Welk vliegtuig zal ik bouwen?

Tja, mooie vraag om mee te beginnen natuurlijk.

Eerst de achtergrond maar even. Ik begin net opnieuw met modelbouw. Als jochie wel wat gedaan maar sinds enige tijd weer wat serieuzer. Vliegen (rc) kan ik nog niet maar Bouwen (met hoofdletter) vind ik hoe dan ook leuk.
Waarom die hoofdletter? Nou ja, vanaf tekening. Leuk. Lekker prutsen.
Ik heb een chartertje onderhanden om straks mee te gaan leren vliegen. Er ligt een oude saper (zwever/FF) uit een bouwdoos te wachten op mooi weer zodat ik buiten met thinner aan de slag kan ( papier bespannen) en dan daarna het klokje inbouwen en verder kijken. Er is nog een bouwdoos van een nieuwe saper (RC) uit de eerste serie. Maar ik merk al dat ik scratch leuker vind.

Wat is nou de vraag? Ik zoek een model dat aan de volgende eisen moet voldoen: RC, motor ( liefst elektra) eenvoudig te vliegen ( immers beginner) . Tot nu toe makkelijk genoeg. Maar nu komt het: Ik ben een sucker voor mooie vleugelvormen. Een Bird of Time bijvoorbeeld vind ik erg mooi. Maar ook een Jasco Sailwing 50 is erg interessant. Helaas ken ik niet genoeg modellen om gericht te kunnen zoeken. Dus, wie heeft een goed idee voor me? Alvast bedankt,

Erik

tja, outerzone ken ik. Ik zoek daar wel vaker. Heb daar een bird of time tekening vandaan. En die kan ik wellicht aanpassen. Of dat nu mijn 3e project moet worden?. Dus iets dat meer bij de wensen komt zou mooi zijn. Maar waar begin ik met zoeken?

ha:) grappig ding zeg. Ik weet niet of ik vind dat hij in het rijtje past, maar leuk is ie wel. Waarom noem je deze precies?

Een Lazy Bee is een echt cultvliegtuigje. Een vliegende legende.
Met mooie ronde vormen en een eigenwijs neusje.
Tijdens het bouwen kun je leuke technieken toepassen, zoals het lammineren van de vleugeltips en het kielvlak en stabilo.
In de beginjaren werd ie gevlogen met een 1,5cc methanolmotortje. Maar tegenwoordig kun je er elke willekeurige e-motor op zetten. Vliegen doet ie toch wel
Schitterend toestelleke voor op de rustige zomeravonden superlaag over het veld te knorren. En met ledstripjes er op kun je gewoon doorgaan tot middernacht!
Drijvers er onder en je gaat vanaf het water.
Sleetjes er onder en je gaat vanaf de sneeuw

Need I say more??

:D;)Gna, verder gezocht op outerzone en ik snap wat je bedoelt. Andere vleugel, drijvers, bi-plane. Leuk. Maar dan wel als lveb. (leuk voor er bij). Want heel eerlijk: Mooi vind ik het niet . Dus komen zal hij er wel. (plannen al gedownload naar het digitale archief.) Maar ik wil ook nog even verder zoeken.

Zijn nog wel meer makkelijk de bouwen 'kult' kistjes. Eigenlijk is alles op The Outerzone wel kult te noemen. Haha...Bij de vleet. Is een kwestie ook van veel gelezen hebben, en wat je in je jeugd sterk appelleerde. Dat bleef bij mij hangen in een soort 'black box' om later gepast als geest uit de modelbouwfles te ontsnappen.

De Lazy Bee (Jim Clancy) hoort ook bij mijn favorietenlijstje wegens het hilarische vlieggedrag en de laconieke uitstraling. Ideaal 'canvas' om mooi uit te werken in kleur. Een vliegende cartoon is het eigenlijk al.
En dat zou je er zo niet aan af zien, maar op youtube staat voldoende ongein met met dit uiterst nifty in elkaar gestoken airframe en navrante vliegeigenschappen.

Een van mijn andere klassiekerjes is de Das Ugly Stik van Phil Kraft. Steekt ook meer achter dan je denkt, en veroorzaakte destijds een revolutie in model-ontwerpland. Heeft gezorgd voor indrukwekkend veel spin-offs. Dead simple model. Vlot te bouwen.
Maar het kreng vliegt ontstellend goed en zekergeschikt voor elektro.

Uiteindelijk zal je zelf moeten kiezen. Want we kunnen je even veel Outerzone 'worsten' voorhouden, en dan kan je nog steeds niet kiezen uit de vormlust! Jaja??
Wat de een mooi vindt, vindt de ander juist weer een hondenhok of wortelenbak.

Leer eerst een vliegen met de Charter, en dan rustig eens verder kijken gedurende het leerproces... en op een dag... tref je de nieuwe balsa-liefde... voor overdwars op de bouwplank? Is dat niet iets. Komt vanzelf wel voorbij :)

Bij ons op de club is een goede 'gast', die heeft gewoon leren vliegen met een ultra domme trainer. Toen ie goed kon vliegen, gebrevetteerd was, was hij het standaard model zat, en heeft zich in record tijd een beul van een Mustang P-51 gebouwd. Onder het mom van 'groot vliegt beter'. Daar vloog hij dus uitstekend mee, en is met dat bouwen van grote Warbirds stug doorgegaan. Een begeerlijke P-38 Lightning is nu zijn vaste 'rig' en doet toeschouwers verbazen. Heeft vast al weer iets nieuws op stapel staan, want dat kan de goede man niet laten.

Laatst bewerkt:
Ware woorden. En ik loop al op het goede pad. Maar het bouwbloed kruipt waar het niet gaan kan. En de Charter is te simpel om echt bouwen te noemen. Lijkt iets teveel op de oude revell en tamya dozen.
Waar ik naar zoek is meer een slank silhouet en met een afwijkende vleugel vorm. Wat dat betreft is de bot wellicht prima. Het enige waar ik tegen op zie is de inschattingen voor een motor om hem dan 100% te krijgen. Nog maar even zoeken en denken..... Allemaal bedankt voor het medeleven tot nu toe.

lazy bee heb ik ook gebouwd, wel een slagje groter 1m40 leuk, maar je leert niet met rolroeren vliegen ( had nog gedacht om hem te gaan vergroten naar 2m+...
ik ben ooit begonnen met een lanzo record breaker (ook zonder rolroeren) hij staat nu al bijna 2jaar ruwbouw klaar(moet ik toch dringend eens werk van maken) is ook zo een vintage model en maar liefst 2m40wingspan...

een aeronca c3 (flying bathtub, kan je shortkits bestellen 1m80 bij traplet shop
er bestaat zoveel moois:p

Back