Hi allemaal, Ik heb thuis een paar schuim model vliegtuigen welke ik toch wacht robuuster wil maken. Vooral voor transoport schade. Daarom heb ik besloten een paar te gaan verglassen. Ik heb glassfiber gekocht 25 grams. En een kilo G4 van Romar Voss. Het leek me verstandig om over meerdere modellen even een kwasje van G4 te zetten om te kijken of ze er tegen kunnen. Nou blijkt dat de meeste schuim modellen van mijn geen probleem hebben met G4. Die kan ik dus verglassen. Maar juist het model wat ik het meest wil beschermen (een F35 van Freewing) lost op met G4. Dat is dus geen optie. Nu de vraag: Wat voor alternatief spul zou ik voor deze schuim kunnen gebruiken icm met het glassvezel?
Lamineer-epoxy werkt in ieder geval altijd. Dat is een dunne makkelijk te verwerken epoxy. Een clubgenoot maakt schitterende moddelen door 25 gr glas te verlijmen/verwerken met (water)verdunde houtlijm. Verder vullen met latexverf en afwerken. (zelf nog niet geprobeerd)
Van een franse bouwer heb ik een truukje opgepikt voor glas over (oplosbaar) piepschuim. Hij gebruikt alleslijm (action, velpon, bison, hema...) verdunt met alcohol (bio ethanol van tuincentrum of action) in een flinke verhouding. tot 6 delen alcohol op 1 deel lijm. Erg ligt, want meeste verdampt en een slecht stukje met een luchtbelletje kan je achteraf repareren door zacht maken met het mengsel en dan platdrukken. Als lichte filler kan je gebruiken: Alabastine schuurvrij of ook een licht filler van de action in een kitspuit. Als alternatief voor glasdoek kan je ook het superlichte organza gordijntjes materiaal gebruiken. Dit is enkeldraads polyester doek met zeer open structuur. Omdat het flexibel is levert het verder geen sterkte op, maar beschermd wel tegen transportschade. Website: http://papykilowatt.free.fr/ zoek "Mes trucs et astuces" (mijn truuks...) Alles in het frans maar met google translate is het een beetje te volgen. Open in apart tablat, want met de ouderwetse webframes kan je het niet handig vertalen. Zoek voor "Finition de mes avions CNC" (afwerking van mijn CNC vliegtuigen. Het gedeelte waarom het gaat geef ik hier de de wat kromme google vertaling (bijvoorbeeld "zalm" = vliegtuigprofiel): Code: Afwerking van mijn CNC-vliegtuigen Als ik, zoals eerder uitgelegd op deze pagina, veel herstelmethoden heb geprobeerd voor mijn vliegtuig: verschillende papiersoorten op verschillende manieren aangebracht, verpakkingstape op ijzer gespannen en geverfd (op de grote B17 ), interfaceable tussenvoeringen geplaatst ofwel direct op de depron (op de Comet , of op krantenpapier voor de DC3 , fiber en epoxyhars voor mijn B2 etc ... Voor mijn CNC-vliegtuigen heb ik ofwel gecoat met ultralichte stopverf en direct geschilderd polystyreen, zoals op mijn eerste kleine modellen, of heb ik mijn "recept" gebruikt voor de meeste van mijn nieuwste modellen. Mijn recept (originele versie) : Mijn nieuwe recept ------------------- Ingrediënten: - Glasvezel 25 of 50 gr / m² (het duurt iets meer dan 1m² voor een model 400 zoals JSdrone.) - Methanol (weet je, wat onze voorouders gebruikten om hun fuzzy en vervuilende motoren in te zetten) U kunt ook gebruik maken van ethanol (spiritus) - (! 'Ve nog steeds) Van Tesa universele lijm of Velpon Bison - Van ultra lichte stopverf (Polyfilla, Knauff, fill7 of andere Bricobi ...) Borden : schaar, borstel soort schooljongen N ° 12, marker ... Uitgerold recept: Voorbereiding van het eerste wonderproduct: - Maak een mengsel van 1 deel universele lijm en 5 of 6 delen methanol. Het genereert een product dat bijna net zo vloeibaar is als water, maar met geweldige eigenschappen. Implementatie: Men bereidt zijn fiber-coupons voor door de elementen op deze te plaatsen en door de omtrek met een marge van 1 of 2 cm te tekenen met de marker. (We kunnen automatisch anticiperen op overlappingen in de blootgestelde gebieden zoals voorranden, neuszomen , enz. ...) De vezel wordt voorzichtig (droog) gelegd zonder te trekken (bij voorkeur in het begin binnen of onder de spil) ) en het is geborsteld (door de vezel) en vervolgens met de zachte borstel om het hele platte oppervlak goed te bevochtigen door op de moeilijke plaatsen, het soort lichte holte enz. te dringen , maar zonder al te veel moeite te doen met zalm of andere hoeken waar men vertrekt de vezel verhoogd. Daarna laten we het minstens 5 tot 10 minuten drogen, terwijl we hetzelfde doen op een ander paneel (zoals steek, drijfvlak van de spoel enz.). Als we kleine bubbels of defecten zien verschijnen, het maakt niet uit, we gaan met rust! Als het droog is, knip je eventuele inkepingen (zoals zalm) op dezelfde manier als bij warmte-krimpbare film. De voorgelijmde vezel wordt als papier gesneden! we kunnen ook overschotten verwijderen. Het oppervlak en de vezels, die al gelaagd zijn, worden licht opnieuw bevochtigd (altijd met ons wonderproduct) en met behulp van de borstel wordt de vezel op de gebogen delen of op de hoeken geplaatst, wat gemakkelijk is omdat de lijm opnieuw wordt geactiveerd. en verzachte vezels. Je kunt ook soepel met je vingers werken om de beplating op moeilijke plaatsen te voltooien . Voor bubbels en andere defecten kunnen we hetzelfde doen (we remixen en borduren met de vingers)! Dit is een van de voordelen van deze methode in vergelijking met de hars is dat we de defecten a posteriori kunnen repareren (met de vezel wordt gedwongen om te schuren, wat niet gemakkelijk is en moeilijk te verbergen is door later. Indien vóór gewogen en daarna zullen we zien dat een m² vezels, zal het gewicht van een paar gram te verhogen en zal al een oppervlak zeer resistent (hetgeen ook bijdraagt aan de stijfheid van het model (meer behoefte rails bijvoorbeeld.) Voor afwerking: voorbereiding van wonderproduct # 2 (kilowattvuller) We nemen een klein product nummer 1 en voegen een beetje ultralight stopverf toe (wat een soort micro ballonnen in een acryl bindmiddel is). O n dosis van het mengsel tot een consistentie mond poriën hebben cellulose (volgens de smaak van elk). Het gehele oppervlak is geverfd met een of meer opeenvolgende lagen met of zonder tussenschuren. We dringen aan op het niveau van de bedekkingen ... Ah ja, ik vergat ... Voor de vleugels en bovenliggers, muffs afzonderlijk de vaste en mobiele delen . Alvorens af te werken met het opvulmateriaal, worden scharnieren van hetzelfde metaal (dezelfde vezel en hetzelfde product) gelegd ; een strook over de hele bovenkant en 3 of 5 kleine stukjes aan de onderkant zoals we zullen doen Blenderm of een andere Micropore. Met een beetje zorg en tijd kan men een vlekkeloze, solide en lichte afwerking krijgen . Het schuurt zeer gemakkelijk, het is schoon (de vlekken die achterblijven op het glas van de CNC-tafel kunnen gemakkelijk worden verwijderd door met een mes te schrapen en vervolgens te wrijven met een doek bedekt met methanol of aceton. en het is klaar om een licht te ontvangen verflaag (I geverfd mijn model "African Safari Jungle" met acryl verf retoucheren (verdund met een mengsel van water en vocht ring) ik test een coupon met spuitlakken en synthetisch emaille en heeft ook de probeer met de jouwe voordat je een kat op je model legt!)
kleine update: Heb inmiddels G4 Romar Voss binnen. Als test heb ik dit op een schuimen vliegtuig gedaan. Die vrat het schuim op. BIj de meeste schuim vliegtuigen is het geen probleem, maar juist het model dat ik graag wilt behandelen is dat een probleem.