Welke airbrush???

Hoi,

Een dezer dagen ga ik een airbrush kopen maar ben er nog niet uit of ik een Singel action, Dual action, of een gravity feed wil kopen.

Wat is jullie ervaring? Ik hoor dit graag.

Ik denk aan de volgende twee merken.

Badger of Paasche

Vriendelijke groeten,

Gerrald

gerald, ik zou altijd voor een dual action gaan, de single actions zijn achterhaald en allen eigenlijk kleine spuitbusjes, goed voor grotere vlakken.

de merken die je aangeeft kan je met beide niet mis, ook een vega 2000 bv is mooi qua prijs /kwaliteit.

even belangrijk is wat ga je ermee doen ?

Hoi,

Bedankt voor je reply.

Ik ben van plan om deze airbrush in hoofdzaak te gebruiken voor model bouw scehpen. Maar je weet nooit.

Dit andere merk dat je noemt ken ik niet. De twee andere merken die ik noemede zijn die ik hier in the USA kan vinden.

Is er een bepaald type wat je kan aanraden. Ik neem aan dat je de gravity feed niks vind?

Nogmaals bedankt.
Gerrald

Vega maakt een lijn airbrushes en hoort bij de Badger stal, ook 'made in USA' dus.

Ik ben het eens met Gerard_nl , ik maak meestal gebruik van mijn Badger 155 Anthem, een dual-action airbrush met bottom feed.
Het voordeel van bottom feed ten opzichte van gravity feed is dat je in het laatste geval vast zit aan een klein verfreservoir, handig als je werkt met kleine hoeveelheden verf of inkt maar voor 'ons vak' iets minder geschikt. Bij een bottom feed airbrush kan je kiezen voor een kleine verfcup of een groot reservoir van 22cc zodat je een flink eind kan doorwerken.

Oh ja, het voordeel van dual action tegenover single action. Bij een single action moet je van te voren je spuitbreedte instellen terwijl je met een dual action 'on the fly' de breedte kan varieren. Je bent dus veel flexibeler. Aangezien het prijsverschil tussen beide typen relatief klein is, zou ik kiezen voor double action. (heb ik dus ook gedaan...)

Succes, Marcel.

Hoi,

Allemaal heel hartelijk dank.

Zodra ik wat geoefent heb zal ik jullie wat resultaten laten zien.
Maar ik begrijp wel dat het even oefenen is. :wink:

Gerrald

voor grotere vlakken is een bottom feed fijn voor het resorvoir wat je eronder hebt, wil je veel wissellen van kleur of detaileren dan beter een top feed nemen, dan verspil je minder verf met wissellen van kleuren

Gerard_nl zei:
voor grotere vlakken is een bottom feed fijn voor het resorvoir wat je eronder hebt, wil je veel wissellen van kleur of detaileren dan beter een top feed nemen, dan verspil je minder verf met wissellen van kleuren

Daarvoor hebben ze bij Badger de 360 Universal. Die heeft een bovencup voor kleine hoeveelheden en gravity feed maar kan ook via bottomfeed vanuit een groter reservoir gevoed worden. Daarvoor heeft men het voorste gedeelte draaibaar gemaakt. Het nadeel is dat deze airbrush duurder is dan een bv. 155 Anthem, maar aan de andere kant wel weer goedkoper dan 2 losse spuiten.

Overigens word de 360 ook als Omni Matrix van Thayer & Chandler geleverd en als Revell Master Class 360. Badger is eigenaar van Thayer & Chandler en dus ook van de merken Omni en Vega, en verkoopt airbrushes aan Revell.

Groeten,

Marcel.

Hoi,

@Gerard; Welk type airbrushpistool gebruik jij eigenlijk om die helikappen van jou te spuiten?

Greetz Gio.

Back