Welke 2takt motor is dit ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door blackjack, 30 okt 2021.

  1. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Motor

    Het zou een Phelon 190 kunnen zijn
    [​IMG]

    Succes met de zoektocht

    Willum
     
  3. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Hier
    Dacht hetzelfde
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    upload_2021-10-30_18-37-8.png upload_2021-10-30_18-37-18.png

    Phelon en een Walbro

    Willum
     
  5. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Ja dat is hem wel idd !
    Hebben jullie een idee welke prop daarop moet ?
    En hij loopt op gewone tweetakt 1:50 uit de pomp ?
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Kijk eens Worth Point

    Evra 190, 31 CC
    RC Model GAS Engine
    RC Airplane with Prop,
    Mount, and Muffler _ #3837679836

    Hier staat de evra 190 op de foto met propellor
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een Ervo 190 met een Phelon vliegwiel ontsteking en een Walbro carburateur. De motor kwam in het begin van de 80tiger jaren op de markt.
    Hij loopt op normale benzine met 20:1 mengsmering (5% dus). In moderne mengsmering van 50:1 (2%) zit erg weinig olie en zou mogelijk schade kunnen veroorzaken aan het inwendige loopwerk.

    Je kan er proppellers op zetten van 18"tot 22" diameter en een spoed van 6" tot 10". Een 18x6 kan dus maar dan draait de motor vrij hoge toeren, 7000 tot 7500 rpm. Een 18x10 zou een betere keuze zijn, toerental zal dan 5500 tot 6000 rpm zijn. De "trekkracht" bij de start is dan laag maar je kan wel een hoge snelheid halen. Met een 22x6 heb je veel trekkracht bij lage snelheden maar je kan geen erg hoge snelheden halen. Zo'n prop gebruik je bijvoorbeeld voor het slepen van een zwever of een reclamesleep.

    De motor kan met de hand wat lastig te starten zijn omdat je de magneten in het vliegwiel met een behoorlijke snelheid moet ronddraaien om voldoende hoge spanning op te wekken voor een vonk. Hoe kleiner je de afstand tussen het vliegwiel en de spoelkern afstelt des te sterker de vonk is en des te makkelijker hij start. Een elektrische starter kan handig zijn.

    Ombouwen naar een elektronische ontsteking zal ongetwijfeld mogelijk zijn. Het hangt helemaal af van de handigheid van de ombouwer want er is geen kant en klaar pakketje voor.
    De vraag is wel of je er veel mee zal opschieten. Het vliegwiel kan je verwijderen maar je zal hoogstwaarschijnlijk toch een (lichter) vliegwiel nodig hebben. Helemaal zonder vliegwiel klopt de balans van de motor dan niet meer. De motor zal dan veel meer gaan trillen en vooral bij lagere toeren "bonkig" lopen. Als je denkt winst te maken wat gewicht aangaat kan dat tegen vallen door de extra elektronica en accu die je nodig zal hebben.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
    blackjack vindt dit leuk.
  8. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Dank je Ernst,

    Daar kan ik verder mee.
    Ik heb bij Hobbyking nog een electronische ontsteking gevonden, die zou ik er nog op kunnen zetten als de ontsteking niet goed meer werkt....
    Binnenkort even op de bok proberen te starten.

    Hij zit op een Piper cub van 2,40 meter.

    Hans.
     
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Laatst bewerkt: 2 nov 2021
    blackjack, HansH en Cnn vinden dit leuk.
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Geweldig, die oude RCM !
    Trip down memory lane:)
     
  11. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Motortje schoongemaakt, en getracht te starten.
    Eerste ontdekking dat siliconenslangetjes niet tegen aspen 2 kunnen :(
    Bij de tweede test heeft hij ca. 30 seconden gelopen waarna hij vermogen verloor.
    Ik merk dat hij weinig compressie heeft, vergeleken met een willekeurige kettingzaagmotor. ik kan hem met één vinger door de compressie krijgen.
    Ik heb de zuigerveren bekeken, deze lijken er wat vreemd uit te zien hij de uiteinden, wat afgevlakt. maar de ruimte in de cylinder geplaatst lijkt goed.
    zie foto's

    Is er iemand met ervaring met deze motor met tips? is aspen 2 wel geschikt of moet er toch meer dan 1:50 in ? en hoe dan ?

    Als je meer informatie wilt hoor ik het graag !
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vermoed, dat er geen positiepennen in de veersponningen zitten? Dan zijn afgevlakte uiteinden redelijk normaal, dat voorkomt haken in de spoelpoorten.
    Compressie bij stilstand zegt niet zo heel veel, dat zou ik voorlopig even negeren.
    Daar zou ik zeer zeker wat meer olie in doen. Hij wil graag 5% olie zien, en Aspen 2T bevat maar 2%.
    Ernst heeft het nog zo duidelijk gezegd:
    Per liter brandstof die er nog in de kan zit, 30 ml olie toevoegen. Wat voor olie maakt niet zo veel uit, als het maar tweetakt olie voor luchtgekoelde benzinemotoren is.
    De olie van de Action is al goed genoeg voor dit machientje..

    Ik zou wel even (uitgaande van dat de veren inderdaad kunnen draaien) de veerslotjes 180 graden van elkaar verdraaien.
     
  13. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Nee idd geen veersponningen. Ik zal ze 180 t.o. elkaar zetten.

    Ik zal de olie tip ter harte nemen, kijken hoe het dan gaat...
    wel vreemd nog dat hij in eerste instantie even goed liep en toen geen kracht meer had om te lopen. want verbranding was er wel.

    wordt vervolgt.... hopen dat de action binnen kort klick and collect doet...
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan zijn dat hij door een gebrek aan olie intern aan het klemmen is geslagen.
    of dat er een lager vast is gelopen. als je start, vult het carter zich met benzine en olie, weekt los wat voor olie daar zat.
    tijdens draaien gaat dat carter weer deels leeg. en kan het zijn dat aanwezig vet wordt weggespoeld.
    normaal in orde. maar als de brandstof te weinig olie heeft, kan dat ff rommelig worden.

    Wat ook nog kan, is dat de walbro carb wat ingedroogde membramen heeft.
    dan start het wel, maar daarna zuigt de boel niet lekker aan. dus dan loopt de motor eerst even op wat er in het carter zit, maar omdat het niet hard genoeg wordt aangevoerd, stopt het weer.
    Of de carb moet wat verder open gezet worden (afstelling)
    we hebben nu andere benzine, andere olie.
    is jouw olie dikker dan waar hij ooit mee gelopen heeft, staat de naald te ver dicht.

    Maar, eerst voldoende olie erin.
    Bouwmarkten hebben vaak ook olie trouwens.
    online heb je ook meerdere winkels die 2takt olie verkopen en bezorgen.
    een wat groter pompstation wil het ook nog wel eens hebben... wel een pomp waar regelmatig scooters komen.
    vroegah was de stelregel 1:25 (1 liter olie op 25 liter benzine)
    aspen of andere voorgemenge brandstoffen zitten op 1:50 tegenwoordig. dat gaat goed met een moderne motor.
    maar in de modelbouw lopen ze meestal nog een tikkie achter :D
     
  15. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Hi Student,

    Motor helemaal uit elkaar gehaald i.v.m. mogelijk vastgelopen zuigerveren of aangekoekte olie, maar dat is het niet, hij was schoon, maar nu nog schoner.
    De ingedroogde membramen en de te lage mengsmering zie ik als mogelijke problemen.
    De olie is geen probleem, alleen een reparatie setje of zelfs een andere / betere carburateur ben ik nu aan het zoeken.

    Dus als iemand een leverancier weet voor Walbro reparatie setjes voor een Walbro 6311-79 dan zou dat fijn zijn. foto's included. IMG-5837.jpg IMG-5831.jpg IMG-5832.jpg IMG-5833.jpg
    Mogelijk is er wel een setje van een andere Walbro passend voor deze carburateur.

    Ik hoop de motor nog eens te vervangen voor een mooie 4 cylinder 4 takt, maar dat is lange termijn.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zo'n revisie setje gewoon even naar (bijvoorbeeld) de landbouwmechanisatie.
     
  17. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Als het goed is heb ik morgen een setje
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
  19. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Nou de Motor doet het nu eindelijk, mooi en schoon gepoetst. nieuwschierig ?
    Kijk 27-01-2022 om 19:30 op mijn YT channnel over de renovatie van mijn PiperCub R-123
     

Deel Deze Pagina