Welke accu voor een F3J

Discussie in 'F3J' gestart door Lyckele, 2 sep 2009.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Japie,
    Zie ik het goed dat je het mannetje aan de accu hebt en het vrouwtje gebruikt als laadkabel?

    Normaal is het verstandiger om aan de accu zijde de best beschermde plug te zetten en de andere, (het elektrische mannetje) aan de ontvanger en laadkabel.

    Rick
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hee Rick, je hebt helemaal gelijk. Ik heb gewoon nagebouwd wat ik hier op de foto's zag. Deze comstructie is ook wat makkelijker in te lijmen. Echter heb ik al een dummy plug gemaakt om kortsluitingen tegen te gaan tijdens het prutsen en klungelen :)
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En Jaap, zit het er al in?

    Lyckele
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het zit er in, maar nog wel losjes, aangezien ik het CG opnieuw moet uitwegen :)

    [​IMG]


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    En vergeet dan vooral het schroefje voor je servo hevel niet.;)
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    :worship:
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nu heb ik gisteren de lader er eens aan gehangen, NiMH Charge programma. De laadstroom kan ik per 100mA instellen. Het pakket is 1200mAh, dus zou je eigenlijk volgens de cel specs een laadstroom van 120mA moeten kiezen en dan 16 uur laden. Althans, dat staat in de data sheet van de cel. Ik heb dan maar een charge-rate van 100mA gekozen. Zou ik in het vervolg ook 200 kunnen kiezen zonder de cellen kapot te maken?

    Nu was die accu nog niet helemaal leeg (maar wat is helemaal leeg bij NiMh?). Ik kijk nu vanochtend op het schermpje, en tot mijn verbazing zie ik het volgende:

    [​IMG]

    Ik ben dus nu al 12.7 uur aan het laden, en er is 1266mA in gegaan. Dat is dus meer dan de capaciteit van het pakket. Hoe moet ik deze waarden nu interpreteren? Ondertussen gaat het laden gewoon nog door, hij is nog niet afgeslagen. Dat zou hij wel moeten doen toch? Ik ga er in ieder geval van uit dat door het kiezen van een speciaal NiMH programma de delta=peak juist wordt ingesteld door mijn lader. Ik heb daar in ieder geval geen keuze mogelijkheid voor.

    Ik houd het nog wel even in de gaten, volgens deze FAQ zou hij ongeveer 13,3 uur moeten laden om vol te komen..
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je bent aan het langzaam laden, geen/nauwelijks delta-piek, geen afslag. Niks aan de hand, zo mag/kun je dagen lang doorladen (geen gewoontje van maken).

    Je zult altijd meer lading in accu moeten stoppen dan je eruit gehaald hebt, het laad/ontlaad-rendement is niet 100%. Vandaar lege accu laden met 14-16uur bij 0,1C, en niet 10uur zoals je zou verwachten.
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Okee top! Ik dacht al zoiets. Ik heb hem maar gestopt met laden! Lijkt me prima zo. Volgende cycle gaat op een hogere stroom, hoop dan op een delta-peak afslag. Karel, hoe laad jij je cellen?

    Mijn kist is inmiddels weer gebalanceerd! (20gr lood op het accupakket geplakt, 2020gr vliegklaar) Afwerken, en invliegen maar weer!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkant:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een antenne loopt recht onder in de romp naar de neus (in een buisje), de andere zit daar dwars op in het gele buisje. Bedankt voor alle tips! De indeling zo heb ik echt een beter gevoel bij!!

    Wat een mooie kist hè :)


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2012
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vandaar lege accu laden met 14-16uur bij 0,1C, en niet 10uur zoals je zou verwachten. Eigenlijk best wel beroerd rendement, 70% bij NiMH.
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja inderdaad! Iig bedankt voor je info Ron!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Jaap,

    Mocht je morgen zin hebben? We vliegen morgen met F3J in Soest, kan je aan de lier ;)

    En vergeet je schoefje niet in je servo (romp)

    Lyckele
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het schroefje zit er inmiddels in! En bedankt voor het aanbod!! 'helaas' heb ik morgen al een vliegdag met mn vliegmaten ingeroosterd :) Te warm voor het elastiek, dus geen SSL voor mij morgen.

    Volgende keer kom ik graag! Heb nog veel te leren op dat gebied namelijk!!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  14. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo

    Ik laad en ontlaad ze altijd met 0,2C, dus 240 mA. Dan werkt de delta peak goed en heb je een realistische belasting bij het ontladen.

    Sinds een jaar ontlaad ik na het vliegen mijn NiMH cellen to ca 50 %, dan hebben ze minder zelfontlading en weet ik in ieder geval zeker dat ik moet laden voordat ik ga vliegen. Dat bevalt me eigenlijk wel goed en met een uurtje of 3 á 4 laden met 0,2 C zijn ze ook weer vol.

    Dat laatste vindt ik trouwens ook een groot voordeel. Heb je cellen met veel capaciteit, waar je in de praktijk maar een klein deel van gebruikt, dan duren je laad en ontlaad cycli erg lang.

    Groet, Karel
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2012
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je laadt met 240mA (stroom), niet met 240mAh (lading, capaciteit). De h in mAh staat voor hour, stroom gedurende een uur (en niet per uur). Als je gedurende één uur met 240mA laadt, heb je er 240mAh aan lading ingestopt (die er vervolgens niet allemaal uitkomt).

    Ik zou er bij 0,2C niet op rekenen dat het altijd gebeurt. Dat kan van merk tot merk en leeftijd verschillen.

    Nachtje laden met 0,1C gaat goed. Kan niks bij mis gaan, ook niet als je het een paar dagen vergeet. Aangezien je bij die stroom niet delta-peak kunt laden (delta peak treedt niet op), is het ook niet nodig om de beveiligingsdiode in de zender onklaar te maken.
     
  16. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Er wordt gevraagd hoe ik mijn accu laad en aangezien ik altijd dezelfde type en merk ontvanger accu gebruik is bovenstaande niet van belang. Als delta peak ook maar enigzins discutabel lijkt vervang ik mijn accu en dat gebeurt zeker alle 2 jaar.

    Verder idd, geen mAH maar mA, bericht is ge-edit.
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Karel bedankt! Ik heb mijn pakket nu getest met een 300mA laadstroom en inderdaad! Dat geeft een delta-peak afslag! Jouw ontlaad-laad tip neem ik ook over. Super!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  18. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    Ik zat zo even alles door te lezen en vind het erg interessant en natuurlijk is het belangrijk dat je de juiste accu aanschaft en deze ook juist behandeld.
    Nu is me niet alles duidelijk,,, misschien kan iemand hier wat opheldering over geven..

    Het ontladen van een accu pack ? Is dit belangrijk ? en hoe kan ik hem ontladen met bv 2C ?

    Tevens las ik over puntlassen en solderen.. waarom is puntlassen beter ? en merk je dat verschil ? of kan je net zo goed zelf je pack solderen?

    groet,

    Jeedee
     
  19. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Ontladen met capaciteit meting geeft een goede indicatie van de accu. Als ik bijvb. niet meer dan 80% van de oorspronkelijke capaciteit uit de accu kan halen, dan vervang ik deze.

    Zelf solderen van accu cellen die een soldeerlip hebben kan prima, rechtstreeks op de accu cel solderen is minder goed omdat dan vaak de hele accucel erg warm gaat worden. Soldeerlippen worden ook altijd gepuntlast, dus als je hele accu pakket gepuntlast kan worden is dat prima.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan is de soldeerbout te licht waardoor het solderen te lang duurt. Gevolg: cel heet en een plak-verbinding. 100Watt of zo gebruiken.
     

Deel Deze Pagina