Welke 1/10 sct/ buggy

Na de aanschaf van een micro sct, kriebelt het wel om een grote broer aan te schaffen. Ik zou er wel een tweedehands willen aanschaffen.

Waar moet ik op letten? Hoe herken ik een beetje goede componenten? Wat vertelt een brushless 3000kV motor mij?

Heeft iemand tips qua aanschaf, wil ongeveer 200 euro rtr uitgeven. Het heeft de voorkeur dat onderdelen goedkoop en ruim te verkrijgen zijn.

Waar verschilt een buggy mbt rijden vergeleken met een sct?

Deze blijft qua uiterlijk wel retegaaf:

team_associated_sc10b_race_buggy_5.jpg

Goede componenten zijn er zoveel, dat is lastig op te noemen.
Voor een basher is de VXL combo van Traxxas prima, evenals Castle Creations, Hobbyking, Hobbywing, Leopard, Tekin, etc
Verder zijn de meeste brushless RTR combo's wel redelijk tegenwoordig, van Team Associated, en Axial bijvoorbeeld ook.

Een 3000Kv motor vertelt u dat de motor 3000 toeren per minuut draait op 1 volt.
Hierdoor kun je een ruwe inschatting maken wat een goede motor, met andere gegevens ( de auto waar de motor in moet, de ESC, de gebruikte accu etc )
Let wel op dat een 3000Kv niet in 1 maat bestaat ( net als alle andere Kv's ) maar in meerdere maten, waardoor de ene motor wel zou kunnen werken doordat deze groter is dan een andere met ook 3000Kv, alleen dan kleiner bijvoorbeeld.

Het verschil tussen een echte buggy en een shortcourse is dat de Buggy strakker/directer zal rijden.
Een shortcourse zal wat lomper rijden, net als in het echt dus eigenlijk.
Een Buggy ligt ook lager bij de grond.

Wat een goede auto en motor etc voor u zijn hangt heel erg af van wat u er mee wil doen.
Een shortcourse zal minder snel racen dan een Buggy, maar een Buggy zal lager bij de grond liggen en bij bashen dus sneller vast komen te zitten.

Hopelijk helpt het u wat!

Ruud

Axial exo is ook zo desert buggy model. Alleen hoe 2de, 3de of 4de hands ook, ben ik bang dat je zo 1 niet ga vinden rtr voor 200 euro.
Beter nog ff beetje doorsparen. Kan je gelijk een goeie kopen ipv zo net niet auto.

Ben ik het mee eens Wen!
Meestal moet je met 2e hands auto's toch spullen gaan vervangen, en kom je toch duurder uit.
Echter krijg je er dan wel vaak een lader en accu's etc bij.
Dus daar moet je wel rekening mee houden.

Groeten,

Ruud

Let wel op dat de XL5 modellen vaak slecht ingelopen zijn.
En daardoor is de motor vaak geen lang leven gegund.
En de oudere XL5 modellen hebben iets minder goede onderdelen hebben dan de VXL modellen.

Als beginner wel gaan voor een bekend merk!
Dus een Losi, Associated, Traxxas, LRP, Team C etc.

Nu ik LRP noem, die hebben een buggy ( de Twister ) wat een prima auto schijnt te zijn, voor minder dan 200 euro nieuw!

Voor € 200,= heb je ook een Twister Short Course, ziet er gaaf uit vind ik (mening). Brushless is 5 tientjes duurder (zou ik toch niet op besparen).

Spielwarenmesse-2015-LRP-S10-Twister-2-SC-Buggy-Brushless-1.jpg

Wil je er misschien ook wedstrijden mee rijden in de toekomst? Dan zou ik kijken naar een Durango of associated oid..

Ook mooi zijn de rtr's van team c. Hebben standaard al stalen assen, wat bij die lrp's misschien wel nodig kan zijn...

Daar zijn ook brushless varianten van, geen probleem. Deze zijn echter iets duurder, en 4wd. Ook qua onderhoud is hij iets duurder (er kan gewoon meer kapot). Of 2wd/4wd je voorkeur is, is puur persoonlijk.

Back