welke 12V auto accu voor lader in het veld

motorsports

Forum veteraan
heren (en dames)

ik wil binnenkort mijn lipo's gaan laden in het veld dmv de Ultramat duo 50 ,gemiddeld met 6,6A ~ 8,2A per lipo , en het zullen er circa 15 laadbeurten worden.
NU wil ik de lader op een auto accu 12 V gaan aansluiten , wat voor Ah zou ik moeten nemen ? rond de 150Ah zou voldoende moeten zijn ? (uitgaand van circa 8A per keer x 15 = 120A verbruik , denk ik ? )

graag advies , alvast bedankt

Je mag er wel vanuit gaan dat je dan een zwaardere accu nodig hebt omdat je lader ook stroom zal gebruiken bij het laden. Ook zal de capaciteit van de auto accu in de loop van tijd wat minder worden. Hoeveel precies nodig hebt heb ik geen idee van dat is sterk afhankelijk hoe efficiënt de lader is. Misschien kun je ergens wat vinden over hoeveel stroom de lader pakt bij het laden. Misschien kun je het zelf ook meten tijdens het laden.

Heb even wat specificaties opgezocht van de lader

Technische Daten

Abmessungen ca. 230 x 225 x 83 mm
Abschaltung NiMH/NiCd Delta Peak einstellbar
Ausgangsspannung Ausgang 3 (max. 5 A): 12 V
Balanceranschluss 2 x 1 ... 7 NiMH/NiCd/LiPo/Lilo/LiFe-Zellen
Balancierstrom max. NiMH/NiCd/LiPo/Lilo/LiFe: 300 mA
Betriebsspannung 11 ... 15 V/40 A DC oder Netzteil 100 ... 240 V AC V
Entladestrom (2 x max. 80 W) 0,1 ... 10 A
Gewicht ca. 2200 g
Ladeausgänge 2
Lademöglichkeit 1 ... 18 NiMH-/NiCd-Zellen, 1 ... 7 LiPo-/Lilo-/LiMn-/LiFe-Zellen, 1 ... 6, 12 Pb-Zellen
Ladestrom im Netzteilbetrieb (insgesamt incl. Ausgang 3 max. 120 W), im 11 ... 15 V DC-Betrieb (insgesamt max. 360 W: max. 2 x 180 W oder 1 x 250 W Ausgang 1 oder 2 + 60 W Ausgang 3) 2 x 0,1 A ... 10 A

360W bij 11-15 Volt dc , dus zal bij max. gebruik (2x10A laaduitgang ) max 40 A verbruiken ? :schrik:

Zo kan je het niet berekenen ... je zal per accu uit moeten rekenen hoeveel "energie" je er in moet proppen ... (Volt x Capaciteit) ... voorbeeld een 3S 5000mAh pack = 3x3,7x5 = 55,5 Watt "energie" dus wil je deze 8x opladen dan heb je een "accuutje" van slechts 444 Ah nodig, er van uitgaande dat je de LiPo's volledig leegtrekt (niet vestandig) ... en ook het laadproces kost extra energie zowel bij de te laden accu als in de lader zelf ... wat op kan lopen tot 40 % ... en dan kom je uit op 444 = 60% -> 100% is dan 740Ah ... (een eenvoudige generator is goedkoper dan zo'n accuutje, en makkelijker te verplaatsen) ..

Aha , wordt wat duidelijker ,

Hmm maar eens goed over deze oplossing na denken .....,

Simpel gedacht : auto accu, 220 v lader auto accu en klaar , dus niet :rolleyes:

Bedankt tot zo ver voor de input ....

Hallo Motorsport,

Voor het laden aan de waterkant op een wedstrijddag neem ik 4 tractieaccu's mee van12V 50Ah.
Hiermee kan ik twee 50W en twee 100W laders van stroom voorzien om de pakketten voor vier boten in drie heats te laden.

De accu's komen uit een werkplaats waar scootmobielen worden onderhouden, ik heb er weinig voor betaald; de accu's worden uit voorzorg vervangen en kunnen dan nog jaren mee, alleen leveren ze niet meer het volle vermogen, vandaar vier stuks parallel.

Groeten, Jan.

Zo kan je het niet berekenen ... je zal per accu uit moeten rekenen hoeveel "energie" je er in moet proppen ... (Volt x Capaciteit) ... voorbeeld een 3S 5000mAh pack = 3x3,7x5 = 55,5 Watt "energie" dus wil je deze 8x opladen dan heb je een "accuutje" van slechts 444 Ah nodig, er van uitgaande dat je de LiPo's volledig leegtrekt (niet vestandig) ... en ook het laadproces kost extra energie zowel bij de te laden accu als in de lader zelf ... wat op kan lopen tot 40 % ... en dan kom je uit op 444 = 60% -> 100% is dan 740Ah ... (een eenvoudige generator is goedkoper dan zo'n accuutje, en makkelijker te verplaatsen) ..

Volgens mij gaat hier iets fout. Je vergelijkt vermogen met capaciteit. Daardoor klopt de berekening niet.

Als je 15x een pack van 5 Ah wilt opladen heb verbruik je in principe (zonder laadverliezen mee te rekenen) 75 Ah. Een 150 Ah accu zou dus voldoende moeten zijn.

Eerlijk gezegd was ik net mij een beetje aan het inlezen van de materie , ik kom met de uitgerekende 440 Ah niet echt voorstellen , ik dacht simpel :

8A laden in een uur , is een " verbruik" van 8ah , wil ik dit tien keer doen maakt 80Ah , tuurlijk verbruik mee nemen van de lader ,conditie accu, zal ik rond de de 100ah uit komen .... , gewoon een " doorsnede" auto accu .

Eerlijk gezegd was ik net mij een beetje aan het inlezen van de materie , ik kom met de uitgerekende 440 Ah niet echt voorstellen , ik dacht simpel :

8A laden in een uur , is een " verbruik" van 8ah , wil ik dit tien keer doen maakt 80Ah , tuurlijk verbruik mee nemen van de lader ,conditie accu, zal ik rond de de 100ah uit komen .... , gewoon een " doorsnede" auto accu .

Sorry foutje .... accu moet 440 Watt "energie" bevaten ... en dat moet je nog door 12 (V) delen ... 440 : 12 = 36 Ah ... met verlies wordt het een accu van 70 Ah ...

Als je met 8A laad (op het display van de lader) betekend dat niet dat je ook 8A uit de accu trekt ... als je een 5S pack laad met 8A ... dan laad je met 18,5V (eigenlijk ca. 21V) ... 8 x 18,5 = 148 W , je accu kan maar 12V leveren dus 148 : 12 = 12,3A ... de lader vorm dit zelf weer om naar 18,5V met 8A ...

als je een auto accu tot 80% ontlaad is hij zo kapot, het is eigenlijk een accu die je niet verder dan 20% moet ontladen, dan gaat hij lang mee. De trojans kun je tot 80% ontladen maar ook daar geld als je niet verder dan 50% gaat gaan ze langer mee.

Bart

Motorsports:
Kun je even aangeven wat voor lipo je 15x wilt laden?
Dus 5s 5000mAh bijvoorbeeld?

En hoe leeg vlieg/vaar/rijdt je je lipo's normaliter, oftewel hoeveel mAh laadt je gemiddeld in je lipo's volgens de lader?

Gerben

3S 2200Mah > 6x laden op 1C
2S 2200Mah > 4x laden op 4C
4S 5000Mah > 5x laden op 2C

lipo cut-off staat op 3.0V /p cell, echter zijn het verschillende ESC , dus daar kan een afwijking in liggen

laden gebeurt met de ultramat duo 50 plus

;)

gr Rob

6 x 2200 x 11,1 /1000 = 146,52W
4 x 2200 x 7,4/1000 = 65,12W
5 x 5000 x 14,8/1000 = 370W

(met hoeveel C je laad is niet interesant)

dus totaal "ongeveer" 581,64W netto (er van uitgaande dat je de LiPo's niet helemaal leegtrekt, en dit compenseert met het laadverlies in de accu ... dit zou je tegen elkaar weg moeten kunnen strepen)

Rendement van de lader, 80% is al heel netjes ... kom je dus op 750W (afgerond) waarvoor je een accu van minstens 750/12 = 62,5 Ah nodig zou hebben er van uitgaande dat je de accu volledig leegtrekt ... bij 50% ontlading ga je al naar een accu van meer dan 120Ah ...

Dan wordt het aanschaffen van extra Li-Po's echt een punt van overweging. Het bespaart je het gesjouw met een "loodzware" accu en het laden van dat ding.

Bovendien, al heb je een dubbele lader, het laden van de Li-Po's gaat flink wat tijd kosten.

het is een overweging :

wat kost me de auto accu's met bijbehorende lader , en wat kost me evt extra lipo's zodat ik toch mijn gewenste "lipo tijd "kan halen .

over het vervoer, mbt de zwaardere auto accu's, zit ik niet in.

was gewoon even een bedenking ,mbt de auto accu en het laden .......
;)

Voor een auto-accu zou ik niet kiezen. Die zijn gemaakt om gedurende korte tijd een hele hoge stroom te leveren, de startstroom.

Voor het laden van Li-Po's heb je een loodaccu nodig die een lagere piekstroom kan leveren, maar wel gedurende een lagere tijd. Tractie-, caravan- en bootaccu's zijn daar beter voor geschikt.

Ik bedoel een tractie accu meer, was ook meer bedoelt als vergelijk, het kost geld, of ik koop er lipo's bij, of ik ga voor een tractie accu('s) met bijbehorende lader ..

Nu heb ik een simpele hobbytoko lader voor de auto accu, en heb ook nog een jaar oude auto accu (120ah ) , gekregen van de plaatselijke garage, hiermee ga ik van de week eens experimenteren en meten , wordt dit niks gaat het weer terug naar de garage , bij wijze van test.

:cool:

Een goede accu voor dit doel is een lood-calcium accu, gemaakt voor diep-ontlading.
In de watersport vindt je een dergelijke accu die meestal met M27MF aangeduidt wordt, die heeft een nominale capaciteit van 105Ah, en zou net groot genoeg zijn voor jouw doel.
Mooier zou 2 accu's zijn, 200Ah, heb je wat marge, en door de lagere belasting zullen de accu's langer meegaan..

Neem wel semi-tracite accu's. Die kun je nog met normale laders laden (waarschijnlijk ook met je Ultramat lader vanaf een voeding). Voor tractie-accu's heb je speciale laders nodig (tractie-accu's vind je vooral in electrische heftrucks etc).

Je kunt ook eens bij de rolstoel/scootmobielfabrikanten of noodstroom-mannen kunnen informeren, die hebben ook geschikte type accu's voor dit doel en doen ze na 2 a3 jaar weg voor weinig tot niets, uit voorzorg, hoewel ze dan nog jaaaren meekunnen (als je er goed mee omgaat..)

O ja, als je gaat testen met die 120Ah accu, probeer hem dan wel een beetje warm te houden. Als hij de hele nacht in de auto staat en onder de 10graden komt, stijgt de inwendige weerstand flink, dus de spanning onder belasting daalt en je lader constateert veel te vroeg een lege lood-accu.

Groet,
Gerben

Iedereen bedankt voor de input.

Ik stap van het idee af , na overleg met wat techneuten plus de input hier, ook de test laat ik liggen.

Gr .

Back