Welke accu voor 1,5m DLG?

Ik twijfel welke accu ik in mijn nieuw te bouwen SupergeeII zal zetten.
Omdat de romp nogal krap is wil ik deze keuze maken vóór ik de romp maak.
De tekeningen van Mark Drela doen 3 suggesties:
4x AAAANiMH, 200mAh, 21gram
4x 1/3 AA NiMH, 300mAh, 33gram
4x 2/3 AAA NiMH, 350mAh, 31gram

Deze tekening stamt uit 2003, inmiddels is er waarschijnlijk wel wat verbeterd op accu-gebied. Ik heb gelezen dat sommigen van jullie een LiPo 1S gebruiken, en dan een lage accuspanning accepteren, met dus tragere en minder sterke servo's.
Een 2S LiPo met een spanningregelaar lkan ook, maar wat zou dat gaan wegen en hoe groot is het?
Ik ga Futaba servo's en een Futaba ontvanger gebruiken, die kunnen 4,8 tot 6V voeding aan. Eventueel zou ik dus ook 5 NiMH cellen kunnen gebruiken. Heeft dat zin?

Wat is een goede accu-keuze met de huidige stand van techniek?
Hoe veel capaciteit heb ik nodig voor een DLG met 4 servo's?
Waar kan ik die batterijen kopen?

ik vlieg mijn blaster op 3 cellen nimh van 600mah dus 3.6 volt. verder nooit problemen mee ondervonden. in mijn twister heb ik een cellenpaklketje liggen van 5 cellen 200mah maar dat is tijdelijk omdat ik andere cellen heb liggen GP355 mah maar ik weet niet hoe ik die moet solderen (zaterdag vragen). die GP355 cellen hadden ze volgens mij ook bij conrad.

Ik gebruik 4x 400mah. Lichter kan ook maar dat moet je dan weer met lood aanvullen.
400mah geeft met 2 DS281 en 2x D47 ongeveer 2 uur vliegtijd.

Lipos

Ron,

Ik heb al mijn NiMh eruit gedaan en ben op 2s Lipos overgestapt 500 mAh met Paul Daniels (zie RC Groups) spanningsregelaar. Het grote voordeel van Lipos is dat ze nauwelijks leeg lopen en dus hoef je de batterijen niet continue aan de druppel lading te hebben om snel te kunnen vliegen. Mijn 2S 500 mAh lipo + Daniel's spannings regelaar wegen samen ca 31 gram.

Ik denk ook dat het beter is om op de servo's 4.8 Volt of zelfs 6 Volt te zetten, ze zijn dan een stuk sneller en krachtiger.

Voor mijn mini gebruik ik wel 3.7 Volt en dus een 1S Lipo.

Cheers

Bart

Ik gebruik in de Bonsai ook 1S100mAh lipo en dat geeft een hele middag vliegen :) echter morgen word ik de gelukkige bezitter van een fullsize en daar zal ik hetzelfde probleem in hebben... Ik heb nog wel wat 9V accu's liggen (van die rechthoekige) daar zitten 7 celletjes NiMh in van 180mAh, een pakketje van 4 cellen weegt 17 gram. Dat is zeker veel te licht?

Ik heb ook voltageboosters gezien bij onder ander UH die het voltage van 1S lipo naar 5V brengen; alleen kan ik nog weinig vinden over drainage van de lipo als je die gebruikt.. En het laatste dat je wil is je toestel lanceren en er dan achter komen dat de accu je in de steek gelaten heeft...

Wat is dus de lichtste (afhankelijk van het toestel, ik weet het) oplossing en de veiligste voor je toestel?
-edit- ah, en "goedkoop" zou ook een voordeel zijn! :D

Zomaar een wilde vraag, zou het een idee zijn om een 2S of 3S lipo te gebruiken in een fullsize en die dan te voorzien van een (micro) regelaartje om het voltage terug te brengen naar 6V? Ik heb hier nog een regelaar liggen die maar iets van 4 gram weegt. Zou samen met een 3S1P450mAh lipo ongeveer hetzelfde wegen als een 4 cellen nimh van 350mAh denk ik maar wel veel langer stroom leveren?

geschakelde regelaars

Persoonlijk zou ik denk ik ook geen geschakelde regelaar tussen mijn accu en mijn ontvanger willen hebben. Ik weet niet hoeveel ruis er op de uitgang van de regelaar ontstaat door het schakelen van dat ding. Maar ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen de ontvanger hierdoor minder gevoelig wordt. (Misschien eens een draadje opwerpen in een ander deel van dit forum)

Maaskie,

Er zijn duizenden mensen die dagelijks vliegen met een toestel met een regelaar erin, toch zullen er erg weinig zijn die daardoor storing ervaren. Natuurlijk zou het kunnen (ik als beginner heb daar dan geen weet van) dat een DLG door de samenstelling (carbon, glasvezel) of het gewicht daar misschien toch gevoeliger voor is?

Op zich werken mijn ontvangertjes prima op 1S lipo maar door het hogere voltage van 2S + regelaar (zal afhankelijk van de regelaar dan 5 of 6V zijn) zullen servo's toch wat meer kracht hebben en sneller reageren. Ook zullen bijvoorbeeld digitale servo's minder problemen opleveren (want meer vermogen uit de accu)

Dan zit ik er waarschijnlijk naast en hebben ze de uitgang goed weten te filteren. :-)
Het was meer een gevoel dat ik had. Komt uit mijn werk, waar switch modes ontwikkeld worden. En omdat een regelaar ongeveer gelijk werkt, had ik het gevoel dat dit wel een nadelig kon zijn. Vandaar.

Op zich werken mijn ontvangertjes prima op 1S lipo maar door het hogere voltage van 2S + regelaar (zal afhankelijk van de regelaar dan 5 of 6V zijn) zullen servo's toch wat meer kracht hebben en sneller reageren. Ook zullen bijvoorbeeld digitale servo's minder problemen opleveren (want meer vermogen uit de accu)

Ik vlieg normaal gesproken ook op 1S lipo, maar zou ook graag een hoger voltage hebben voor m'n servo's. Daarom heb ik bij HobbyCity een paar 'voltage boosters for BEC' Hobbycity Online R/C Hobby Store : Voltage Booster for BEC $4.82 besteld: Die maken 5 volt met behulp van 1S lipo. Ik verwacht dat die dan wel sneller leeg zal raken, maar ik vlieg normaal toch al langer dan één middag op één lading...

Ze zijn onderweg, en ik zal mijn ervaringen hier posten...

Jaap

Jaap, graag :)
Ik wilde er ook een paar bestellen maar heb inderdaad het idee dat die vrij veel vergen van de lipo. Misschien de volgende bestelling ééntje mee bestellen en dan even de wattmeter ertussen een half uurtje ofzo..

Back