Welk weefsel voor DLG-vleugel?

OK, het is jullie gelukt.
Na me een jaar lang te hebben verleid met al die mooie bouwsels van Loet en Alex en Frans en Sietse en en en ... wil ik er ook één bouwen.
Het plan is om de SuperGeeII van Mark Drela te gaan bouwen, vnl omdat er veel informatie over te vinden is (op RCgroups en Yahoo) en omdat het ook een vrij goed ontwerp schijnt te zijn. Plaatje:
78954946bf8dd8447.jpg

Ik ben me nog aan het inlezen, maar het valt me op dat die amerikanen di Supergee bouwen met 1oz/yard^2 kevlar, oftewel aramide van 34 gram/m2!
Ik dacht eerst dat het zo licht niet te koop was maar EMC en Vega blijken het gewoon te hebben.
Mijn vraag: wat gebruiken jullie doorgaans als weefsel voor de vleugel?
De 34grams is nogal 'los' geweven, wat het hanteren lastig maakt, en waardoor het relatief veel epoxy opneemt.
Massa van vleugelweefsel+epoxy bij 34gram/m2 is 40gram.
Als ik 61gram/m2 aramide gebruik weegt dit met epoxy 64gram.
Op een model-totaalgewicht van 227gram lijkt 24gram extra me behoorlijk, maar niet dodelijk. Is 227gram extreem licht voor een 1,5m F3K model of 'doorsnee'?
Andere vraag: waarom gebruiken ze aramide? Ze gebruiken het diagonaal, dus voor de torsiestijfheid van de vleugel (buigstijfheid wordt gehaald uit enkele carbon strips). Carbon geeft toch een veel betere stijfheid/gewicht verhouding? En het verwerkt ook nog makkelijker!? Wat gebruiken jullie?

Bedankt,

Ron

Laatst bewerkt door een moderator:
De kevlar van 35gr /m2 is heel goed bruikbaar en de vezels kunnen goed uitgerold worden waardoor het een perfect oppervlak geeft. Voor mijn schuimmodellen heb ik dit ook altijd gebruikt. Dit kan eventueel in combinatie met een kool D doos van 67gr/m2 of met spreadtow weefsel van 80gr/m2(ist lichter en veel stijver). Voor de verwerking van de 35gr kevlar moet je heel voorzichtig zijn of met spraylijm en bakpapiersjablonen te werk gaan. Vleugels moeten eigenlijk zo licht mogelijk vanwege de traagheidsmomenten. Mocht je kist daarna te licht zijn kan je altijd nog verzwaren.
De Ami's gebruiken ook wel 6ogr kevlar maar dan in combinatie met lichter schuim.
De 227 gr die Mark Drela haalt bij zijn Supergee's zal lastig te halen zijn en ik denk dat 260 gr realistischer en eenvoudiger is.
Een volledig carbon vleugel is toch al gauw wat zwaarder en zal daarmee meer zwabberen tijdens de start waardoor je hoogte inlevert.

Kun je in plaats van 35 grams aramide misschien 20 grams Carbonvlies toepassen?

R&G Faserverbundwerkstoffe GmbH

f4-C-gan4.jpg

Fireworks 4 - HLG

Wir haben es geschafft, den Fireworks 4.2 Cfk-Version auf ein Fluggewicht von 280g abzuspecken!

Der Trick an der ganzen Sache ist das spezielle CFK-Vlies, das bei der Schale der Tragfläche innen und am gesamten Leitwerk verbaut wird. Dank der Gewichtsersparnis durch die leichte Sandwich-Innenlage können wir für eine widerstandsfähige Oberfläche das steife 65g Kohle-Gewebe auf der Aussenseite verwenden. Die robusten Schalenleitwerke bekommen mit dem Vlies ein Gewicht von rund 14g (Gewicht inklusive Feder, CFK-Stäben usw). Als Rückstellfeder für das Höhenleitwerk verwenden wir jetzt einen 0,8mm Stahldraht, damit ein sehr sicheres, genaues und schnelles Rückstellen gewährleistet wird. Die erhöhte Haltekraft kann das D47 ohne Probleme aufnehmen.

zie ook: Cfk-Schalenfläche mit Kohlevlies aufbauen? - RC-Network

Hai Ron,
Tof dat je ook gaat beginnen!
Het kost wat moeite en geklooi in het begin, maar met veel lezen en een beetje durf kom je een heel eind!
Ik ben nog op de goedkope toer en bouw daarom met Glas. Niet duur en je kan er erg mooie sterke vleugels mee bouwen.
Glas en epoxy haal ik bij Ruud Zandvliet. 58 grams weefsel. Zijn weefsel is echt heerlijk om mee te werken. superdicht geweven.
http://home.planet.nl/~zandv055/NL/glasweefsles.html

Back