Welke 6 cellen motor?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 18 jan 2019.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste mensen,

    Binnenkort ga ik weer met houten kisten vliegen.
    Daartoe heb ik nog liggen, een Axi 4120/14 en een O.S. OMA 5020-490kv. Beide motoren zaten in verschillende toestellen. Ik kan dan ook niet aangeven welke van de twee de beste is. Beiden vlogen goed.
    Een Hacker, een Scorpion en een Turnigy SK3 van dit formaat heb ik nooit gehad.
    Het enorme prijsverschil tussen de anderen en Turnigy is mij bekend.

    Via internet heb ik al eens geprobeerd te ontdekken, welke van bovenstaande motors de beste is.
    Ook op ons forum is het al eens aan de orde geweest. Echte vergelijkingen zijn er nauwelijks te vinden.
    De specs van fabrikanten geven ook geen zekerheid.

    Wat ik graag wil weten is, of er daadwerkelijk motoren 1 op 1 zijn vergeleken. Wie kan en wil zijn ervaring hieromtrent delen?

    Groeten, Wil
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die bestaan niet Willy. Motoren kunnen elke spanning aan, tot paar honderd volt.
    Mits toerental en stroom niet te hoog worden, want daardoor gaat motor weer wel grondig kapot.
    Wanneer een fabrikant/leverancier een spanning opgeeft, hoort daar een aantal geschikte propellermaten bij, want combinatie van die twee bepaalt samen met Kv de stroom.
    Geeft een winkelier alleen een spanning op dan kun je de adviezen van de winkelier het beste maar negeren.
    Kv, max.stroom en max.vermogen zijn de drie relevante motorgetallen (en voor de liefhebbers het ook rendement en de nullast stroom).

    Welk vliegtuig(en) wil je elektrocuteren?
    Of wil je een vliegtuig bij motor(en) kiezen die je al hebt?
    Met welke spanning wil je vliegen?

    OS OMA motoren zijn niet echt courant, er zal niet veel ervaring mee zijn.

    Belangrijk voor vergelijken
    1. Kv constante van beide motoren?
    2. Max.stroom en max.vermogen?
    3. Wat is de massa van de motoren? (als #2 niet bekend is)
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een luidspreker van 100Watt bestaat ook niet. Moet ik in die lijn denken?
    Maar 6s is toch 22volt?
    Geven fabrikanten de waardes correct op?
    Het zal om vliegtuigen van 3-4 kg gaan. Als eerste is straks de Venture 60 aan de beurt.
    Kun je hier wat mee Ron?
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Die worden aan hetzelfde tafeltje gemaakt als hun Hacker equivalenten. Het zijn mooie motoren. Ik heb een O.S. in mijn Sebart PC-21 en die presteert voortreffelijk.
    Will, ik ga straks nog wat posten over die motoren, maar met beiden ga je uit de voeten kunnen op 6S voor een kist van 3-4 kg.
    Zoals Ron zegt is het vooral de propmaat die ontbreekt nu.

    Kv is bekend, het aantal cellen ook, nu nog de prop.
    Ik kom hierop terug
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ron, ik vergeet nog iets. Een Sebart Wind komt misschien ook in beeld.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Dries.
    Ik begreep al van Ron, dat een aantal factoren van belang zijn. En inderdaad de grootte en de spoed van de prop horen daar begrijpelijk bij.
    Het zal waarschijnlijk om de combinatie van die factoren gaan!? Maar hoe weet je dan of de kwaliteit van een motor goed is?
    Hoe zijn de lagers? Wordt de as gebalanceerd? Zijn de magneten gematched? Zitten die goed vast? Hoe zijn de wikkelingen? Zijn de prijsverschillen gerechtvaardigd?
    Kun je überhaupt wel motoren vergelijken?
    Dat zijn wel heel veel vragen, maar ik wil er graag wat meer van weten. Ik vind het ook niet erg om een keer een "echt goede" motor te kopen,
    want je kunt er jaren mee doen.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Om precies te zijn heb ik de afgelopen periode een lijstje gemaakt van motoren;

    KV Gram Amp. Prop Watt Euro Cellen
    _______________________________________________________________

    AXI 4120/20 465 320 52 15x8 1160 138 5-6

    AXI 4130/20 6

    AXI 4130/60 15x8 150 6-8
    _______________________________________________________________

    Hacker A50-14S-V3 425 345 58 16x8 6

    Hacker A50-16S-V4 365 345 60/70 16x10 1250/1422 149 6-8
    _______________________________________________________________ Scorpion SII-4020 420 288 56 16x8

    Scorpion SII-4035 330 6
    _______________________________________________________________

    O.S. OMA 5020-490 490 350 64 15x8 1110/1740 120 6 ?
    O.S. OMA 5025 .60 375 1550 139 6-8
    _______________________________________________________________

    Turnigy 5045 500 280 60 1350 47 5-7

    Turnigy 5055 430 378 70 1750 53 5-8
    _______________________________________________________________

    Helaas krijg ik het lijstje er niet beter op. Zo kan niemand er iets mee, helaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2019
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    1s, 2s, ... 10V, 20V, 50V, ... motoren bestaan niet, want een spannings aanduiding is nutteloos.
    Motoren hebben geen (voorkeurs)spanning en de maximale spanning ligt veeeel hoger.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2019
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Beste motor...
    Wat versta je onder "beste" motor.
    Levensduur?
    Rendement?
    Prijs?
    Gewicht / Afmeting / Vermogen verhouding?

    Ook ligt het aan wat voor model je gaat vliegen.
    Soms is een binnenloper beter en soms een buitenloper.

    Laten we het even houden op jouw soort modellen en motoren, sportmodellen met een buitenloper.
    En als gebruiker de gemiddelde recreatievlieger.
    Dan kan ik kort zijn, die zal niet echt merken of ie nou met een Hacker, Axi, OS of Turnigy vliegt.
    Het komt allemaal uit China en de verschillen zullen wat rendement betreft hooguit enkele procenten verschillen.
    Met de ene motor met dezelfde waarden en setup zal je misschien iets langer kunnen vliegen dan met de andere.
    Stap je dan van de slechtste van dit setje (laten we zeggen Turnigy) over naar een echte goede motor zoals een Plettenberg of Kontronik dan zal je ineens wel langer kunnen vliegen of met dezelfde vliegtijd een grotere prop kunnen draaien.

    Een motor bestaat altijd uit dezelde materialen, een meestal metalen behuizing, een blikpakket voor de stator, wat magneten en wat koper voor de wikkelingen
    De materialen bij de topmotoren zijn vaak wat beter en de toleranties zijn wat kleiner.
    Een kleinere luchtspleet tussen stator en magneten geeft een beter rendement.
    Een beter blikpakket ook.
    En het enige dat je als leek een beetje kunt zien is het koper van de wikkelingen.
    Als jij bij je Turnigy motor naar binnen kijkt zie je wat koper her en der liggen, waarschijnlijk ligt het niet netjes naast elkaar en is de vulling niet 100%.
    Ga je nu in de AXI kijken dan zou dat er netter bij moeten liggen en ook beter gevuld zijn.
    Daar haal je rendement uit, hoge vullingsgraad, goed koper, goed blik en kleine luchtspleten.

    Dat is ook de reden waarom sommige toppers hun motoren laten herwikkelen of een motor op maat bestellen.
    Een herwikkelde motor ziet er als onderstaand uit, gemaakt door Bert Dekker.
    Dik koper, zo vol mogelijk.
    Dit was een Strecker motor die sluiting maakte omdat de isolatie van het koper niet goed was.

    Er is trouwens geen echte motorentest, ook niet in Duitsland.
    Er was ooit wel eens een test van motoren met regelaars en daar kwam ook uit dat de regelaar meer invloed heeft dan je denkt.
    Ik zal eens gaan zoeken of ik die test nog kan vinden.

    Maar hieronder dus hoe een topmotor eruit zou kunnen zien.

    [​IMG]

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor de uitleg Gert-Jan,
    Voor de prijs van 1 Hacker kan 3 Turnigy's SK3 kopen.
    Mijn O.S. en Axi lopen als een zonnetje, maar misschien doet een Turnigy dat ook wel.
    In de Xtra, die binnenkort hierheen komt, zit overigens een Turnigy. Ik ben benieuwd hoe die loopt.
    Misschien weet ik binnenkort zelf wel het antwoord op de vraag!?
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Turnigy loopt 9 van de 10 keer hetzelfde als een Hacker.
    Het principe is allemaal hetzelfde en misschien is alleen de duurzaamheid van een Hacker wat beter.
    Striktere eindcontrole.
    Stel ze zouden uit dezelfde fabriek rollen (wat volgens mij niet zo is maar je weet het maar nooit) dan zou Hacker en AXI de A-keuze zijn en de Turnigy B of C.
    Er zal daar wel bezuinigd worden op lagers en materiaalkeuze.
    Maar de prijs van een Hacker of AXI is niet te rechtvaardigen, zoveel beter zijn die niet.
    Een Plettenberg, Kontronik, Lehner en vroeger Strecker worden met de hand gebouwd en vroeger kreeg je er zelfs testgegevens bij van jouw motor.
    En daar betaal je dan voor.
    De Plettenbergs waren vroeger echt superieur, ze werden niet in een doosje geleverd maar gewoon opgerold in een oude krant.
    Maar de afwerking was geweldig en de prestaties ook.
    Maar dat was de borstelmotor periode en borstelloos is wat simpeler dus liggen de verschillen niet meer zover uit elkaar.

    Het is nu meer de combinatie van alles, de regelaar, de motor en belangrijker zijn de accu en prop.
    Als je accu nu onder belasting 0,2 Volt per cel meer kan leveren dan die van je concurrent heb je bij 6S al 1,2 Volt meer, dus een hoger toerental of je kan alles wat zwaarder belasten, dus meer vermogen.
    Daarom is meten tegenwoordig ook zo belangrijk, veel mensen hier op het forum roepen maar wat zonder ooit iets gemeten te hebben.
    Je moet stroom, spanning, toerental en temperatuur meten, dan pas kan je zien hoe goed je aandrijving is.
    Als je geen gegevens hebt van in ieder geval stroom en spanning dan weet je niks dus kan je geen zinnig woord zeggen over een aandrijving,

    Maar in jouw geval zou ik me geen zorgen maken over de Xtra, die heeft al gevlogen bij een gerespecteerd iemand.

    GJ
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een goede prop maakt veel meer verschil dan de laatste 1a2% rendement uit een motor (Xoar en Fiala zijn mijn favoriet).

    AXI was destijds trouwens een budget merk, stuk goedkoper dan wat destijds op de markt verkrijgbaar was (Plettenberg en co). Er is sindsdien natuurlijk veel gebeurd, met de hoge instroom van motoren direct uit China. AXI is een prima middenmotor.

    Turnigy en co is meestal prima, incidenteel wat problemen met loskomende magneten, vooral als je ze op hoge toeren belast of ze erg warm worden (hoge belasting of slechte koeling).Drupje epoxy doet dan wonderen.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Kunnen we het eens een keer over het meten hebben, als ik bij je ben? Ik wil dat wel leren.

    En over de Xtra maak ik geen enkele zorg. Hij heeft meer dan genoeg power volgens de eerste eigenaar.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Gerben. Ik begrijp dat de combinatie de uiteindelijke prestatie bepaalt. Bij het slotracen was dat niet anders.
    Ik heb geen moeite om een motor uit elkaar te halen en wat lijm toe te voegen. Slotrace-motoren worden zo heet, dat je ze niet vast kunt pakken. De magneten bleven op hun plek met gewone 2 componentenlijm. Ik zorgde voor een wat grotere airgap(koeling en wat zachtere magneten), zocht niet al te sterke magneten bij elkaar en gaan met die banaan :D.

    Fijn dat je op de prop wijst. Xoar en Fiala ken ik nog niet. Ik ga eens googlen.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, helaas voor jou....
    Xoar en Fiala word door W&W verkocht, liggen daar op voorraad.
    Xoar kan je ook online bij Hacker bestellen.
    https://www.hacker-motor-shop.com/a...att-Propeller.htm?SessionId=&a=catalog&p=3793

    En Fiala direct bij de fabriek in Tjechie
    https://vrtule-fiala.cz/en/electro-e3-propellers-49

    Voordeel van Fiala is dat ze al gebalanceerd vanaf de fabriek komen, dus die schroef je op je kist en gaan.

    Beide props zijn ook wel bij winkels in Nederland te koop maar zijn dan zeker 10% duurder.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Van 10% op een prop lig ik nog niet wakker.
    Gerben en jij bedoelen toch de houten propellers?
    Zodra ik weet welke maten ik nodig heb, ga ik er een paar bestellen.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De topmerken die jij noemt, zijn waarschijnlijk erg duur? en ik begrijp voor een sportvlieger niet nodig.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De topmerken zijn in de prijsklasse van Hacker en duurder.

    GJ
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat ik vooral merk , de goedkope merken overdrijven met het vermogen, dus even naar het gewicht kijken X 3 = Watt die je veilig uit die motor kan halen mat een goede koeling
    Maar ook meten of je schroef wel bij de gebruikte motor past.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Rene. En de maten van de prop ontbreken meestal. Dan kun je toch nog niets uitrekenen?
    Ik zie dat vooral Scorpion nogal hoge waardes opgeeft.

    In de brochure verbruikt elke auto heeeel weinig brandstof. Ja, met de zon in de rug, bergafwaarts, wind mee, constante snelheid.
     

Deel Deze Pagina