Welke auto voor deze starter?

• Topicstarter Topicstarter El Penumbra
  • Startdatum Startdatum
E

El Penumbra

Guest
Goedemiddag allen,

Enkele weken terug de oude Subaru Impreza weer tot leven gewekt voor mijn zoon. Een oude Tamiya uit 2003 met een gewone zender ipv een stuurwiel versie. En ja, dan slaat het virus weer toe.

Na de laatste weken veel gelezen te hebben op dit leuke forum heb ik vandaag toch besloten om me te registreren en die vraag te stellen die enigszins vergelijkbaar al zo vaak gesteld is. Waarom dan toch nog een keer? Omdat ik een belangrijke beperking even wil laten gaan: het budget.

Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar een 'eerste' auto. Mijn voorkeur gaat uit naar een 1/8 (groot ziet er imho gewoon goed uit maar een 1/10 kan zeker ook. Echter, als technisch dikke vette noob zoek ik iets stevigs waar ik makkelijk mee kan beginnen en ervaring mee op kan doen. Budget is dus even geen issue, het gaat mij vooral om een goede en stevige startersauto waarmee ik kan leren. Een auto/merk waarover veel te vinden is op het weeweewee en waarvoor makkelijk onderdelen/upgrades te vinden zijn, is bijna een eis.

Is bijvoorbeeld een 2wd makkelijk om mee te beginnen omdat daar toch wat minder techniek in zit. Losi 22 of een Vaterra Glamis Uno?

Ik woon vlakbij Eindhoven en ben al bij Verspaget binnen gelopen voor wat advies. Het heeft een voorkeur daar, of bij een andere winkel regio helmond/eindhoven te kopen als eerste auto zodat ik ook daar terecht kan voor hulp en advies als nodig.
Het topic over de HPI Trophy heb ik bijna helemaal doorgelezen. Dat is qua looks zeker een auto die me aanspreekt. Daarnaast is het topic bijna een FAQ voor die auto. (al moet ik eerlijk bekennen dat ik als noob bijna schrik om te gaan beginnen door alle termen die me niks zeggen en de verschillen tussen de verschillende soorten olie enz.)
Van Verspaget kreeg ik ook de Trophy aangereikt als goede optie om mee te beginnen, als alternatief de HUNDER TIGER G3. Die is sowieso iets goedkoper en heeft nu als actie 1 goede accu erbij. Dat maakt het prijsverschil toch aanzienlijk met de HPI.

Ik hoor graag alternatieven en tips. Liever geen Traxxas, die spreken me niet aan. Kwaliteit staat voorop voor de keuze maar de looks zijn natuurlijk wel belangrijk. De AXIAL EXO 4WD en veel short course trucks spreken me qua looks zeker ook aan.

Ik woon overigens vlak bij Helmond en ik hoop in de toekomst zeker ook daar op de baan te gaan rijden, maar eerst maar eens wat ervaring opdoen!

Hartelijk dank voor alle reacties.

Wat de Axial Exo aan gaat is het een aanrader....

De mijne staat inmiddels te koop omdat ik er gewoon te weinig mee rij.
Maar de rijeigenschappen zijn zeer goed en de auto is behoorlijk stevig , zeker na wat upgrades.
Mocht je voor een nieuwe gaan neem dan wel de kit versie en niet de RTR versie , die is net ff wat goedkoper gehouden en daardoor iets minder.

als je van shortcourse houdt en 1/8 wil is de HPI apache sc misschien een aanrader. Er staan er op dit moment 2 te koop op het forum. Het is een leuke sterke auto, waarvoor ook veel hop-ups voor te krijgen zijn. (uitwisselbaar met de hotbodies D8 en D8T)

Axial Exo is ook een leuke wagen, ben zelf alleen minder te spreken over de hubs, omdat de lagers hier veels te dicht op elkaar zitten en hierdoor snel kapot gaan. Ook hadden de hingepins iets sterker gemogen, buigen ook vrij gauw.
Verder is hij vrij goed. je moet dan wel geluk hebben dat je een van de nieuwere kits krijgt, bij de oude zitten namelijk nog veel kinderziektes, oa zwak plastic en een slechte motormount. In de nieuwere versies zijn deze problemen opgelost.

Dat lager probleem lag vooral aan de goedkope lagers die geleverd werden.
Met ander/betere lagers heb je het probleem niet ;)

De hingepins is ook al opgelost met een kit die de mensen met de eerste serie gratis konden aanvragen bij Robitronic de Europese importeur ;) Bij de mijne zitten de pins met borgmoertjes er al op .

Ik heb er ook nog het 1 en ander aan STRC spullen opzitten die de zwakke plekken er meteen uit hebben gehaald.

Het oranje alu is allemaal STRC , de STRC demperbody's en caps en de Hotrc swaybar's zitten er hier nog niet op:
Foto-LY4OSMYI-D.jpg

Hartelijk dank voor de reactie. Ik moet zeggen dat deze tweedehands opties er zeker interessant uit zien.

Om ervaring op te doen lijkt het me interessanter om met een nieuwe auto te beginnen, die te leren kennen en zelf te verbeteren/upgraden.

Is financieel minder aantrekkelijk natuurlijk, en dat maakt bovenstaande meteen heel interessant. Andere meningen hoor ik graag.... ;)

Een auto leren kennen doe je door hem een keer uit elkaar te schroeven , na te lopen en weer in elkaar te zetten ;)

Het voordeel van een 2dehands is inderdaad het financiële plaatje...
In mijn geval zijn de later toegevoegde onderdelen al goed voor een kleine 300 euro bovenop de aanschafprijs , en dat is dan nog exclusief de electronica die ook weer het nodige kost.

Een auto leren kennen doe je door hem een keer uit elkaar te schroeven , na te lopen en weer in elkaar te zetten ;)

Het voordeel van een 2dehands is inderdaad het financiële plaatje...
In mijn geval zijn de later toegevoegde onderdelen al goed voor een kleine 300 euro bovenop de aanschafprijs , en dat is dan nog exclusief de electronica die ook weer het nodige kost.

Daar heb je natuurlijk een punt!

En veel vragen kunnen natuurlijk ook hier beantwoord worden. ;-)

Iemand nog input over de andere opties? De HPI Trophy buggy/truggy of de 2wd opties?

Vergeet nog de nodige reservedelen die ik later nog heb aangeschaft :rolling:

Het nadeel aan 1:8 vind ik altijd de accu's die je nodig hebt.
De Exo gebruikt een 2s lipo , voor een 1:8 heb je er al 2 nodig.

Das ook 1 van de nadelen van een andere leuke rc discipline , de snelle rc boten.. Erg leuk maar accu's vliegen er doorheen lol.

Die reserve onderdelen had ik zeker gezien! Het is een heel mooi complete set die zeker in m'n achterhoofd zit. Net als de genoemde Apache SC modellen.

1/8 is zeker geen must. Leuke 1/10 opties, buggy/truggy (of short course) zijn zeer zeker welkom!

Losi ten scte zal dan een goeie 1/10 short course zijn.

Voor 1/8 truggy/buggy zal ik gaan kijken naar xray, mugen, losi en/of serpent.

De axial terra is een hele leuke auto om mee te rijden. Maar om te sleutel is het door de contructie een hel!
Apache sc is wel een goeie. Alleen het is een hpi, dus de speling is allemaal net iets meer dan de merken die ik had opgenoemd.

Maar aan de andere kant, is er ook een kosten plaatje. Een hpi is toch wat goedkoper in aanschaf prijs dan een mugen of xray.

Dat sleutelen aan de Exo valt best wel mee.....
Zodra je weet welke schroefjes je los moet draaien om de kooi eraf te kunnen halen is het zo gebeurd ;)

Daarnaast is de noodzaak tot sleutelen ook minimaal gebleken in mijn geval , en om nou te zeggen dat ik voorzichtig rij :rolling: Als er zwakke plekken zijn in een auto weet ik ze altijd prima te vinden zeg maar ;)

En de punten die discutabel zijn heb ik bij de mijne al aangepakt , grootste punt was vooral de plastic schockcaps die er bij kleine jumps al vanaf wilde schieten. STRC body's en caps met de standaard Axial shaft en cartridges hebben dat perfect opgelost ;)

Wat de rijeigenschappen betreft heeft Axial wel echt goed z'n huiswerk gedaan , dr is met de standaard banden al zoveel mechanische grip dat je op moet letten dat je niet op 2 wielen door de bocht gaat :mrgreen:

mooi verkoop praatje ;)

nog 1 :

Apache sc is wel een goeie. Alleen het is een hpi, dus de speling is allemaal net iets meer dan de merken die ik had opgenoemd.

de speling valt reuze mee , een paar shims en het is bijna " bullet proof" , en dan het gebruikelijk " gebruik" verhaal bla , bla ;bla ....

Maar elk merk en type heeft zijn liefhebbers en haters ......
Misschien gewoon naar een modelbouw winkel gaan die wat verschillende modellen heeft staan en gaan "voelen en proeven " ....

suc6

Lol... Als het nou alleen een verkooppraatje was....
Maar tis gewoon echt zo ;)

Verkooppraatjes doe ik niet aan , als een auto of wat dan ook het niet waar maakt kraak ik hem net zo makkelijk af. De Exo is gewoon een leuke en goed rijdende auto die in het geval van de mijne nog net een stukje beter is gemaakt.

mooi verkoop praatje ;)

nog 1 :

de speling valt reuze mee , een paar shims en het is bijna " bullet proof" , en dan het gebruikelijk " gebruik" verhaal bla , bla ;bla ....

Maar elk merk en type heeft zijn liefhebbers en haters ......
Misschien gewoon naar een modelbouw winkel gaan die wat verschillende modellen heeft staan en gaan "voelen en proeven " ....

suc6

Ik heb de c1 versie gehad. Helaas zelfs met shims krijg ik het toch niet zo strak als een mugen of xray. Maar daar betaal je ook voor. Dus ik heb niks te klagen over hpi. Een apache is inderdaad oer sterk. Heb de c1 voor 2 jaar gehad ofzo, nooit iets aan hoeven te vervangen dan de gebruiks onderdelen.

Dat lager probleem lag vooral aan de goedkope lagers die geleverd werden.
Met ander/betere lagers heb je het probleem niet ;)

De hingepins is ook al opgelost met een kit die de mensen met de eerste serie gratis konden aanvragen bij Robitronic de Europese importeur ;) Bij de mijne zitten de pins met borgmoertjes er al op .

Ik heb er ook nog het 1 en ander aan STRC spullen opzitten die de zwakke plekken er meteen uit hebben gehaald.

Het oranje alu is allemaal STRC , de STRC demperbody's en caps en de Hotrc swaybar's zitten er hier nog niet op:
Foto-LY4OSMYI-D.jpg

Ook met betere lagers(rcbearings.co.uk) nogsteeds hetzelfde probleem. En wat die hingepins betreft, ik had standaard de geüpdate kit, maar die waren ook zo gebogen.

Dan doe je toch ergens iets fout lijkt me....

Ik heb alleen problemen gehad met de eerste lagers en hingepins , maar dat is iets wat een hele hoop mensen met auto's uit de eerste productie serie hebben gehad omdat de lagers gewoon prut waren en de pins te zacht. Met de STRC fusees is het probleem met de lagers helemaal verdwenen omdat daar een 11x5 buitenste lager gebruikt wordt.

Back