Welke 6s 5000mAh LiPo?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door wouterd, 31 aug 2015.

  1. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Graag hoor ik even rond welke 6S 5Ah 45C(of meer) LiPo's momenteel hot zijn, voor zwaar en intensief gebruik in rc heli!

    Graag positieve ervaringen, en dan nog liefst over meerdere maanden/jaren (een geweldige lipo die maar 50 laadbeurten haalt is ook niet wat ik zoek).
    Een goede prijs en directe beschikbaarheid (binnen EU) zijn ook niet ongelangrijk.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik weet niet wat jij zwaar gebruik vind?
    Zelf gebruik ik nu al 3 jaar deze.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35902
    Trek tussen de 80 en 100 A.
    Meestal gaan je cellen kapot doordat je ze niet op storage mode weglegt en je ze te ver leeg trekt.
    Zelf leg ik ze altijd op storage mode weg ook al is het voor 1 dag.
    Laad ze nooit verder op als 4.17 volt per cel
    Trek er nooit meer uit als 3500 mah (kan ik via telemetrie zien)
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2015
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Bertus, je schrijft dat je niet meer dan 3500mAh uit een 5000mAh accu gebruikt, dat is een beetje inefficiënt. Laten we voorop stellen dat dit absoluut geen kwaad kan, het komt de levensduur van de accu zelfs ten goede! Maar is dat zinvol? Als je deze vraag gaat stellen zal blijken dat dit niet het geval is.
    Waarom niet? zal dan natuurlijk de vraag zijn. Omdat de accu met een zodanig hoge stroom wordt belast dat de winst door het minder ver ontladen daar volledig door verloren gaat. Als je de accu steeds vrijwel helemaal ontlaad zal de accu misschien 2000 cycli mee gaan. Door er maar 3500mAh uit te trekken zal dat misschien wel 5000 cycli kunnen worden. Maar dat is wel bij een belasting van maximaal 1A. In ieder geval niet veel meer.
    Bij stromen van 80A tot 100A en laden met 10A (2C) of misschien wel 15A (3C) zal de levensduur van de accu heel snel dalen en blijft er misschien maar 200 cycli van over. Door hem minder ver te ontladen zal dat mogelijk oplopen tot 220 cycli maar veel meer zal het niet worden. Mijn ervaring is dus dat het helemaal leeg gebruiken van de accu voor onze toepassingen niet echt veel slechter is.

    Maar, zoals altijd wel een paar waarschuwingen. :eek:
    Zorg er wel voor dat je de accu nooit te ver ontlaat. Dus zet de afslagspanning op een goede waarde. Meestal is ongeveer 3,4V voor een lichte belasting (tot 10C of zo) prima. Bij zwaardere belastingen kan dat lager worden. Bij 10C tot 20C kan de spanning zakken maar ga dan niet lager dan ongeveer 3V. Bij nog hogere belastingen kan de spanning nog verder naar beneden maar houdt 2,6V wel als het absolute minimum. Als je zo laag gaat ben je wel "gevaarlijk" bezig.

    Als je accu leeg is en hij is "heet" wacht dan even tot hij wat afgekoeld is en ga hem dan direct laden. Wacht geen dag of nog langer, dat kan je de accu kosten! Een accu leeg wegleggen is net zo gevaarlijk voor de accu als te ver ontladen.

    De accu tot de bewaarspanning laden en zo bewaren is altijd te prefereren boven volgeladen wegleggen. Als je zeker weet dat je de accu de volgende dag weer gaat gebruiken kan je hem 100% laden. Wij mogen echter niet elke dag vliegen en ik weet nooit hoe het weer zal zijn in het volgende weekeinde. Ik laad mijn accu's dus aan het einde van een vlieg dag altijd tot de bewaarspanning.

    Vertrouw eigenlijk niet op de cut-off van je regelaar, dat kan je model in gevaar brengen zeker een heli. Als je telemetrie hebt en je kan de gebruikte hoeveelheid energie in de gaten houden kan je zeker op tijd stoppen. Bij 5000mAh accu's zou ik stoppen bij 4500mAh. Dat is niet veel slechter voor de accu en nog veilig voor je model.

    Ik heb geen telemetrie en gebruik de timer in mijn zender. Gisteren lekker gevlogen en de timer gaf melding dat de tijd verstreken was. Ik vloog op dat moment net laag over het veld en gaf weer vol gas om door te gaan. De motor leverde nog prima vermogen dus heb ik nog een extra rondje gevlogen. Na de landing werkte alles nog prima maar tijdens het van de baan taxiën stopte de regelaar de motor, de accu was toen echt leeg! Dat extra rondje was dus eigenlijk op het randje, dat had ik misschien beter niet kunnen doen. :rolleyes:
    De accu was warm maar niet heet, dus niets aan de hand. Even een kwartiertje wachten tot de accu afgekoeld was en daarna direct weer laden. Zo gebruik ik die 3S / 3700mAh accu's (2 stuks voor dat model) ook al 2,5 jaar en ze presteren nog steeds uitstekend. Maar de belasting in mijn model is met maximaal 10C duidelijk minder dan wat jij gebruikt.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik gebruik mijn lipo's om te sleepvliegen.
    Omdat als ik een grote zwever sleep 3000 a 3500 mah per sleep kost kan ik maar 1 sleep per accu doen.
    Dat is dus de reden.
    Verder trek ik er dat in 1 keer uit de lipo is dan redelijk warm en kan gelijk rustig aan de lader opladen en afkoelen.
    Iedere gebruiker heeft zo zijn eigen redenen waarom hij iets doet.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat is natuurlijk een zeer goede reden. Er toch nog een vlucht uit persen is gewoon bloedlink. ;)
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een kleinere zwever zou dan nog wel kunnen maar de lipo wordt dan te heet.

    Het ging mij er meer om dat ik al 3 jaar tot volle tevredenheid mijn lipo's gebruik.
    Ik gebruik ze als 12 s (dus 2 keer 6s)
    Daar heb ik 5 sets van (dus in totaal 10 keer 6s)
    1 in het model en 4 laders (ik laad ze als 10.000 mah parallel maar altijd als set die bij elkaar hoort)
    Zo kan ik continu heel de middag slepen zonder te wachten.
    Ik laad ze max met 13 A dus 1.3 c.

    Meer info kan ik niet geven.;)
    Tot nu toe dus nog geen problemen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2015
  7. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Wat is zwaar belast? In een 700 3D heli spreken we van pieken van 150-200A (sommigen zelfs nog een stuk meer). Waarbij we zo'n lipo(-paar) in minder dan 4min 80% leeg trekken.

    Ik heb die Turnigy 6s 5Ah 45C lipo's zelf ook nog gehad. Ik vloog toen zelfs nog niet zo hard, en vond dat ze wel snel opbolden en ook relatief snel niet meer de volle (i.e. aangegeven) power gaven. Ik hoor ook regelmatig verhalen van Turnigy (i.e. HobbyKing) leveringen waarbij de gloednieuwe Lipo's al defecte cellen vertonen bij aankomst. Ze zijn ook een heel stuk zwaarder dan andere merken (wat in een 3D heli ook een merkbaar nadeel is). Om al die redenen ben ik nog niet zo overtuigd dat Turnigy een goede keuze is voor mij. Hun prijs is daarentegen onklopbaar, tov duurdere merken kan je er dubbel zoveel van kopen!

    Zelf ben ik nu al een hele tijd met GensAce 6s 5Ah 45C aan het vliegen. Die houden het ook al een tijdje uit in mijn 700, maar hebben nu wel hun beste tijd gehad (na zo'n 2j en 150 vluchten elk, loopt de interne weerstand nu héél snel op). Ze blijven wel hun vormfactor perfect bewaren, en zijn relatief licht. Anderzijds zijn ze nieuw ondertussen wel behoorlijk aan de prijs, en bij rechstreekse verzending uit D komt er ook nog een flinke tax voor "gevaarlijke zendingen" bij. Maar als ik geen betere alternatieven zie, zal ik wellicht toch weer voor GensAce kiezen.

    Andere ervaringen nog steeds welkom!
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ben geen heli man, trek ook die stromen niet maar ben ontzetten tevreden over m'n SLS lipo's voor m'n Sebart bakjes.
    Verder heeft Thunderpower natuurlijk wel een beroemde naam maar ze kosten je een arm en een been.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja dat zijn flinke stromen al vraag ik me af wat er gebeurd als ze iets minder ver leeg trek.
    Bij jou telt iedere gram dus ik snap je probleem en gewicht besparen kost nu eenmaal geld.
     

Deel Deze Pagina