Welke airfoil voor vliegende vleugel?

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door apachedemo, 10 aug 2013.

  1. apachedemo

    apachedemo Guest

    Hallo

    Ik ga een 1.2m brede vliegende vleugel maken (netzoals dit [​IMG] ), wat voor airfoil kan ik het beste hier voor gebruiken? of maakt dat niks uit!?

    Groet Sybren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2013
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    1,2 m breed?
    Dat wordt dan wel een monster.
    Volgens je schets krijg je dan een spanwijdte van ~5 m.
    Overigens hangt je profielkeuze sterk af van de toepassing.
    Wil je er snel en aerobatic mee vliegen, of langzaam in de thermiek?
     
  3. apachedemo

    apachedemo Guest

    De spanwijdte word 1.2 m, ik wil er fpv mee gaan vliegen en er moet een gopro op, ik wil er een 2200 mah lipo voor gebruiken, dus het is meer bedoeld voor snel en efficiënt vliegen.

    Groet Sybren
     
  4. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    Hallo Sybren,

    Google maar eens naar "Zagi profiel (profile/profil)" en je krijgt zat keuzes/mogelijkgeden.

    Groeten,

    Rob Hermens
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik schrok al ;). Breedte wordt dus geen 1,2 m maar ~ 30cm

    Ken ik niet, ik zou er gewoon een simpele buitenloper van een gram of 50 a 70 opzetten.
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    het meest "primitieve" is een "gewoon" profiel gebruiken en je ailleons iets "up" trimmen, primitief, maar het werk uitstekend .... ;-)
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Bruno, wel, met je tijd meegaan .... een GoPro is een "onboard" camera .... http://gopro.com/products ... en dat is tegenwoordig een must ....
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Clark-Y S
    [​IMG]

    coördinaten

    Veel lift, (auto) stabiel, ongevoelig voor bouwonnauwkeurigheden en niet perfect oppervlak.

    Dirk (die andere) ;-)
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dirk,

    Volgens Dr. Martin Hepperle zouden S profielen enkel nodig zijn voor vliegende vleugels zonder backsweep (vliegende planken). Voor vliegende vleugels met backsweep zou voldoende langsstabiliteit kunnen gehaald met klassieke profielen, eventueel met wat washout.

    Zie Basic Design of Flying Wing Models
     
  10. apachedemo

    apachedemo Guest

    Ik heb al gekozen voor een ander profiel [​IMG] Deze

    Hopelijk is deze wel goed want ik heb alles er al ingelijmt! :shock:

    [​IMG]

    Groet Sybren
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, klopt. Maar dan komt het ontwerp wel preciezer.
    Mijn inschatting was dat dat niet zo 123 goed gaat komen.
    Daar zou ik zonder PC-tools ook nog wel moeite mee hebben ...​



    Ziet er niet verkeerd uit. Profiel is dunner, en heeft S-slag.
    Ik vraag me wel af of die carbon ligger niet een tikkie dun is ...​



    Dirk.​
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Zagi 12 als wortelrib en zagi 10 als tiprib met 3 garden verdraaiïng werkt perfect. Daarnaast als je sneller wil kun je de diverse sipkill profielen gebruiken, al dan niet met de nodige tipverdraaiïng. Maar er zijn veel meer profielen bruikbaar, al dan niet met s-slag.
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Uiteindelijk met voldoende vermogen aan boord, het zwaartepunt op 15% en een materiaal dat stijf genoeg is kan je zelfs een vlakke plaat doen vliegen.

    Ik herinner me dat we 20 jaar geleden CL combat vleugeltjes maakten uit vol houten plaat. Die vlogen ook. Erg efficient zal het allemaal niet geweest zijn, maar supersnel te bouwen en sterk, dat was belangrijker.
     
  14. apachedemo

    apachedemo Guest



    Ik weet wel zeker dat dit genoeg is misschien zelfs een beetje overkill ! flighttest op youtube heeft zelfs vliegende vleugels zie 100 MPH gaan terwijl er niet eens carbon in zit! Het is vooral de vorm die de vleugel zo sterk maakt!



    Groet Sybren​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Naaauuu ... die staartkist werd toch mooi doormidden getrokken ...
    Oké, 160 MPH is een respectabele snelheid.

    Overigens zijn die jongens niet al te slim. Een 'brandende' lipo blussen werkt niet. Er brandt niets. Althans niet met zuurstof. Er is kortsluiting, en de hitte die daarbij vrijkomt vergast/kookt alles wat er omheen en in de buurt is. Dat kun je niet blussen.
     
  16. apachedemo

    apachedemo Guest

    ja inderdaad zo snel ga ik toch niet! + er zit carbon in mijn vleugel dus het lijkt mij sterk genoeg :D

    Tsja, het was wel wat een spannende crash! ze hadden nog geluk dat het vliegtuig hun niet raakte! Met die hoge snelheid kom je er niet ongedeerd af als het je raakt.

    groet Sybren
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ik ben momenteel de verschilende planken van Bill Evans aan het bekijken. Ontwerpen uit de jaren 80 bedoeld als motorkisten met .40 en .60 gloeiplug motoren.
    Vermogen zat, dus aerodynamische prestaties niet zo van belang, maar de vliegeigenschappen (hanteerbaarheid) wel. Gebruikte profiel op alle ontwerpen is een ESA40. Flinke s-slag, dikste punt ver naar voren. Zwaartepunt op 10% mac!. Zou heel vriendelijk zijn met overtrek en een groot snelheids bereik. Ik ga hier wat mee proberen.

    Bedoeld voor planken, dus iets voor simpele modellen met motor.
    Wel een romp, anders krijg je nooit het zwaartepunt zover naar voren.

    Ter overweging:
    Met de meeste vliegende vleugels is wel rugvlucht uit te voeren. Dus helemaal tegen de ontwerp s-slag en tipverdraaiing in, als je de roeren maar genoeg uitslag geeft.
    Je zou kunnen stellen dat het profiel dan helemaal niet uitmaakt :)
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, ik heb ooit eens een schuimpje met NACA0010 gemaakt. Roeren wat omhoog getrimd en vliegen maar. Op z'n kop wat down drukken, en het blijft ook vliegen.

    Tja, geen S-slag profiel nodig!? Nee, niet persé! Maar een profiel dat er op ontworpen is doet het geheid beter. Mits je ook nauwkeurig bouwt (dus geen handgesneden schuimpje met glasvezeltape bespannen ...). :rolleyes:

    Dirk.
     

Deel Deze Pagina