Welk volgend schip?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door ChrisVanDerLinden, 30 dec 2013.

  1. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hallo,

    Ik ben zo goed als klaar met mijn eerste model, de Pinta van Amati.
    Het is me erg goed bevallen, mede dankzij de behulpzame mensen op dit forum. Ik sta op het punt een volgend schip te bestellen maar kan niet goed kiezen :) Kunnen jullie adviseren? Of is het puur smaak?

    Mijn verlanglijstje:

    Friesland mamoli
    Prins Willem corel
    Wasa corel

    Misschien een gek dingetje maar mijn voorkeur gaat uit naar een schip met witte onderhelft, dat vind ik visueel prachtig. Kan dat eventueel ook bij een model wat dat op de afbeelding niet heeft? Of ga ik dan historisch gezien echt te ver? :p

    Groeten!

    Chris
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    de meeste schepen waren gewit onderaan dit om mossels en andere ongedierte van aangroei op de romp te voorkomen. dus daar doe je inprinsiepe niets mis mee.

    bouw vooral iets dat je zelf ook mooi vind
     
  3. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Ok ja dat wist ik, maar sommige product foto's zijn vrijwel "blank" normale kleur hout. Bijvoorbeeld bij de Prins Willem. Ik vraag me af of dat betekend dat het schip destijds ook geen enkele kunstmatige kleur bevatte zoals bij de Friesland of Wasa achterop.

    Het gaat mij inderdaad grotendeels om wat ik mooi vind, niet zozeer historisch correct want die Friesland bestond ook niet echt, dus wellicht dat ik wel wat vrijheid neem kwa afwerking
     
  4. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik weet van de Wasa dat uit onderzoek is gebleken dat het onderwaterschip niet speciaal was behandeld, kan er ook mee te maken hebben gehad dat deze alleen gepland was voor de Oostzee.
     
  5. San Peter

    San Peter

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    90
    Hoi,

    Ik zou voor de Prins Willem gaan. Ben nu met de San Martin (occre) bezig en dat is een goed model om daarna weer een wat moeilijker te gaan maken. Succes met je keus.

    gr

    Peter
     
  6. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik begrijp dat je keuze ligt op een van de Hollanders uit de 17e eeuw, (ik beschouw de Wasa, Wapen von Hamburg etc ook als Hollanders).
    ga een keer naar een goede winkel die deze kits op voorraad heeft en kijk welke kit voor jouw de beste prijs/kwaliteit heeft (ik kan niet in je portemonnee kijken)
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Daar ben ik het mee eens, ik meen dat er in Eindhoven een grote zit.
    De keuze tussen jouw voorgestelde modellen, ik zou het niet weten hoor.
    Gewoon zoals Dirk zegt, bouw wat je zelf mooi vindt.
    Kijk niet alleen naar de modellen zoals ze hier gebouwd worden, De PW is 1:100, schitterend model, maar alles is erg klein, en geeft meer dan voldoende uitdagingen, dat geldt ook voor de andere 2 modellen.

    Persoonlijk zou ik niet alleen prijs, kwaliteit, maar ook de schaal meenemen in de uiteindelijke keuze;)

    Succes
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Als schilderen je eerste hobby is dan kun je aan de Prins Willem echt je hart ophalen het is één van de kleurrijkste modellen die er op de markt is als je tenminste haar in de originele kleuren wil bouwen. Kijk maar eens op:
    prins-willem-17de-eeuws-voc-schip-70

    Kijk ook even naar:
    https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/PrinsWillemTropenmuseum
    voor foto's van het model in het Tropenmuseum.

    De schaal 1:100 is goed te bouwen is mijn ervaring (mijn maat handschoenen is XL ;) )

    Zie je tegen de schaal op dan is de Wasa met haar vele beelden en rode beschildering ook een mooi model. Zie:
    vasa-wasa-corel-1-75-a


    Sterkte met de keus

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Bedankt voor de tips. Vind de pw inderdaad ook mooi maar de friesland heeft toch mijn voorkeur. Ondanks de negatieve verhalen over de twijfelachtige kwaliteit/prijs verhouding heeft dat schip me vanaf t begin al aangesproken. Er zijn ook veel goede bouwverslagen van die de specifieke tekortkomingen goed beschrijven en met inmiddels een klein beetje ervaring durf ik het wel aan. Blijft de discussie waarom mediocre kwaliteit 500 moet kosten maar ja, helemaal los kopen of scratchen is voor mij niet weg gelegd kwa tijd en mijn amati kit die als zeer goed staat aangeschreven bevatte ook fouten en onduidelijkheden.

    Schilderen vind ik inderdaad erg belangrijk maar ik moet zeggen dat ik voornamelijk vanwege de houtbouw nog een volgend schip wil maken, dat had ik niet verwacht. Voordat ik begon keek ik juist uit naar de tuigage/aankleding en dat blijkt juist echt niet mijn ding te zijn, heb me echt moeten doorzetten om dat bij de Pinta af te maken. Zo zie je maar weer :)
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2013
  10. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    welk schip

    Hoi,

    Zou eens gaan kijken bij Ballien in antwerpen, veel keus heeft bijna elk schip staan ook de Frieland. Vorige week de Wasa van Corel gekocht en voelde mij net een klein kind in een snoepwinkel zoveel boten als hij op voorraad had.
    Misschien dat ik er een verslag van ga bijhouden :) als ik daarvoor de tijd kan opbrengen ben eigenlijk niet zo'n :pc: en er staat al een verslag van de wasa.

    Gr,
    Ed
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Dat er al een verslag van de Wasa staat mag geen belemmering zijn Ed.
    Er staan ook meerdere PW's en WvH's, alleen maar handig, kun je elkaar helpen;)
     
  12. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    Ed,

    het is inderdaad een leuke snoepwinkel daar in Antwerpen.

    laat je niet weerhouden hier een verslag (in beperkte vorm eventueel) te plaatsen van je Wasa. Ik kan je zeker hierin assisteren en voorzien van tips.
    1e tip is om eens op dit forum te kijken: Home | Swedish Warship Vasa
    hier zijn een aantal internationale Wasa bouwers verenigd en is er ondersteuning beschikbaar vanuit Fred Hocker hoofd conservator van het Wasa Museum in Stockholm
     
  13. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Ok die winkel kende ik niet, bedankt. Zie dat de prijzen ook stuk lager zijn dan in NL. Scheelt zon 70 euro voor bijvoorbeeld de Friesland. 520 in plaats van 450.
     
  14. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Jan,

    Ik ben stiekem jou verslag ook al aan het volgen :D en een paar op model ship world en moet zeggen zeker nuttig. Heb het canonsdek van de Wasa (Corel) ook al af en ben nu de San Fransisco van A.L. aan het afronden (tuigwerk) met een maand zal ik aan de Wasa beginnen en een poging trachten om een verslag te gaan bijhouden.

    Germt,

    Moet me inderdaad niet inhouden omdat er al een verslag van Jan is van de Wasa, kunnen we van elkaar leren ;) heb wel al een paar bootjes gebouwd maar allemaal klein werk. De San Fransisco ben ik aan begonnen om uiteindelijk aan het mooiere werk te kunnen beginnen zoals de Wasa. Moet wel gaan lukken, materiaal etc. is van een veel betere kwaliteit als van AL alleen de bouwbeschrijving is wat meer uitzoeken:confused:.

    Chris,

    De Friesland is een heel mooi schip, had ik zeker ook voor gegaan maar heb voor de Wasa gekozen omdat ik het kanonnen dek hier ook al heb staan, is dan toch veel leuker om het hele schip ook te bouwen. :p

    Groeten en iedereen een fijne jaarwisseling,
    Ed
     
  15. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    klopt is wat goedkoper, maar wel een stukje rijden.
    Heb er maar een leuke dag van gemaakt en vrouwtje ook maar meegenomen, werd het toch nog een dure dag, "slik " toen zij zag wat ik voor een boot betaalde moest zij haar portie ook hebben natuurlijk:)
     
  16. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Voor mij is het maar een half uur rijden ik woon dicht tegen de Belgische grens en schiet zo de snelweg op. Het is alleen lastig parkeren in Antwerpen, daar ben je meestal de meeste tijd mee kwijt :)

    ja klinkt bekend, heb ook al wat vragen van mijn vriendin gehad waarom een bouwpakket 500,- euro kost :) maar goed, ik heb alleen maar dure hobbies (muziek opname aparatuur, warhammer etc) dus ze raakt er wel aan gewend. Ze zei alleen iets over "dat we wel een grotere WC nodig hadden" om al die boten kwijt te kunnen ;)
     
  17. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    oeps, wordt lastig richten met die boten in de toiletpot :)
    Ballien heeft een eigen parkeerplaats kost niets maar je kan de auto niet de hele dag laten staan daar. Maar 5 plaatsen achter de slagboom naast de winkel. Zit ook buiten het centrum vlak bij de afslag van de snelweg.
     
  18. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    ah ok super :) ik denk dat ik daar wel eens vaste klant kan worden :)
     
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    now dure hobby 1 euro per uur is niet echt een dure hobby vind ik want dat ongeveer de tijt die je er insteekt om het te bouwen. of je moet supper snel bouwen natuurlijk .
     
  20. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Yep als je het zo bekijkt zeker!
     

Deel Deze Pagina