Hallo, ik heb een tijdje geleden een tweedehands Avonds F15 gekocht kompleet met servo's en turbine. Na deze een grondige mechanische opknapbeurt gegeven te hebben heb ik hier nu een 10tal vluchten mee gedaan. Ik vind ik dat de gebruikte servo's niet deugen. Het zijn Spectrum S6030 servo's. Naar mijn gevoel zit er flink wat speling rond het middenpunt, wat ervoor zorgt dat ik het toestel nooit echt uitgetrimd krijg en bovendien erg gevaarlijk is voor flutter. De laatste vluchten wou ik mijn I-gyro 3e afstellen, maar dit lukt mij ook niet echt en ik denk dat de speling hier ook het probleem is. Nu heb ik al wat rondgekeken bij mijn favoriete merken, maar er lijken zoveel geschikte servo's te zijn. Welke servo's worden het meest gebruikt bij jets? Grtz A
Heb in mijn Rebel rondom Savöx SC-0251MG`s zitten, dit zijn 16 Kg/cm servo`s. In mijn Avonds F-15 zat toen op de tailerons JR 8911`s 30 Kg/cm (of de iets "lichtere" variant). Savöx Sa-1256TG, 20 Kg/cm zouden ook werken voor jouw toepassing. Grt, Berto.
prijs - kwaliteit zijn de graupner des 707 zeer interessant dymond wordt ook veel gebruikt in jets savox servo's zijn kwalitatief ook zeer goed en ook wat de prijs betreft futaba natuurlijk, maar zijn redelijk duur met hitech heb ik persoonlijk slechte ervaring bij mijn toestellen hebben de servo's ook speling, maar problemen tijdens het vliegen heb ik daar niet van. mvg Koen
Hoi Berto, Ik heb de Sa-1256TG in mijn ASK21 zitten, en dit zijn inderdaad krachtpatsers, maar ik zou graag nog minder speling hebben. Heb je soms ervaring met de Hitec HS-7955TG of Savox SA 1231SG? Ik zou het meer in die klasse willen zoeken zo net onder de 100€ Grtz A
Hoi Koen, Ik denk dat die graupners een beetje licht uitvallen op de gigantische pendeltailerons van de F15. Dat is ook het probleem met die speling, een halve mm op de servohoorn word al snel 3mm achteraan het pendelroer. Grtz A
Tja, dan kom je toch bij de JR`s uit denk ik, die hebben net iets minder speling dan de Savöxen. Hitecs heb ik geen ervaring mee.
Op motortoestellen zet ik geen jr meer, na verloop van tijd kwam daar aanzienlijke speling op. Savox ? op het ene type zit speling , op het andere niet. Maar die speling bleef wel min of meer hetzelfde ( na +- 200 vluchten met een acro toestel met een da60 ( trilt als geen ander )). Op de Savox sa 1231 sg zit zo goed als geen speling ( heb ik in een andere ef extra ) , die trekt 32 kg en heb je voor +- 85 euro ...
Het zijn de JR DS8921 HV's geworden, totaal 0, echt niks speling en als je niet oplet knippen ze je vingers af. Niet tegen te houden! Grtz A
Multiplex heeft geen eigen servo's meer, heel hun gamma bestaat uit gerebadgde Hitec's in een rood jasje, dus als je de specs vergelijkt kun je zeker het Hitec type vinden waar ze oorspronkelijk van komen. Grtz A
Ik gebruik Hitec servoos in de Rookie en Eurosport en Extra 260/ 270cm span.. de 5955 18/24kg en de 5645 12/14 kg zijn gewoon super geen problemen what so ever Ik gebruik ze op de gizmo ontvanger van weatronic dan kan ik ook per kanaal 4,8 of 6 volt aangeven op de servo en geloof me de 5645 van hitec zijn sterk genoeg.... maar gebruik er wel 2 per aileron en dan is de 5955 zwaar overdreven. maar servoos blijven een gevoels kwestie het is gewoon welk merk je vertrouwen in heb en ervaringen
Ik ben toch wel hitec fan. Vooral het kunnen programmeren van de servo's is heerlijk zodat je op de ontvanger maar 1 kanaal nodig bent voor flaps en rol bv. Simpele 9 kanaals spektrum powerbox ontvanger erin en geen kanalen te kort. Ook in de zender programmeren is dan zo gedaan aangezien reverse en uitslagen in de servo zijn gedaan. Erg handig als je een keer een zender wisselt Ook op hoogte fijn zodat je maar 1 kabel naar voren nodig hebt. Ieder zijn ding.....