Welke accu voor een F3J

Discussie in 'F3J' gestart door Lyckele, 2 sep 2009.

  1. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Topic zegt het al.

    Wat voor type en hoeveel Mah accu wordt er gebruikt met F3J ?

    Groet
     
  2. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Vanwaar de vraag?
    Het hangt natuurlijk allemaal af van welke servo's je gebruikt en nog een paar dingen.

    Zelf gebruik ik GP 1300 en GP 2200 naargelang het gewicht dat nodig is.
    Eneloops heb ik ook gebruikt, maar de GP's hebben mijn voorkeur.
     
  3. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Mijn setup

    Ik gebruik NiMH's van 1200 en 1300 mAH, bijvb. de GP130AFHR of de Panasonic HHR120AA. Beide passen goed in de neus van de F3J modellen en hebben voldoende capaciteit, ook met 6x digital servo's. Mijn voorkeur gaat uit naar de GP130AFHR omdat deze wat beter de hogere stromen verwerken bij het gebruik van digitale servo's.

    Ik laat ze altijd in de door mij gewenste vorm maken door Akkufit hier in mijn woonplaats Hengelo.
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Omdat er een Graupner Soarmaster op komst is ;)

    Er zitten 4x Hitec HS 85MG en 2 x graupner c3001 servo's in.

    En waarom verkies je GP's boven Eneloops?

    Gr
     
  5. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    1. GP's zijn kleiner, dus makkelijker in te bouwen
    2. Eneloops hebben extreem hoge spanning. (mijn servo's werd het duidelijk teveel..)
    3. Bij heel koud weer kon het pakket soms de spanning niet leveren. (onder nul)

    Ik moet hierbij wel vermelden dat ik slechts 1 pakketje eneloops gehad heb. Er zijn heel veel (wedstrijd) vliegers die ze gebruiken. Kan me niet voorstellen dat je daarmee iets verkeerds doet.

    Kijk altijd naar de servo's die je inbouwt. Graupner heeft bijvoorbeeld een interessante servo in het programma die net zo klein, sneller en sterker is dan je HS 85 MG. Deze verbruikt echter 1,1A volgens de specificaties...
     
  6. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Kijk ook naar de minimum spanning van je ontvanger. Als deze reboot bij een start heb je even geen besturing. Ook afhankelijk hier van zul je een keuze moeten maken.
    Bij 2,4 Ghz is de accu vaak nog belangrijker dan bij PPM ontvangers.
    Een lage inwendige weerstand , dus hoge belastbaarheid, is belangrijker dan een hoge capaciteit.
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een wat oudere diskussie oprakelen.......

    Bedoel je deze?
    BatterijTotaal.nl > GP NiMH oplaadbare batterijen AA penlite 1300mAh - 4 stuks 1300 mAh NiMH oplaadbare batterij type AA penlite | Oplaadbarebr>batterijen > AA penlite batterijen | BatterijTotaal.nl

    Ik zoek eigenlijk cellen met de ongeveer maten Ø20 en 30mm lang.

    Ik heb nu cellen van een onbekend merk in mijn Supra zitten. Ooit op de beurs in Dortmund gekocht. Nu, na een winterpauze wil ik de Supra weer klaar maken voor de strijd. Het pak is op zijn zachtst gezegd "lui". Dat durf ik niet aan met 6x S3150 (gemiddeld verbruik van mijn setup is overigens zo'n 300mAh)

    4x penlight kan ik niet kwijt in de neus.... Wat zouden jullie me adviseren? Moet ik ook eens kijken naar LiFePo4?
     
  8. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Deze gebruik ik al een jaar of 5 voor mijn F3J met 4x S3150 in de vleugel.
    Sanyo KR-1500AULF 4/5 A 17 x 43mm deze zijn nog wat korter: Sanyo RC-4/5SC 23 x 33mm

    Ik vind de NiCd cellen nog steeds zeer betrouwbaar en zal ze altijd gebruiken als ontvangeraccu als ze in het vliegtuig passen.
    Als deze cellen nog te groot zijn dan zou ik voor een 2 cellen lipo of LiFePo pakket gaan met een spanningsregelaar.
    Dit is de beste die ik kan vinden:
    DPSI Micro - SingleBat 5.5/5.9 JR | DPSI Micro Family | DPSI SYSTEMS

    Voor een F3B/J model is een accupakket met een lage inwendige weerstand belangrijk, dat houd in dat de spanning weinig zakt bij een zware belasting tijdens bijvoorbeeld een lierstart. Op de website van Battmann staan deze waarden vermeld.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2010
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedoel je echt NiCd? Of toch NiMh?

    Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar de NiMh, als ik zo die prijs zie van de switch.... Wel leuke techniek!!

    Ik ga kijken of de cellen die je noemt ergens los te koop zijn. (Die Battman site moet ik even tot mij door laten dringen.) Om in de smalle neus te passen moeten er drie cellen achter elkaar, en de vierde er boven op. Zo: --= (maar dan de onderste drie in lijn, als je hem nog kan volgen... ;) )

    Een betrouwbare capaciteit van 1500mAh is voor mij voldoende. Da's dik drie uur thermieken + reserve.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2010
  10. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Panasonic HHR120AA

    Ik gebruik nu voor het nieuwe seizoen uitsluitend de Panasonic HHR120AA.

    Bij akkufit in Hengelo maken ze een pakketje zoals jij dat wilt. De cellen zijn 43 mm lang en 14 mm dia, zo heb ik enkele pakketjes van 86 mm x 28 mm laten maken.
    Deze NiMh cellen worden door de F3J top van nederland gebruikt en voldoen qua capaciteit ( 1200 mAh) voor 6x digitale servo probleemloos.
     
  11. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Berrie, ik bedoelde echt NiCd. De levensduur van deze cellen is enorm. Ik zie juist dat veel mensen problemen hebben met NiMh. Veel pakketten die vroegtijdig overlijden..

    De Panasonic HHR120AA cellen kende ik nog niet, als de top ze gebruikt en Karel ze adviseerd zullen ze beslist goed zijn.

    Ik zou kijken wat het mooist in je Supra past. Capaciteit is eigenlijk geen issue meer, mijn pakket van 1100mAh vloog ik ook nooit meer dan de helft leeg. Hiermee bedoel ik dat cellen met een erg lage capaciteit vaak al automatisch afvallen omdat ze te weinig stroom kunnen leveren. Ze zakken te ver in spanning bij een flinke belasting.
     
  12. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Oke, even op een rij:

    Pascal: GP130AFHR
    Karel: HHR120AA
    Carbonglider: Sanyo KR-1500AULF 4/5 A 17 x 43mm of Sanyo RC-4/5SC 23 x 33mm

    Qua maatvoering zit ik toch echt vast aan 23*33mm. Dan zitten de cellen tot in het puntje van de nosecone. De door Carbonglider genoemde cellen, Sanyo RC-4/5SC 23 x 33mm, heb ik nu op de korrel. Bij Battman verkopen ze deze wel als accupack, zolang de voorraad strekt, maar niet (meer) los. Tenminste, ik zie ze niet in de lijst van losse cellen staan. Capaciteit van de die cellen is 1600mAh.

    Battman heeft verder, in de voor mij geschikte maten, de volgende cellen,

    1) Nicad Sanyo KR-1600AU 4/5 A 23 x 33mm 44gram
    2) NiMh 2000 Panasonic HHR-2000SCP 4/5 SC 23 x 33mm 42gram
    3) NiMh 2200 GP GP-220SCHR 4/5 SC 23 x 33mm 46gram (deze zolang de voorraad strekt)

    De keus is dus tussen optie 1 en 2, als ik tenminste bij Battman blijf steken. Misschien probeer ik die nicadjes wel. Ik heb geen voorkeur voor `soort` accu.
     
  14. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    accupack op maat

    Berrie,

    Die GP130AFHR heb ik ook gebruikt, maar is niet meer leverbaar.

    De andere cellen die je noemt zijn ook leverbaar door akkufit in Hengelo, het voordeel van deze firma is dat ze de accupacks zelf samenstellen (puntlassen) in de door jouw gewenste vorm. Even een tekening maken, mailen en een prijs opvragen.

    Ze gebruiken daar veel industrie celllen en passen die toe in accupacks voor allerlei apparatuur. Zo worden die HHR120AA veel in scheeraparaten gebruikt.

    Ik heb geen belangen bij akkufit, maar het is wel een firma die het F3J team ondersteund en daar mag je af en toe wel eens iets voor terugdoen.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Daar ben ik gevoelig voor. Ik zal daar navraag gaan doen.


    [edit] Ik zie 'ze' er bij staan!

    http://home.wanadoo.nl/jongc01/home.htm
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2010
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Berrie (en anderen),

    Bij CheapBatteryPacks kun je GP cellen in iedere gewenste configuratie laten maken.
    Dus zo: [​IMG] en [​IMG] en ook [​IMG]

    Je hebt de keuze uit KAN, Eneloop, Sanyo en GP cellen.
    Ik heb er goede ervaringen mee. Misschien is het wat.

    Leon
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2010
  17. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    ben wel benieuwd waar de meeste vliegers dit jaar mee vliegen?
    toch Eneloop ? of nog veel Sanyo ?
    zag trouwens ook dat er een Sanyo Cel is (Eneloop als fabrikant,,) 2500 Mah

    ben benieuwd,,,


    groet,

    Jeedee
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb uiteindelijk voor een LiFe 1450mAh gekozen, van Hyperion. Deze accu gaat direct, zonder regulator, op de Schulze ontvanger en 6x S3150 Futaba's.

    Helaas heb ik nog niet erg veel gevlogen met deze configuratie. Hopelijk zaterdag weer....

    Eerste indruk is erg goed. Servo's lopen lekker fris en fruitig op de circa 6-6.5V. (Vergeet niet dat regelmatig 5 cellige pakketen toegepast worden igv Nicad of NiMh. Dat is toch ook goed voor 6-7V) De spanning is nu duidelijk hoger dan bij de duffe 1100mAh celletjes die eerst in gebruik waren. Toch ligt het verbuik lager. Tenminstte, dat 'meet' ik naar wat in de accu gaat na een bekende tijd vliegen. Het zal aan een rendabeler laadproces liggen van de LiFe's en de afwezigheid van zelfontlading. Die 1100 liepen door eigenontlading volgens mij nog harder leeg dan door het vliegen zelf...
     
  19. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik ben net overgestapt op 2,4 en heb om deze reden een 5 cellen pakket in m'n kist gedaan.
    Mij is verteld dat dit veiliger is bij 2,4 omdat de ontvangers niet goed tegen een lage spanning kunnen. Bij 5 cellen heb je dan wat extra 'reserve'.
    (GP 2700 AA cellen. Heb ik in ieder geval genoeg!)

    Maar is dit wel zo?
    Als ik dit draadje lees gebruikt iedereen 4 cellen..

    Wat is gebruikelijk voor een F3J kist?

    Groet, Patrick
     
  20. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hoi Patrick, ik weet niet wat gebruikelijk is voor een f3j, maar je (futaba) ontvanger kan 6 volt aan. Ik vlieg zelf ook een kist met een 5 cellen pakketje. Let wel op je servo's. Niet alle servo's kunnen 6V hebben.
     

Deel Deze Pagina