Wie kan mij helpen deze motor te identificeren ? Hij zit op een Piper Cub, maar ik weet niet welke prop er op moet, en welke brandstof geschikt is. Het is een oud beestje, eerst kijken of ik hem aan de praat krijg, en of de magneten nog sterk genoeg zijn... IMG-5379 door blackjack geplaatst op 30 okt 2021 om 15:06 IMG-5378 door blackjack geplaatst op 30 okt 2021 om 15:06 IMG-5376 door blackjack geplaatst op 30 okt 2021 om 15:06 IMG-5377 door blackjack geplaatst op 30 okt 2021 om 15:06 IMG-5380 door blackjack geplaatst op 30 okt 2021 om 15:06 IMG-5375 door blackjack geplaatst op 30 okt 2021 om 15:06 IMG-5374 door blackjack geplaatst op 30 okt 2021 om 15:06 IMG-5373 door blackjack geplaatst op 30 okt 2021 om 15:06
Ja dat is hem wel idd ! Hebben jullie een idee welke prop daarop moet ? En hij loopt op gewone tweetakt 1:50 uit de pomp ?
Kijk eens Worth Point Evra 190, 31 CC RC Model GAS Engine RC Airplane with Prop, Mount, and Muffler _ #3837679836 Hier staat de evra 190 op de foto met propellor
Dit is een Ervo 190 met een Phelon vliegwiel ontsteking en een Walbro carburateur. De motor kwam in het begin van de 80tiger jaren op de markt. Hij loopt op normale benzine met 20:1 mengsmering (5% dus). In moderne mengsmering van 50:1 (2%) zit erg weinig olie en zou mogelijk schade kunnen veroorzaken aan het inwendige loopwerk. Je kan er proppellers op zetten van 18"tot 22" diameter en een spoed van 6" tot 10". Een 18x6 kan dus maar dan draait de motor vrij hoge toeren, 7000 tot 7500 rpm. Een 18x10 zou een betere keuze zijn, toerental zal dan 5500 tot 6000 rpm zijn. De "trekkracht" bij de start is dan laag maar je kan wel een hoge snelheid halen. Met een 22x6 heb je veel trekkracht bij lage snelheden maar je kan geen erg hoge snelheden halen. Zo'n prop gebruik je bijvoorbeeld voor het slepen van een zwever of een reclamesleep. De motor kan met de hand wat lastig te starten zijn omdat je de magneten in het vliegwiel met een behoorlijke snelheid moet ronddraaien om voldoende hoge spanning op te wekken voor een vonk. Hoe kleiner je de afstand tussen het vliegwiel en de spoelkern afstelt des te sterker de vonk is en des te makkelijker hij start. Een elektrische starter kan handig zijn. Ombouwen naar een elektronische ontsteking zal ongetwijfeld mogelijk zijn. Het hangt helemaal af van de handigheid van de ombouwer want er is geen kant en klaar pakketje voor. De vraag is wel of je er veel mee zal opschieten. Het vliegwiel kan je verwijderen maar je zal hoogstwaarschijnlijk toch een (lichter) vliegwiel nodig hebben. Helemaal zonder vliegwiel klopt de balans van de motor dan niet meer. De motor zal dan veel meer gaan trillen en vooral bij lagere toeren "bonkig" lopen. Als je denkt winst te maken wat gewicht aangaat kan dat tegen vallen door de extra elektronica en accu die je nodig zal hebben.
Dank je Ernst, Daar kan ik verder mee. Ik heb bij Hobbyking nog een electronische ontsteking gevonden, die zou ik er nog op kunnen zetten als de ontsteking niet goed meer werkt.... Binnenkort even op de bok proberen te starten. Hij zit op een Piper cub van 2,40 meter. Hans.
Motortje schoongemaakt, en getracht te starten. Eerste ontdekking dat siliconenslangetjes niet tegen aspen 2 kunnen Bij de tweede test heeft hij ca. 30 seconden gelopen waarna hij vermogen verloor. Ik merk dat hij weinig compressie heeft, vergeleken met een willekeurige kettingzaagmotor. ik kan hem met één vinger door de compressie krijgen. Ik heb de zuigerveren bekeken, deze lijken er wat vreemd uit te zien hij de uiteinden, wat afgevlakt. maar de ruimte in de cylinder geplaatst lijkt goed. zie foto's Is er iemand met ervaring met deze motor met tips? is aspen 2 wel geschikt of moet er toch meer dan 1:50 in ? en hoe dan ? Als je meer informatie wilt hoor ik het graag !
Ik vermoed, dat er geen positiepennen in de veersponningen zitten? Dan zijn afgevlakte uiteinden redelijk normaal, dat voorkomt haken in de spoelpoorten. Compressie bij stilstand zegt niet zo heel veel, dat zou ik voorlopig even negeren. Daar zou ik zeer zeker wat meer olie in doen. Hij wil graag 5% olie zien, en Aspen 2T bevat maar 2%. Ernst heeft het nog zo duidelijk gezegd: Per liter brandstof die er nog in de kan zit, 30 ml olie toevoegen. Wat voor olie maakt niet zo veel uit, als het maar tweetakt olie voor luchtgekoelde benzinemotoren is. De olie van de Action is al goed genoeg voor dit machientje.. Ik zou wel even (uitgaande van dat de veren inderdaad kunnen draaien) de veerslotjes 180 graden van elkaar verdraaien.
Nee idd geen veersponningen. Ik zal ze 180 t.o. elkaar zetten. Ik zal de olie tip ter harte nemen, kijken hoe het dan gaat... wel vreemd nog dat hij in eerste instantie even goed liep en toen geen kracht meer had om te lopen. want verbranding was er wel. wordt vervolgt.... hopen dat de action binnen kort klick and collect doet...
Kan zijn dat hij door een gebrek aan olie intern aan het klemmen is geslagen. of dat er een lager vast is gelopen. als je start, vult het carter zich met benzine en olie, weekt los wat voor olie daar zat. tijdens draaien gaat dat carter weer deels leeg. en kan het zijn dat aanwezig vet wordt weggespoeld. normaal in orde. maar als de brandstof te weinig olie heeft, kan dat ff rommelig worden. Wat ook nog kan, is dat de walbro carb wat ingedroogde membramen heeft. dan start het wel, maar daarna zuigt de boel niet lekker aan. dus dan loopt de motor eerst even op wat er in het carter zit, maar omdat het niet hard genoeg wordt aangevoerd, stopt het weer. Of de carb moet wat verder open gezet worden (afstelling) we hebben nu andere benzine, andere olie. is jouw olie dikker dan waar hij ooit mee gelopen heeft, staat de naald te ver dicht. Maar, eerst voldoende olie erin. Bouwmarkten hebben vaak ook olie trouwens. online heb je ook meerdere winkels die 2takt olie verkopen en bezorgen. een wat groter pompstation wil het ook nog wel eens hebben... wel een pomp waar regelmatig scooters komen. vroegah was de stelregel 1:25 (1 liter olie op 25 liter benzine) aspen of andere voorgemenge brandstoffen zitten op 1:50 tegenwoordig. dat gaat goed met een moderne motor. maar in de modelbouw lopen ze meestal nog een tikkie achter
Hi Student, Motor helemaal uit elkaar gehaald i.v.m. mogelijk vastgelopen zuigerveren of aangekoekte olie, maar dat is het niet, hij was schoon, maar nu nog schoner. De ingedroogde membramen en de te lage mengsmering zie ik als mogelijke problemen. De olie is geen probleem, alleen een reparatie setje of zelfs een andere / betere carburateur ben ik nu aan het zoeken. Dus als iemand een leverancier weet voor Walbro reparatie setjes voor een Walbro 6311-79 dan zou dat fijn zijn. foto's included. Mogelijk is er wel een setje van een andere Walbro passend voor deze carburateur. Ik hoop de motor nog eens te vervangen voor een mooie 4 cylinder 4 takt, maar dat is lange termijn.
Nou de Motor doet het nu eindelijk, mooi en schoon gepoetst. nieuwschierig ? Kijk 27-01-2022 om 19:30 op mijn YT channnel over de renovatie van mijn PiperCub R-123