Welke benzine motor op mijn edge 540

• Topicstarter Topicstarter bram1
  • Startdatum Startdatum
B

bram1

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum zou mij even voorstellen. Ik ben Bram, 20 jaar oud en woon in Nijmegen. Ik heb vroeger weleens een zweefkistje bestuurd toen ik jaar of 12 was. Daarna een hele tijd niks gedaan en toen weer begonnen met een 2de hands robbe porter waarmee ik al aardig wat vluchten heb gemaakt. Ik wil toch meer de stuntvlieg kant op en zodoende heb ik vorige week een seagull edge 540 met een spanwijdte van 197cm aangeschaft bij hobby-in.Hieronder een foto van de kist. Ben tevreden over de bouw en de kwaliteit tot nu toe. Zeker in verhouding tot de prijs die je ervoor betaald. Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's maar heb even geen goede camera tot beschikking op het moment.

Ik wil graag met een benzine motor gaan vliegen, maar de fabrikant geeft alleen een advies voor het aantal cc's voor methanol motoren. Ik heb een beetje rond gekeken op het internet en zit te denken aan een DLE 30cc of een RCGF 32cc. De DLE heeft 3,7pk en de RCGF 3,9 Mijn vraag is of dit goede motoren zijn en of deze geschikt zijn voor mijn vliegtuig of dat ik toch naar een 55cc moet gaan kijken. Ik gok dat het vliegtuig rond de 4 kg uit gaat komen met alles erin behalve de motor en brandstof.

Alvast bedankt,

20120223202234.jpg

20120224182034.jpg

DLE 30 is een goeie motor voor een zachte prijs (ik betwijfel echter of je dan unlimited vertical kunt gaan met deze motor)

Stevo

dat was ik nog vergeten te vermelden. Een verticale klim is eigelijk wel een must. Is een DLE55 dan een betere optie?

Bram

Hoi Bram,
Mijn zoon heeft de zelfde kist, hij vliegt hem met een zdz 40cc. Die heeft ongeveer 4,5 pk en trekt hem door alle figuren heen. Ook past het zwaartepunt dan goed. Er heeft ook een 30cc methanol opgezeten, maar deze miste idd het laatste stukje power voor 3d vliegen. Je moet voor dat soort motoren wel de binnenkant verbouwen voor een goede demper. Volgens mij is een 55cc motor iets teveel van het goede, deze past beter op een 220 kist.

Groeten john.k

een 50cc is veeeeel te veel voo zo'n kissie. Als je tussen de 4 a 5kg blijft, kun je er makkelijk een DLE30 op zetten, geen probleem!

Stuur anders ff een PB als je wilt, ik woon namelijk in wijchen. Kunnen we er samen mischien eens naar kijken ;)

Hier een filmpje met een DLE30 erop. ziet er leuk uit!

[URL="
[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bram,

Ik denk dat je met een benzine motor niet op de 4 a 5 kg uit komt. De uitlaat,accu en onsteking en ook de verbouwing voor de uitlaat zullen het gewicht richting de 6 kg brengen. Het filmpje van de edge, let op daar zit een 45 cc crrc motor op. Ik was dit filmpje al eerder tegen gekomen, waar men aangaf in de tekst dat er een 45 cc motor op zat. De kist van mijn zoon zat op op 6,2 kg dit zonder powerbox. Wil je 3d vliegen is 30cc krap bemeten.
Groeten John.k

Hij wordt volgens mij geen 4 kilo vliegklaar maar 4 kilo zonder motor en uitlaat.
Dat wordt tenminste gemeld.

Het filmpje van de edge, let op daar zit een 45 cc crrc motor op. Ik was dit filmpje al eerder tegen gekomen, waar men aangaf in de tekst dat er een 45 cc motor op zat.

Als ik in de tekst naar de reactie van de plaatser van het filmpje kijk, zie ik het volgende:

@sivadoc its a DLE 30
213eidri 1 jaar geleden

Lijkt, mij dat hij het wel weet of niet ?

Alle eerst bedankt voor alle reacties!

Ik heb het vliegtuig gewogen met alleen 2 lipo's erin. De weegschaal gaf aan 3,3 kg. Ik gok dus op 4 kg als de servo's, ontvanger en overige kleine onderdelen erin zitten. Ik ken dat filmpje inderdaad maar twijfel er zelf ook wel aan of het een dle30 is. Ik wil liever eerst even proberen zonder resonantiepijp te gaan vliegen omdat ik daar de boel flink voor moet verbouwen. Maar misschien kan dit maar niet anders. Ik heb ook nog even voor een zdz motor gekeken en deze vergeleken met een 45cc rcgf motor. Deze motor heeft 4,3pk en komt op een gewicht van 1550 gram inclusief ontsteking en originele uitlaat. Deze staat op bigplanes.nl voor een erg aantrekkelijke prijs van 195 euro. Ik zit al een tijdje te zoeken naar goede reviews over het merk rcgf maar kan nog niet echt iets concreets hier over vinden. Bigplanes geeft een jaar garantie op zijn motoren dus dit klinkt allemaal wel aantrekkelijk. Wat zeggen jullie?

Alvast bedankt alweer

Pk's zeggen vaak maar erg weinig.
Vaak wordt dat pas bereikt met een extreme kleine prop en 10.000 toeren.
Je moet kijken wat voor prop een motor met welk toerental rond kan slingeren.

Bij ons vliegen/vlogen er 2 met zon kist + 4 kamerdemper en dle 30.
Kwa formaat is dat de motor ervoor.

Met een goeie 2 blads kun je er zonder probleem mee vertikaal met een dle 30. Ga je ivm geluid over op 3 blads dan wordt het krapper.

Hoorde wel dat men zo een dikke 700gram lood extra in de neus moest stoppen.

Dus in theorie kun je er zo een 55 op zetten want er moet best wat gewicht in de neus.
Maar dan sleurt ie er wel heel hard aan.
Hier een met DL50:
[media=youtube]UpmrV7GU864[/media]

Vliegt goed maar de roeren zijn wat klein voor 3D maar ut kan

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, nou ik denk dat ik dan voor de 45cc rcgf ga, Deze heeft ongeveer hetzelfde gewicht als een 55cc en toch wat meer power dan een 30cc. Nog een laatste vraag, kan iemand een kleine indicatie geven wat betreft de hoek waarin ik de motor op de motorsteun moet bevestigen of kan dit ook er helemaal recht opgezet worden? Het motorspant zit gewoon recht in de romp gebouwd.

Zoiezo niet minder power gaan gebruiken met het zelfde gewicht van een 55'er. dat is zoiezo niet slim. en een 55'er is gewoonweg TE VEEL voor zo'n kist. Ook is rcgf niet echt een geweldige motor...

als het goed is zit de juiste hoek al in je motorspant, en kun je de motor er 1:1 opzetten. maar dit hoort eigenlijk in de handleiding van de kist te staan.

Nog een laatste vraag, kan iemand een kleine indicatie geven wat betreft de hoek waarin ik de motor op de motorsteun moet bevestigen of kan dit ook er helemaal recht opgezet worden? Het motorspant zit gewoon recht in de romp gebouwd.

ik heb er een zdz40 in zitten en heb deze er ook recht op gemaakt. hij heeft toch wel iets meer hoek nodig dan origineel is gemaakt (is voor nitro gemaakt)

max

Laatst bewerkt:
Back