welke accu voor robbe florida?

@ Raf

met het stuur/koppel systeem is ook niks mis, zolang je een niet al te snelle motor gebruikt. Het is en blijft natuurlijk plastic.

En wat betreft dat benzine varen; daar doen ze in Nederland naar mijn idee totaal niet moeilijk over! En dat terzijde, ik vaar 9/10 keer in een rivier, en 6 weken per jaar op het Lago di Garda in Italia;) dat wordt dus geen enkel probleem.

groeten Lars

@ Jan
haha, wil je daar wat mee zeggen of is het oprecht?:)
Ik zal proberen om een filmpje te maken van de vaart!
Groeten Lars

Nee hoor, ik wens je veel succes met je Florida!

Vorige week nog eentje zien varen in standaard uitvoering, met een, zoals de Duitsers zeggen: "Schönes Fahrbild".

Ik weet uit ervaring hoeveel kleine dingen, als het scherp maken van de trailing edge, kan schelen in snelheid, net zoals het zwaartepunt op de goede plaats hebben.
Dat kost helemaal niks en je boot vaart er mooier, langer,en sneller door.

Groeten, Jan.

hallo

@ lars

stijn vaart zijn florida echt met een race motor hoor
water gekoeld ook de regelaar maar wel met die speciale drieblads schroef er onder
als hij zijn boot nog eens mee heeft zal ik eens een filmpje maken want die gaat echt snel

groetjes raf

@ Raf:

oke, ben wel benieuwd naar dat filmpje!

Heb gisteren @ PK racing die TLP expro 2 lader gekocht, dus vandaag gaat de eerste vaart met de nieuwe accu plaatsvinden.

gr Lars

Wij zijn benieuwd,

Plaats je wel eventjes hoe het gegaan is?

Filmpjes zijn ook altijd leuk:p

kunnen een paar forumleden gelijk helpen met de goed afstelling vinden.

Jelmer

hallo iedereen,

heb gisteravond gevaren en 2 filmpjes gemaakt. Ik vond dat de boot goed voer, accu hield het zeker 20 minuten uit, dus dat zit goed. Kan ik de filmpjes hier op dit topic downloaden of moet ik ze ff op youtube zetten en een linkje plaatsen?;)\

groeten Lars

Hey,

je zult ze eventjes op youtube of iets dergelijks moeten neerzetten, op het forum kun je alleen foto's plaaatsen.

Groetjes,

Jelmer

Voor de geïntresseerde, de filmpjes:
filmpje 1: Jjs6IgJr_mw[/media] - Robbe florida
filmpje 2: DzQ0W7sQK9w[/media] - Robbe florida

De motor werd trouwens wel erg heet, dus ga hem nu eerst maar watergekoeld maken. De regelaar en accu werden tot mijn verbazing niet heet, wel warm maar niet heet.

Heeft iemand verder nog tips voor het uiterlijk? Ik had zelf in gedachte om een zwarte striping met een dikte van 2cm over de zijkant van voor naar achter te trekken en eventueel een registratie nummer (kenteken) te laten drukken bij een verf/sticker zaak.

Groeten Lars

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo lars

je kan ook

dit doe je door [youtube] de code na het = teken (DzQ0W7sQK9w) en dan terug [/youtub*] steretje moet een e worden maar anders staat er weer een link

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi iedereen,

ik ben momenteel bezig met de koeling van de florida, alleen zit ik te twijfelen over de inlaat. Op de site van quartel heb ik dit gevonden:
gr1427.1.jpg

het mooie aan het systeem is dat hij A. gelijk een uitlaat heeft en B. hij een soort vacuum werking heeft waardoor hij water naar binnen zuigt. De weerstand zal denk ik wel iets toenemen, maar aangezien ik geen super snelle boot heb maakt dat voor mij niet veel uit.

Een ander idee zou zijn om de motor simpelweg met een koelfan te koelen (van bijvoorbeeld een PC). Ik weet alleen niet of dit wel enig effect heeft en zo ja genoeg effect.

laat even weten hoe jullie er over denken.

groeten Lars

Laatst bewerkt:
De motor werd trouwens wel erg heet, dus ga hem nu eerst maar watergekoeld maken. De regelaar en accu werden tot mijn verbazing niet heet, wel warm maar niet heet.
Groeten Lars
Hallo Lars,

De boot vaart mooi! Gefeliciteerd.

De accu en regelaar zullen het niet zo gauw benauwd krijgen, de motor wel, zeker met zulke lange vaartijden bouwt de warmte enorm op zoals je gemerkt hebt.
Voor dat 'ie op 8,4V draait, klinkt de motor niet erg gezond in het filmpje. Staat de aandrijving soms wat aan de diepe kant, want een 600 zou meer toeren moeten maken.
De boot lijkt ook wat gedrukt te lopen.

De getoonde water in- en uitlaat zal bij deze boot prima werken, omdat het een drukloos systeem is, is de extra weerstand te verwaarlozen.
Zet 'm wel op de goede plaats in de romp, in het laatste kwart van de romp, tegen de kiellijn aan.

Luchtkoeling is bij benadering niet zo effectief als waterkoeling, alleen als je met een centrifugaalventilator (eentje die dus druk kan opbouwen) véél lucht dóór de motor heen kan persen, zal het enig effect hebben.

Waterkoeling op de borstels en een koelmantel zijn bij lange vaartijden een betere manier.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

bedankt!

Wat bedoel je met dat de aandrijving aan de diepe kant staat?
Overigens, als de boot niet in het water ligt maakt hij op volgas zeker meer toeren dan als hij volgas vaart. En op het filmpje lijkt het inderdaad of de boot wat ingehouden loopt, in het echt is dit veel minder.

groeten Lars

Laatst bewerkt:
Ik bedoel, dat het lijkt, of de boot wat gedrukt loopt, te nat.

Als je de sturende drive een halve graad omhoog zet, zou je al verschil in vaargedrag moeten kunnen zien, de boot loopt dan meer op het laatste deel van de romp, loopt vrijer en kan daardoor harder, het ontlast ook de motor.

Dit soort fijn-afstellen is een kwestie van proberen, kleine veranderingen kunnen grote gevolgen voor de snelheid en vaargedrag hebben.

Heb je de trailing edges van de romp al scherp gemaakt?
Je wilt niet (of juist wél) weten welk een verschil dat maakt...

Groeten, Jan.

@ Jan,

op dat forum kan ik niet komen, dan moet ik weer registreren enz.
kan je het ook anders uitleggen?
heb trouwens ook gelijk een vraag over die graupner hydro prop die je me een tijdje terug aanraadde, wat is het precieze effect ervan? Minder cavitatie, meer snelheid? En hoe reken je uit tot welke diameter verantwoord is voor je motor?

groeten Lars

Laatst bewerkt:
Lars, you've got mail.

Vuistregel is de prop niet groter te nemen als de diameter van de motor.

De hydroprops van robbe zijn absolute bagger, de Graupner K-serie Hydroprops zijn zo ongeveer de standaard wat plastic props aangaat en stukken effectiever.

Een 36K zal altijd werken, het hangt van je set-up af (en je motorkoeling) of de motor een 37,5K kan trekken zonder te heet te worden.

In de Florida van de link (waarvoor je moet registreren), is vandaag een Speed 600 afgebrand, terwijl de motor op 3S (11,1V) werd bedreven, zonder adequate koeling, de prop was een 37,5K, dat gaat dus héél even héél hard...

Groeten, Jan.

hallo iedereen,

heb even een vraag: wat zou het effect zijn van plaatsing van een robbe Power 700/13 motor? Dus wat scheelt het bijvoorbeeld in snelheid en vaartijd in vergelijking met mijn huidige 600/19 motor? Ik wil wel gewoon blijven varen met mijn huidige Rookie controller en 8.4V accu.

groeten Lars

Hallo Lars,

Reken even mee:
Robbe geeft aan: 12800 rpm in het efficiente bereik, aan 9,6V, da's 1333 rpm/V
Op 8,4V kom je op ruim 11.000 toeren aan de prop.
Een hydroaandrijving mikt op 30.000 rpm.

Wil je in de buurt komen van je huidige snelheid, dan zul je een joekel van een prop moeten draaien, een 45K of nog groter, wat het vaargedrag niet ten goede zal komen vanwege het schroefmoment.
Of je regelaar en akku het leuk zullen vinden, laat ik nog maar even in het midden.
De universele koppeling in je besturing zal het in ieder geval niet lang maken.

Bedenk, dat de ontwerpers van dit soort boten de zaken op elkaar hebben afgestemd, als je één ding verandert, zal de rest niet altijd mee kunnen komen en ook veranderd moeten worden.
En dan ben je eigenlijk een romp opnieuw aan het motoriseren, en dat kan fors oplopen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
hoi iedereen,

mijn motor, de 600/19 is laatst kaduuk gegaan. Er is bij quartel een nieuwe graupner speed 500 sp ingegaan, is dit gewoon een vergelijkbare motor, dus zelfde snelheid etc?

groeten Lars

Back