Welke 10 of meer kanalen pult zender

Hallo allen,

Aangezien ik zoals jullie kunnen weten met een Gato aan het bouwen ben, en ik deze nogal aan het uitbouwen ben, kom ik nu niet meer uit met mijn FX 18 zender met 8 kanalen:(

Aangezien de T-Max drie kanalen nodig heeft. 3 Kanalen.
Ik de twee motoren apart aan wil sturen. 2 Kanalen.
Ik ook de bocht om wil. 1 Kanaal.
Het achterste duikroer wil bedienen. 1 Kanaal.
Het voorste duikroer wil bedienen. 1 kanaal.
Multi switch decoder nodig heb. 1 kanaal?
De ventielen voor de periscopen/Radar wil bedienen. 1 Kanaal?

Zodoende kom ik hier en daar wat te kort. Tenminste twee kanalen :(

Ik heb altijd alles van Robbe/Futaba gehad (gewoon goed spul) maar bij deze fabrikant vind je in de pult zenders niet zo veel meer behalve de FX 30 dan.

Wat is jullie ervaring met andere zenders of de 10 kanaal hand zenders,

Benieuwde groeten,

Jan.

hallo jan

alleen hervaring met promars en terratop pult zenders
de promars lekker veel plaats om mutliswitch modulles te zetten
de terratop had maar twee plaatsen
met de moderne zenders geen hervaring want graupner heeft er maar 7 terbeschikking

groetjes raf

Ik heb van Robbe de Multiswitch 12+2 in mijn F14 zitten.
Dit zijn 12 schakelkanalen + 2 servo kanalen, hier zou je een heel eind mee komen.
Je gebruikt 1 ontvangerkanaal, maar hebt er wel weer 2 servokanalen voor terug, plus de 12 schakelkanalen.

Ik weet niet of deze in de FX 18 ook werkt, maar is een optie.

Hoi Pergotje, en Raf,

Ik heb een 12/2 decoder in de FX 18 zitten maar dan kan ik, of niet de twee motoren apart bedienen of het voorste duikroer niet, de T-Max duiktanks mag ik namelijk niet op de prop kanalen zetten van de decoder helaas.

Althans Engel raad dat ten stelligste af, dus daar zullen ze wel slechte ervaringen mee hebben.

Zodoende kom ik in ieder geval één kanaal te kort en daar zou dan het lieft de decoder op aangesloten moeten kunnen worden.

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Waarom wil je de voorste en achterste duikroeren onafhankelijk van elkaar bedienen?, dat houd wel in dat je het een stuk drukker krijgt met sturen.
Zelf heb ik ze gekoppeld zitten aan elkaar en ze worden automatisch aan- gestuurd via de gyro, uiteraard zijn ze te oversturen.
Mijn motoren lopen ook over een vaartregelaar, heb in het verleden apart uitgeprobeert, het werkte leuk om vanuit stilstand rond te draaien, alleen rechtdoor was een hoop geregel om geen afwijking tijdens het varen te krijgen.
In principe heb ik mij alleen bezig te houden met snelheid, diepte en bochtenwerk, dat op zich vind ik al druk genoeg.

Hoi Manfred,

Dat koppelen wordt een hele toestand beide servos moeten tegengesteld werken, dan wil ik maar alleen de achterste servo met de lageregler bedienen, en met de voorste de diepte bepalen en niet dat de lageregler ook de voorste doet, als ik ze koppel met een Y-kabel want dat moet dan, kan ik niets oversturen tenzij beide tegelijk.

Ook de uitslag voor is op de servo is dramatich kleiner dan ik nodig heb achter.
Nu weet ik wel alles is mechanisch op te lossen maar daar heb ik gewoon geen zin in, daar heb ik te veel mee lopen pielen van voor het computer zend tijdperk.

Groeten,

Jan.

Jan,

Ik zit hier met het zelfde probleem met de Ohio...

Ik heb een multiswitch van Cheeta, daarmee kan ik 12 kanalen/servo's mee aansturen.

Ik heb een aantal servo's op 1 kanaal zitten, en schakel alleen de + van de desbetreffende servo in... Zo kan ik met 1 kanaal, meerdere servo's aan sturen... de rest van de aansturening (de - en puls) blijven op 1 kanaal zitten...

Snappie?

Ik offer wel 1 kanaal op, maar krijg er meerdere voor terug...

Hoi Jan,

Duidelijk verhaal, het blijft altijd een probleem om voldoende kanalen te hebben wanneer je zo'n uitgebreide duikboot aan het bouwen bent, zeker wanneer je alles echt werkend wilt hebben.
Wat zenders betrefd heb ik alleen maar ervaring met de Promars

Hoi Jan,

Zoals douglas het heeft gedaan heb ik het ook opgelost met het aan sturen van de torpedobuizen, die kan ik op die manier onafhankelijk aan sturen.
Ik doe dit ook met een multiswitch en een relaiskaartje die de plus onderbreken van mijn 5 servo's

hallo

bij een type 7 is het aansturen van de beide roeren appart wel belangrijk
ik heb de lageregelaar op de achterste staan en de voorste met een draai potmetertje
in open water merk je haast niets van het werk dat de voorste leveren maar als we tentoonstelling doen en ik vaar in 50cm diep water dan kan je de boot fijn trimmen met de voorste roeren
dan raakt hij de bodem net niet en dat zie je aan de snelheid die de boot dan maakt
het dolfijnen dat hij dan nog doet is minimaal maar zelfs dan zie je dat nog gebeuren

waarom kun je die schakeling niet op een multyswitch zetten ????
bij de promars had je twee soorten een switch en een multynaut
de switch had schakelaartjes en de naut had potmetertjes
met de naut ging alles wel een beetje trager daat het kanaal verdeeld werdt door 6

groetjes raf

Hallo,

De voorste duikroeren zijn ook gewoon te koppelen met de achterste, mét gebruik van een LR op alleen de achterste. Met een Y-kabel splits je het dieptesignaal uit de ontvanger. De ene gaat dan naar de voorste servo, de andere via de LR naar de achterste. Het voorste roer stuurt dan direct, het achterste gecorrigeerd via de LR.

Een servo in twee standen zetten met een schakelkanaal kan ook met gebruik van een servotester. Die tester laat je de servo aansturen. In plaats van één potmeter om de stand in te stellen neem je er twee. Via een relais dat door de multi-switch (of wat dan ook) geschakelt wordt schakel je van de ene naar de andere potmeter en voila, twee standen.

Hoi Allen,

Raf, zo doe ik het nu , het voorste duikroer zit op 1 van de beide servos van de encoder, gaat inderdaat trager maar werkt wel, MAAR de slag kan ik door technische ruimte en de constructie van het duikroer mechanischme niet verkleinen en een servo op deze encoders maken de volle uitslag, is niet erg maar ik moet donders uitkijken met wat ik doe daarbij zit de schuif aan de onderkant van de FX 18 dus als ik die zender es een keer aan de kant schuif kan en zal eens het voorste duikroer onder 45 graden gaan staan alleen dat wil niet en kan ook niet.
Dan heb ik een kanaal over voor mijn beide motoren, echter nog steeds niet voor mijn stuurventielen die echt mechanisch heen en weer moeten, maar daar zou inderdaat het schakelen van de puls van meerdere servo's een oplossing kunnen zijn, maar het wordt wel een hele piano zo op die FX-18 want waar laat je alle schakelaars :confused::confused:.

Waar het gewoon op neerkomt is dat ik niet blij ben met de FX18 niet om de zender zelf maar met wat ik er mee wil kan/gaan doen, de Gato gaat een heel andere ( lees meer uitgebreid) uitrusting krijgen dan van te voren bedacht...

Dus daarom zit ik ook naar een andere zender te kijken.

Hoeveel kanalen heeft eigenlijk een MC 19 en dan bedoel ik de werkelijke prop kanalen en kun je daar robbe servos aan hangen? ik dacht van 10 maar twee zijn virtueel?

De robbe ontvangers zullen wel niet werken op de MC 19 of is dat inmiddels ook al opgelost, wie weet dat?

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt:
Eh misschien een domme vraag... maar wat is nu een PULT zender?

Bij de Ohio heb ik hetzelfde probleem... Zit ook te zoeken naar oplossingen.
Als ik er niet fatsoendelijk uit kom koop ik een multiprop voor mn F14.. Heb ik wel genoeg kanalen om uit te breiden. alleen kost het paar centen...

Waarom de 2 motoren aansturen? Zoveel effect geeft het niet voor een 2 meter bijna 18 kg boot... Is het misschien een idee om 1 motor bij volle roeruitslag uit te schakelen? Stuurboordroer = stuurboord motor uitschakelen... Dan gaat ie heel kort door de bocht...

Zomaar een idee.

Hoi Allen,

Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden :)

Een pult zender is dat je die in een soort van bak kunt plaatsen, maar die in ieder geval nogal wat optie plaatsen heeft aan de bovenkant, de FC 14 die jij hebt is dus typisch een pult zender, de FX 18 die ik heb, is een hand zender, makkelijk als je een zwever of elektro kist weg werpt maar dat hoeft niet bij een onderzeeër.:D

De tweede optie schakel een motor uit kan ik gaan proberen, werkte bij Lex zijn 21 prima.

Groeten,

Jan.

Stuurboordroer = stuurboord motor uitschakelen... Dan gaat ie heel kort door de bocht...

Bij de 21 dus juist andersom! Stuurboordroer = bakboord motor uitschakelen. Dit omdat de bakboordmotor het roer volledig mist en daardoor alleen voorwaartse snelheid gaat creëeren. En dat wil je met de 21 nou juist niet als je de bocht om gaat! De stuurboordmotor blaast dan juist wel volledig tegen het roer aan en geeft dus maximale zijdelingse kracht.

M'n Revell Gato stuurt gewoon erg goed, met beide motoren gewoon aan. De schroeven blazen beide het roer aan (die grote flap aan de onderzijde zit dan ook in de schroefstraal), gaat prima. Ik ben het met Douglas eens dat het contra laten lopen van de motoren weinig nut zal hebben bij de lange slanke romp.

Laatst bewerkt:
hallo

wat het schakelen van de motoren betreft hoeft dat geen extra kanaal te kosten
twee relais en twee schakelaartjes op de stuur stang van het roer kunnen dit perfect schakelen
het schakelen doe je dan met het mee sturen van de trim op de zender of gewoon zo afstellen dat als je max roer geeft de schakelaars worden aangestuurt
zie kanaaltje gespaart

groetjes raf

Ahoi,

er is veel op te lossen door gebruik te maken van wat jullie aandragen. Ook de (duurdere) oplossing met een multiswitch(Robbe/Futaba) of Multinaut (Graupner) is een oplossing. MAAR....op een gegeven moment kom je in de clinch met de besturingsorganen op je zender, en dat is volgens mij waar Jan op doelt.

Uitleg: de FX18 is 8-kanaals. Je hebt plek voor 8 proportionele besturingsorganen. Daarnaast is er plek voor 12 schakelaars o.i.d. Mocht je meer dan 8 kanalen nodig hebben, dan kun je de FX-18 voorzien van een Multiswitch (en een decoder in je model) maar deze eist minimaal 1 proportioneel kanaal op. In dit geval werkt een 12+2 multiwitch decoder maar voor de helft, dus 6 schakelen en 1 proportioneel aansturen. Wil je de decoder 12+2 laten werken (12 schakelen, 2 proportioneel), dan ben je 2 proportionele kanalen op je zender kwijt.
Conclusie: je kunt dus met een FX-18 nóóit meer dan 8 proportioneel regelbare servo's (rechtstreeks) aansturen.
Combineer dit 'ns met de proportionele kanalen die Jan voor z'n Gato nodig gaat hebben:
1x duikroer achter;
1x duikroer voor;
2x aandrijfmotor (dus 2x prop kanaal);
1x richtingsroer;
3x TMAX duiksysteem;

Alle andere 'gadgets' als in/uitklappende voorste duikroeren, verlichting, periscopen, draaiende radar etc. kunnen dan alleen nog geschakeld worden.
Als er dus nog iets wordt ingebouwd dat proportioneel aangestuurd moet worden (draaiende kanonnen b.v.) is 't dus met een 8-kanaals zender niet eenvoudig oplosbaar.

Jos

Laatst bewerkt:
Back