welke afstelling moet de ontsteking zijn ?

• Topicstarter Topicstarter marder/leopard-rijder
  • Startdatum Startdatum
M

marder/leopard-rijder

Guest
hallo

ik probeer mijn wagen testarten , maar hij krijgt totaal geen ontbranding .
hij pakt um niet eens als ik choke dicht heb en rustig naar achter haal
tot ie pakt ..

nu heb ik mijn ontsteking zo afgesteld .

ik heb een zakje van fg gepakt daar de kaartje eraf gescheurd en die op de
vlieg wiel gelegt , en daarna heb ik de ontsteking erop gelegt .
en heb um toen vast gedraait !

want had ergens gelezen dat er 0,4 mm ruimte moet zijn tussen ontsteking en magneten van de vliegwiel klopt dat ?

als dit niet klopt dan hoor ik graag hoe dat wel moet .

er zit een nieuwe bougie in .
(hij vonkt wel maar denk dat die binnen in de motor niet goed vonkt)

heel soms pakt ie um en dan doet ie weer niks .

alvast bedankt .

Ik weet nog dat wij met vliegtuigmotoren (waarvan het principe uiteraard het zelfde is) een gewoon standaard blaadje A4 tussen het vliegwiel en de magneto staken en dan de boel vastdraaiden. Het is een belachelijke manier van doen maarhet werkte wel steeds perfect. Mogelijks is het stukje papier, of zelfs karton, die jij gebruikt gewoon te dik om een goeie overslag te krijgen.

Als de bougie wel vonkt buiten de motor dan doet hij dat binnenin even goed. Mogelijks heeft het niet starten een andere oorzaak dan.

Stevo

Laatst bewerkt:
je onsteking heb je goed afgesteld zo
kijk eens of je aan/uit knop niet blijft hangen
wil ook nog wel eens het geval zijn

greetzz frisbie:rolleyes:

waarom aan je ontsteking zitten?

Als je motor niet start kan dat een aantal oorzaken hebben, als laatste evt de ontsteking, je kunt dat gemakkelijk controleren dmv de bougie eruit draaien, de bougie kap erop en tegen je cilinder houden en terwijl even aan je trekstarter trekken, heb je een vonk dan is het de ontsteking goed.

maar probeer eens een nieuwe bougie , en controleer even de stand van de gasklep,het kan bv zijn dat de gasservo de klep te ver heeft open staan, controleer even je luchtfilter is die schoon en in geolied?
Zuigt de motor wel benzine aan? dus zit het pomp balletje vol? Misschien is de stand van je naalden verlopen, dat kan je corrigeren dmv van ze allebei in te draaien en allebei 1,5 slag uit te draaien, mocht dit niet lukken dan pas aan je ontsteking rommelen, maar als je en vonk hebt , zal het daar niet aan liggen, de Zenoah's zijn meestal niet zo erg kritisch met de ontsteking.

afstellen ontsteking

hallo allemaal .

ik heb het gedaan met een papiertje van een onderdelen zakje van fg of is die tedik ?

zit een nieuwe bougie in hij vonkt wel .
en zonder dop erop vonkt ie ook goed want dan komt er zelfs nog een vlam ui de motor schieten als ik die boven de cilinder houu waar de bougie normaal inzit .

filter is schoon en geoliet .
gas klep staat goed dus gewoon dicht .
benzine zuigt ie aan want balletje blijft gewoon vol .

de stand van de naalden heb ik opnieuw ingesteld op H 1,2 L 1,4 slag open .
compressie heeft ie super veel heb net sinds paar dagen nieuw zuiger veer erin gezet
deze probleem is gebeurd op een meeting heb gewoon lekker gereden
tankje leeg .

en heb um daarna laten afkoelen , en wilde daarna weer gaan rijden maar hij deed niks meer (dood)

kep zelfs al een andere ontsteking erop gezet van een andere motor van mij precies zelfde vonkt wel maar start gewoon niet
gisteren pakte ie um 2x maar net niet genoeg dat ie starten wil .
en nu is ie weer dood .

heeft er iemand nog een idee van wat het kan zijn ?

normaal is het starten en rijden met deze auto maar zo ineens helemaal niks meer .

nou ik hoor het wel .
mvg .

even een nieuwe bougie erin zetten,en proberen.

beide sproeiers op 1,5 zetten, een aantal keer pompen, dan paar keer trekken, choke erop en nog eens proberen.

afstellen ontsteking

ok zal effe een andere bougie van de andere motor erin zetten
kijken wat ie dan doet maar der zit al een nieuwe bougie in .

je hoort het zo wel of die doet of niet.

mvg.

afstellen ontsteking

kep de oorzaak al gevonden waarom ie totaal niks deed ..

de uitlaat en bochtje zat vol benzine en drek .
ik draai de uitlaat er en droop echt veel eruit
toen bochtje eraf gehaald en die zat ook vol drek en zelfs uit de motor droop het nog uit !

hij starte net gelijk maar viel weer uit omdat de afstelling van carb veranderd is dus effe goed afstellen en lopen maar.
maar nu heeft ie zoveel compressie met nieuwe zuigerveer dat ik steeds de trekstarter vast trek , weet iemand hoe je dit kan oplossen ?

1 trekstarter is al naar zen mallemoeren nu zit de 2e erop .

iemand iedeetje ?
ik trek er rustig mee maar om hem testraten moet je wel een keer vol uit trekken anders start ie nooit .

naja ik hoor het wel .

als je zoveel olie hebt kan je ook je mengsel aanpassen , of je koppeling wat hoger zetten zodat de motor meer toeren doet eer ie oppakt , mengsel zal je wss 1/25 mengen , 200ml olie op 5L benzine , je kan gerust met goede olie naar 1/33 , 150ml op vijf liter , dan heb je al minder kans dat 1 je bougie vet slaat en twee er teveel aan olie in je motor/uitlaat blijft

afstellen ontsteking.

hallo

ja dat klopt maar ik rijd geen wedstrijden he .
en wil me blokkie wel langer dan 4 weken goed houden !

ik zelf meng gewoon 200 ml castrol tts met 5liter benz 98 ongelood .
werkt perfect !

ik denk dat die benzine erin is gekomen dat ik steeds probeerde testarten en vaak ook met de choke dicht .

oplaast kan de motor de benzine nie meer kwijt en gaat het via de uitlaat eruit
en dan krijg je dit effect dat het allemaal drek word met al die aanslag in de uitlaat zelf .

ma goed dat probleem is opgelost nu alleen nog die van de trekstarter want kom alleen door de eerste druk heen de 2e trket ie gewoon niet dan gaat de trekstarter al schuren ..

ik hoor het wel en bedankt voor de reactie .

mvg.

dat ook wel
maar als je veel in het lage toeren gebied zit kan je dat ook hebben
zeker met zoveel olie , die 1/33 kan je zonder problemen gebruiken hoor
op de club bij ons is er niemand meer die 1/25 rijd voor zover ik weet .
na een regenwedstrijd had ik dat ook omdat ik toen hele tijd met standaard koppeling rond reed en de motor bijna nooit echt op toeren kwam , ik zou het alvast ens proberen

afstellen ontsteking

ja oke ik kan het eens overwegen ...

maar heb jij eneig idee hoe ik nu ooit me wagen kan starten ?
want dat veertje die in de rondsel zit die gaat steeds vast in de plastic zitten met die puntjes ..

ik trek echt zachtejs en nog gaat dat spul stuk en vaste zitten ..
kom gewoon niet door de compressie heen.

en die waar de schroef in komt gaat ook steeds weer los , begint allemaal lam teworden .

snap er niks meer van .

ik hoor het wel mvg.

afstellen ontsteking.

hij gaat ook wel soepel de trekstarter .

maar zodra ik die op de auto zet en wil um gaan starten dan komt ie er gewoon
niet door heen de eerst druk gaat wel maar 2e begint ie al vast telopen bijna .

kep er een 27cc op zitten met nieuwe zuiger veer ..
dus is weer zwaarder trekken dan een 26 cc of 23 !

als de trekstarter vast zit dan is de hele rondsel bijna een ei vorm zoveel kracht moet je zetten om testarten.

en draai je alles los dan schiet ie weer trug .

denk dat ik een alu rondsel ga bestellen want dat word niet wat zo ...
hij heeft het altijd goed gedaan . maar zins ik dus die zuigerveer heb vervanger
krijg ik steeds dit .

zijn er ook alu delen waar je dat touw om moet rollen ?
weet de naam zo niet .

ik hoor het wel .
mvg

Weet je wel zeker dat de boel goed past ? lijkt wel of de zuiger veer te groot is of iets dergelijks ... Niet goed gemonteerd (verschoven) misschien :?:

afstellen ontsteking

zuigerveer past er precies op kep af gekeken van de oude veer die sluit ook bijna tegen elkaar aan
en dat doet de nieuwe veer okk sluit bijna aan elkaar .

en ik heb de zuiger zo erin gezet met het rondjewat op de zuiger zit naar de uitlaat poort ..

hier een beschrijving van internet zo heb ik dat ook gedaan .

Starten van de koude motor:
Choke klep van de carburateur of van de luchtfilter geheel sluiten.
Nu op de primer pomp van de carburateur drukken totdat deze geheel gevuld is met benzine.
Trekstarter langzaam aantrekken totdat men weerstand voelt, daarna krachtig door trekken totdat de motor aan wil slaan.
In de regel slaat de motor gelijk weer af.
Nu de chokeklep geheel openen en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.

en bij dat krachtig door trekken zegt mijn trekstarter al adios ...
daar gaat ie al vast zitten terwijl zon nieuwe trekstarter dat met gemak moet kunnen hebben , dat door trekken !!

dat veertje wat in de rondsel zit die schuurt steeds tegen de zijkant aan met de punten .

iemand nog een idee ?

Kan zijn dat ie op het oog precies hetzelfde is maar bij heel precies nameten toch 0,4 of 0,5 milimeter groter blijkt te zijn ...

Die paar 10de zorgen er dan voor dat de boel vastloopt....

Denk dat je het toch in die richting zal moeten zoeken .... zoveel compressie als het beeld dat jij schetst heeft een 27cc niet .... tenzij er iets mis is natuurlijk ;)

bij voldoende compressie kan je de auto op tillen dmv alleen de trekstarter hendel vast te houden, 26 of 27 cc maakt qwa compressie niet zoveel uit, omdat je gewoon een 26cc bedoelt, dat ie vast slaat kan ook door een verkeerde zuigerveer zijn, en misschien dat er een braam of iets zich in de cilinder of op de zuiger zit.

ff de boel demonteren en even kijken of het vliegwiel niet tegen de onsteking aan loopt, daar ben je ook mee bezig geweest..........

welk art nr van de zuigerveer heb je ?

afstellen ontsteking

artikel nummer ben ik zo even kwijt .

de zuiger wat ik heb is 35mm bore !
zuigerveer is ook 35mm stond op de zakje !

dus die zijn wel goed dacht ik toch ?

maar zal de boel demonteren en dan kijken wat het is .
alvast bedankt .

Ik heb toch zo'n vermoeden dat het bij de zuigerveer niet goed gaat zoals ik al aangaf ....

Wat ik al zei het kan 0,4 of 0,5mm zijn ... Dat zie je met het blote oog niet , maar kan er wel voor zorgen dat de boel vastloopt....

Back