen kan/mag maar bij clubs kan het uiteindelijk veel goedkoper, leuker, sneller resultaat, minder frustrerend", ook als tekst bij de dozen. Of hebben er al mensen een suggestie van gelijke strekking aan AA gestuurd?

    @Tanja
    Wat betekent "Diem frange, ovulum tange"?
     

Deel Deze Pagina