Hallo, ik ben net nieuw in de modelbouwwereld en heb een oude zwever op weten te knappen. de zwever heeft 4 servo's en een ontvanger en ik vroeg me nu af wat voor een soort accu ik hier het beste in kan doen. groet, Ruud
Je bent op zoek naar een ontvanger accu. Het simpelst is een houder voor 4 batterijen, de ontvanger heeft tussen 4,8 en 6 volt nodig. Er zijn ontvanger pakketjes te koop die die 4,8 volt leveren. Dat zijn Ni-Mh accu's. Een andere mogelijkheid is een accu met een hogere spanning en tussen accu en ontvanger zet je dan een zogenaamd BEC systeem. Die brengt de spanning van bijvoorbeeld 7,4 Volt terug naar ongeveer 5 volt. Allemaal te koop in de modelbouwwinkel. Ik denk de dichtstbijzijnde is https://www.hobmamodelbouw.nl/ in Elst GJ
Gebruik nooit een batterijhouder waar losse batterijen in worden geplaatst. Er komt een moment dat die veertjes geen contact maken. Daarom altijd een gesoldeerd accupakket gebruiken. Nooit gewone batterijen gebruiken, maar altijd oplaadbare. Goedkope oplaadbare accu's van een supermarkt of discounter raad ik je ook niet aan. Als je niet in de (vries)kou gaat vliegen zijn Sanyo Eneloop accu goed bruikbaar. Ontvangerpakketten zijn kan en klaar te koop. Bij voorbeeld hier: https://hobbyin.nl/product/sanyo-eneloop-48-3/ De accu's voor elke vliegdag opladen. Hoe lang je kan vliegen is vooraf niet te zeggen. Dat hangt af van het stroomgebruik van de servo's en hoe vaak je stuurt,
Mensen hebben jaren met die meegeleverde houders met batterijen gevlogen, ze zaten zelfs in zenders. Een gesoldeerd pakket is beter maar om uit te proberen is er niets mis met een batterijhouder en in een zwever kan het prima, daar heb je geen trillingen van een motor. En gewone batterijen zijn betrouwbaarder dan goedkope oplaadbare, die kunnen onder belasting het ineens opgeven. Eneloops heb ik zelf slechte ervaringen mee, dan zou ik gewoon even bij Hobma langsgaan en een goed NiMh pakje kopen van 600 mAh of zo. Daar kan je een dag mee vliegen. En inderdaad, voordat je gaat vliegen alles laden, of nieuwe batterijen erin doen. GJ
Het klopt dat er mensen zijn die jaren met losse batterijen in een houder hebben gevlogen. Helaas zijn heel veel van die mensen na verloop van tijd tot de conclusie gekomen dat dit toch niet zo'n beste keuze was. Toegegeven in een zwever zal je veel minder snel problemen krijgen dan in een motorkist maar toch. Om te testen zal je zeker zo'n houder kunnen gebruiken, dat doe ik zelf ook af en toe. Ga je er "echt" mee vliegen dan raad ik je dat sterk af, de kans op problemen wordt na verloop van tijd steeds groter.
Met Eneloops heb ik prima ervaring, vooral met de 1900-2000 versie. De 2500's zijn wel wat minder qua leveren van stroom. Mijn zoon die in Frankrijk voor zijn vak Winter/Bergsport fotograaf is zweert ook bij lage temperaturen bij Eneloops als AA oplaadbaar.
Ja, ik zeg ook dat IK slechte ervaringen heb met Eneloops maar er zijn volksstammen die ze perfect vinden. Ik heb het liefst Nicads, soms zijn ze nog wel eens te koop. Maar Hobma modelbouw kan je adviseren want ik weet ook niet of en wat voor lader je hebt. GJ
Welkom Ruud Probeer het niet alleen, zoek ervaren en deskundige hulp, zal je frustratie, geld en tijd besparen. Laat je vliegtuig controleren op fouten, zitten er altijd in, maar hoeven niet groot te zijn om vliegen onmogelijk te maken. Laat hem invliegen en leer vliegen met instructeur, die toestel eerst op veilige hoogte brengt en voor je land. Tot je het toestel goed genoeg onder de knie hebt om zelfstandig te starten en te landen. Vier modelvliegclubs rond Nijmegen www.rmvc-cumulus.nl , halverwege Winssen en Bergharen www.rmv-nimbus.nl , noord-oost hoek A325 klaverblad voorzitter36.wixsite.com/mbc-phoenix , Millingen a.d. Rijn www.mvccolumbia.nl, Boxmeer, naast A73
Welke merk type vliegtuig heb je? Foto's? Welke merk/type/frequentie radiobesturing, servo's? Misschien met je zenderaccu ook vervangen, leeftijd? Tot nader bericht alvast deze suggestie voor een lader, er zijn ook 80watt versies: Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc./etc. B6 (autoaccu) en B6AC (autoaccu & netspanning) 50watt lader. Laadt accutypen NiMh/NiCd, LiPo, LiFePo4/LiFe en Pb (lood). www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf Some well-structured reading for rainy/windy days, and some handy e-tools as well. Will save you, and us a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery: E-flight primer and tools. And pleasepleaseplease, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding optimal setup. Without a watt-meter you are in the dark. Until something starts to glow Very versatile, and (now) dirtcheap: close out sale Hyperion Emeter II - RCG, with optical and electrical tach, servo tester, local&remote logging.