Welke 2 modellen ?

Dag allemaal,

Ik heb vandaag 2 "oude" rc auto's in mijn bezit gekregen. Er zitten geen handleidingen bij, de eerste vraag is nu natuurlijk over welke 2 types gaat het?

De eerste is een Tamiya, model Toyota Corolla WRC RC (lengte van het chasis is ong. 39 cm):

full

full

full

Er zit een identificatiestikker op de zijkant van het accucompartiment, maar die is niet volledig leesbaar meer.
full

De tweede in een Kyosho met een .21 OS MAX verbrandingsmotor 4WD, geen idee welk model (lengte van het chasis is ong. 43 cm):

full

full

full

full

Ik heb 2 jongens van net 5 en bijna 8. Misschien is het interessant om één of beide auto's weer rijklaar te maken voor hen (hoeft dus zeker niet in perfecte staat te zijn). De oudste rijdt trouwens met een T2M 1/10 elektro auto.

Bij de Tamiya zit geen zender meer. En de accu is uiteraard ook morsdood.
Bij het Kyosho model zit wel een volledige besturing met servo's, ontvanger en zender (geen idee of die nog functioneert). Ook starter en brandstofpomp zitten erbij. De grootste uitdaging zit in de aandrijving lijkt me.

Een eerste stap is in ieder geval de handleidingen proberen terug te vinden op basis van het type model. Als er onder jullie zijn die op basis van de foto's beide modellen kunnen identificeren (ik ben niet zo'n rc auto kenner, ben een rc vlieger) dan staan we al een stapje dichter.

Alvast bedankt voor jullie input.

Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's zijn niet zichtbaar, althans ik kan ze niet zien. Wanneer ik op je linkje druk dan kom ik op een andere pagina terecht waarop staat: "Je hebt geen toestemming om media binnen dit album te bekijken" Je zult je fotoalbum op openbaar moeten zetten wil je dat andere mensen de foto's kan zien.

De eerste is een Tamiya quickdrive, de 'speelgoed' reeks van Tamiya, geen losse elektrische componenten, maar alles op 1 printplaat, weinig sleutelbaar, maar dus gewoon een plug and play model, beter dan wat je in de speelgoedwinkel kan vinden, en volledig proportionele besturing.

De tweede zou volgens de stickers een Kyosho Burns zijn?

De eerste is een Tamiya quickdrive, de 'speelgoed' reeks van Tamiya, geen losse elektrische componenten, maar alles op 1 printplaat, weinig sleutelbaar, maar dus gewoon een plug and play model, beter dan wat je in de speelgoedwinkel kan vinden, en volledig proportionele besturing.

Ik neem aan dat dit klopt. Om hem te laten rijden heb ik dus een zender nodig want die ontbreekt. Zijn die zenders los te verkrijgen of tweedehands? Moet dat dan een Tamiya zender zijn of kan het eender welke zender (van bijv. een andere speelgoed auto) ? Is een 27 MHz, met 3 'kanalen' A-B-C (instelbaar in het accu compartiment van de wagen, en ik neem aan ook op de zender).

De tweede zou volgens de stickers een Kyosho Burns zijn?

Ook dat lijkt na het bekijken van wat google afbeeldingen te kloppen.
Ik veronderstel dat voor zo'n ouder model geen nieuwe wisselstukken meer te verkrijgen zijn? Eventueel wel tweedehands?

De motor heeft al een paar jaar niet gedraaid: die zou best eens onder handen genomen worden. Hoe maak je zo'n motor het best schoon aan de buitenzijde? Een nachtje laten weken in alcohol? Ik neem aan dat hij ook best ns gedemonteerd wordt. Ik zou de cilinderkop er in eerste instantie al eens willen afhalen om te zien hoe het zit met de zuigerkop.

die 2de is inderdaad een burns. motor zou ik niet open maken maar eerst eens in de wd 40 zetten. open maken kan altijd nog

Wat de Tamiya QD betreft ben ik er ondertussen achter dat het om een Quickdrive Sport Toyota Corolla WRC, modelnummer 46302, zou gaan uit 1999 (althans de onderzijde van het chasis vermeldt 'copyright 1999'). Het is in ieder geval de enige QD Toyota Corolla WRC die ik kan terugvinden in de referentie database van de internationale Tamiya Club.

Kyosho burns is een populaire, op ebay vind je nog redelijk wat. Is natuurlijk een oude, maar wel legendarische. Redelijk gevraagd ook nog. Zelf tijd geleden eentje rijdbaar gemaakt. Vind het een hele leuke. Deze dan verkocht ten voordele van zijn opvolger inferno DX.
Je kunt hem zeker nog in orde maken, later nieuwe motor op zetten mocht deze het niet meer doen. Ik vond hem heel licht, aantrekkelijk door zijn eenvoud, maar alle onderdelen zijn heel wat lichter uitgevoerd dan huidige modellen. + de niet zo courante 19mm wielhexen. De spur is wellicht kunststof? De stalen versie verdient de voorkeur maar vind je moeilijk. Als het voor mee te rijden is, zou ik zeggen kijk uit naar een recentere. Wil je deze kwijt, met wat schoonmaakwerk en eventueel geduld zijn er zeker kopers op ebay. Hij lijkt me erg volledig.

Kyosho burns is een populaire, op ebay vind je nog redelijk wat. Is natuurlijk een oude, maar wel legendarische. Redelijk gevraagd ook nog. Zelf tijd geleden eentje rijdbaar gemaakt. Vind het een hele leuke. Deze dan verkocht ten voordele van zijn opvolger inferno DX.
Je kunt hem zeker nog in orde maken, later nieuwe motor op zetten mocht deze het niet meer doen. Ik vond hem heel licht, aantrekkelijk door zijn eenvoud, maar alle onderdelen zijn heel wat lichter uitgevoerd dan huidige modellen. + de niet zo courante 19mm wielhexen. De spur is wellicht kunststof? De stalen versie verdient de voorkeur maar vind je moeilijk. Als het voor mee te rijden is, zou ik zeggen kijk uit naar een recentere. Wil je deze kwijt, met wat schoonmaakwerk en eventueel geduld zijn er zeker kopers op ebay. Hij lijkt me erg volledig.

Hij is compleet en zonder structurele schade.
Ik zou vanavond nog eens moeten kijken, maar ik dacht dat de spurs niet in kunststof waren. If heb de differentieels nog niet uit elkaar gehaald, maar via het smeerluikje dacht ik alleen maar metalen tandwielen te hebben gezien.

Ik heb gisteren wel besloten om hem volledig uit elkaar te halen en grondig schoon te maken. Daar ben ik ondertussen ook mee gestart. Alle onderdelen zijn van de basisplaat af. Eerst is de achtertrein aan de beurt. Die ligt ook volledig uit elkaar (behalve het differentieel dan). Onderdelen in harde kunststof gaan in een sopje van lauw water en Dreft en worden met een tandenborstel schoongeschrobd. De metalen onderdelen zullen in de wasbeninze gaan.

Handleiding heb ik ook via een ander draadje teruggevonden:
http://www.retromodelisme.com/scan_pages/550/burns-kyosho-page-8.html

Alle andere tandwielen zijn staal, maar op de foto te zien is de spur kunststof, de metalen versie is smaller.
Nu, nog geen probleem hoor, als alles goed afgesteld staat. Een cool model, google maar even, er zijn veel liefhebbers. Op www.rcmagvintage.com staan ook wel wat herbouwverslagen.

Back