Welke accu voor Swift M-auto wintercup

Hallo,

We zijn onze nieuwe auto's de M-03R aan het samenstellen voor de M-auto wintercup.
We gaan mee rijden in de Swift klasse.
Welk merk en type is hiervoor het best geschikt?
Ik heb al horen zeggen de 3000mAh van LRP.
Alvast bedankt voor jullie reactie's

Mvg Bart

Ik gebruik GP3300 stickpacks in mijn M-03M.

Oude vertrouwde cellen die tegen een stootje kunnen.

Hoi,

ik heb zelf de 3300cellen van lrp en deze zijn speciaal gesecteerd waardoor je een beter pakket hebt dan normaal. Deze accu´s gaan veel langer mee dan normale.

tim

Ik zie bv op de site van PK ,CORALLY packs staan van 4600mAh.
Leveren deze niet meer vermogen en langere rij duur dan een 3000 mAh accu?
Alvast bedankt voor jullie reactie

Langere rijtijd zal je hebben met een 4600mAh accu. Maar daar heb je niet heel veel aan tijdens de M-Auto cup. Je rijtijd haal je al makkelijk met een 3300mAh accu.

Meer vermogen krijg je in eerste instantie niet door een accu met meer mAh te kiezen. De accu kan hooguit een iets hogere spanning afgeven als je een goed pack koopt. Maar dat kan dus ook gewoon een 3300 zijn die beter is en een hogere spanning afgeeft. Tussen al die stickpacks zal denk ik niet super veel spanning verschil zitten zeker niet bij de stromen die gaan lopen in een Swift. De Swift is een FWD auto en soms is het al moeilijk om al het vermogen op de baan te krijgen met een standaard motor en een goedkoop pack. Met de Swift moet je het hebben van Rij kwaliteiten en minder van de recht uit snelheid. Zeker op de wat kleinere banen tijdens de M-Auto.

Tenzij je die accu's al hebt liggen kan je ze prima gebruiken die 4600mAh accu's. Ga je ze nieuw kopen en speciaal voor de Swift gebruiken is het zonde van je geld omdat je voor ongeveer de helft de zelfde resultaten kan halen met een accu die minder mAh heeft maar toch nog van een goede fabrikant is. (Intellect, Gp, etc...)

Laatst bewerkt:
Ikzelf kocht twéé seizoenen terug de orion's 4600 nimh,maar algauw bléék dat ik minder snel ging. Ik schafte mij in Ronse toen de gewone Ansmans 2700 nimh en kon één seconde sneller per toer rijden. De innerlijke spanning is véél belangrijker daar er toen maximum 1200 mah werd uitgereden tijdens een reeks. Daarna reed ik Paradise en Heemstede er ook méé met resultaat overwinningen steeds. Een grote mah accu is perfect voor modified maar met een 23 turns ofzo ben je béter met lagere mah,daar de innerlijke spanning hoger is en dit de power weergeeft tijdens rijden met een 23 turns. Voor nu kocht ik zelfs de 2200 mah van Orion in stickpack.

De winst zal hem eerder in het lagere gewicht zitten van de accu en niet in de spanning van de accu. De interne weerstand is bij de accu's van Intellect en GP lager/beter als bij een goedkopere ansmann accu. Bij belasting zal daarom de spanning van een Intellect of GP minder inzakken als bij de Ansmann. Maar omdat de stromen relatief laag zijn zal het spanningsverschil niet heel veel zijn. Door dat je uiteindelijk behoorlijk in gewicht omlaag gaat met de ansmann accu merk je daarom voordeel.

Zo'n 2700mAh van Ansmann weegt 320gram ofzo en een 3300mAh zit al richting de 400gram en een 5100mAh van Orion zit zelfs al over de 460gram.

Deze verschillen bij een auto van 1250gram a 1350 gram merk je behoorlijk.

Ik heb momenteel geen accu's liggen,ik zal ze nieuw gaan kopen.
Ik kom nl uit de bigscale en heb daar 'n paar jaar gereden, maar dat waren andere accu's.
Ik heb daar met a123 cellen gereden.

Dus als ik het goed begrijp zijn de volgende accu's 'n goede keuze:
* LRP71301 LRP 3000 NIMH STICK PACK €29,95
* RC3600S INTELLECT 3600HV NIMH €39,95

Het geld verschil van €10 vind ik niet zo'n probleem.
Of adveseren jullie me toch de cellen van GP.

(Heb de accu gegevens van PK Racing gehaald)

Zo nu even een leuke tegenstelling, ik heb met LRP 4600 accu's gereden en reed voor aan en op de MACH indoor de 2e finale gewonen de 1e finale viel ik ruim op kop uit omdat er een stekkertje los ging. Toen kon Tjibbe keller er met de 1e prijs van door gaan. Ik denk dat zwaardere accu's helemaal geen nadeel geven.

De Swift met een baksteen op het dak gaat nog goed, het hogere gewicht drukt de wielen harder op de grond wat weer wielspin teggen gaat.

Koop een 2000mih pakket er probeer het is.

Dat hoeft ook helemaal niet. Aan de andere kant met een lager gewicht zal de hele auto makkelijker vooruit gaan wat ook een voordeel heeft. Zal ook wel makkelijker door de bocht gaan door het lagere gewicht. Wat ook bij de TC te zien was toen ze naar 5 cellen gingen en 1400 gram.

Uiteindelijk zal de gene winnen die de snelste rondjes weet te rijden, het meest constant kan rijden en geen problemen heeft. Hoge top snelheid is niet zo belangrijk. Zoals je al zegt wil je niet te veel wielspin hebben met de Swift en omdat tegen te gaan helpt een accu met een lagere spanning ook. Tegenwoordig mag je de banden smeren bij de Swift dus de grip zal zoizo al wat hoger zijn.

Persoonlijk vind ik het gewoon zonde om 20 a 30 euro meer voor een enkele accu uit te geven terwijl je met een 3300mAh accu het zelfde resultaat kan halen. Vind je hem te licht en heb je het idee dat beter gaat met een zwaardere auto plak je wat lood bij.

Is toch wel handig om 3 accu's te hebben dat scheelt dus behoorlijk in de kosten.

We hebben gekozen voor de 3300mAh van LRP, hopelijk is dat een goede keuze.
Bedankt voor jullie reactie's

Volgens mij is de belangrijkste tip om 'verse' cellen te hebben die lekker voltage afgeven. Je kan een jaar oude 4600 LRP's gebruiken, maar als deze niet veel gebruikt zijn dan zullen ze minder zijn dan een nieuwe 2200 LRP verwacht ik. Onderhoud is key bij de oude (hehehe) Nimh cellen.

Back