Welke bespanning kan je goed aflakken?

Hoi,

ik wil een groot toestel gaan maken dat een soort mat grijs moet worden. Deze kleur heb ik in geen enkele folie gevonden. Dus, spuitklus. De constructie is zeer open, en moet dus bespannen worden. Ik heb wat test stukjes gemaakt van de zomer, van Oracover, Oratex en HK folie. Alle drie op een balsa raamwerk aangebracht, ontvet, geschuurd, ontvet, spuitprimer voor kunststof van Motip erop, en een kleurtje van Motip er overheen. Leek alle drie netjes, tot er nu van de winter vocht en koude bij gekomen is. Mijn schuur is niet verwarmd of geisoleerd. IK kan de folie opnieuw spannen, maar de lak vindt dat niet leuk en scheurt.

Wat ga ik dan gebruiken? Oude zijde en spanlak en zo lijkt interessant, maar ik heb er geen ervaring mee. Via RC Groups kwam ik Oz covering tegen, strijkfolie speciaal om over te spuiten, maar dat wordt nergens meer verkocht.

Graag advies!

Hugo

Textielbekleding als Oratex is goed overschilderbaar. Bovendien is het gemakkelijk aan te brengen. Het heeft een goede lijmlaag en rekt een beetje waardoor het om rondingen goed is aan te brengen.

Het is iets zwaarder als gewone folie en daardoor iets minder geschikt voor kleine toestellen.

Misschien handig om hier wat adresjes te plaatsen waar het wel te koop is?
In mijn hobby winkel is het ook niet te vinden, of ik moet het op rol bestellen van 10 m.
En dit is geen kleine zaak, mogelijk zitten hier niet genoeg schaalbouwers in de omgeving, reden dat het niet op voorraad is.
Begrijpelijk, je moet je brood verdienen. dat was vroeger beter, niet tegenstaand de toename van modelvliegers.
Toen moest nog eenieder zijn model zelf bouwen, nu is het uitpakken, enkele vijsjes aanschroeven en vliegen maar.
Maar dat is een ander verhaal, dus adresjes graag, of moeten we afhankelijk blijven van de USA of China?

Johan.

Jo? Heb je het over OZ, Oratex of Koverall?
OZ vind je nergens... omdat de naam het werkelijke product verdoezeld...
Het is of een lamineerfolie of een polyesterweefsel...

Oratex en Koverall? Hobby-In?

Onze econonie? Die is al reddeloos verloren... sinds Balkenende de 'kenniseconomie' (NL-vrijwel niet meer in staat nog iets te produceren, budgetten in onderwijs en onderzoek omlaag) en de VOC mentaliteit... een grif graaiende overheid... :rolling:

heb zelf koverall bij Conrad besteld....
Erg fijn spul ...zeker voor een vintage look.
Heb het zelf gebruikt op mijn Thermalist.
Laat zich goed bewerken en schilderen/spuiten
met vriendelijke groet
Gerald

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, ben te lang uit de hobby geweest.
We hadden vroeger een soort Japan zijde die kon gestreken worden en dan kon geschilderd worden.
Vraag mij niet meer achter de juiste benaming, maar het zal wel iets synthetisch geweest zijn, was net zo goed aan te brengen als de hedendaagse folies, alleen moest het behandeld worden met verf, anders ging de olie van de methanol motors er zo door.
Sorry dat ik het antwoord op je vraag schuldig blijf.

Johan.

Beste Hugo,

Ik heb met mijn restauratie werkzaamheden ervaring met zowel Oratex als ook Solartex. Ik gebruik geen enkele primer, de kleur gaat er bij mij zo op. Op Solartex gaat dit zonder problemen, waarbij ik er wel bij moet vertellen dat ik hoogwaardige verf gebruik die je ook op houten kozijnen ziet. De betere verhandel kan het in elk gewenste kleur leveren. Ik schuur de Solartex niet op!

Op Oratex ook geen primer, ontvetten en enkel schuren met korrel 600. De kleur gaat er zonder problemen op en blijft gewoon mooizitten. Als er na verloop van tijd de bespanning wat los gaat laten (blaasjes) dit gewoon met een schone T-shirt met de strijkbout op stand 2 na bewerken. Niet wrijven, maar even er op houden tot het blaasje weg is. Dat is net genoeg voor de folie, met de aangebrachte verf gebeurt niets. (mits goede verf)

Breng je er teveel lagen op loop je de kans dat de verf gaat ''breken''...

Dat krimpende weefsel van de HAST lijkt me een goede oplossing. Na spanlak zal ik de boel gewoon af kunnen lakken met spuitlak in de juiste kleur. Inderdaad de vraag; hoe heet spul en waar haal je het? @Johaver, ik kan waar schijnlijk wel een half rolletje van die 10 meter gebruiken. Mijn kist wordt 3 meter span!

Hugo

Bruno vd Hoek heeft nog het een en ander aan kennis... kan je ook nog even speuren in de draadjes van lijnbestuurd?

Je had idd een zijde maar was er ook een Nylon. Dat zit nog op m'n oude Kwik-Fly...
In de Graupner catalogus uit 1974, hadden ze Japanseide
Kunstseide (dat is rayon) en een Polyamid-Gewebe?

Kijk ik ook nog even verder op de site... staat ook nog het een en ander aan covering... forse prijzen pfoe!

Soms tik je wat in... "covering wing tissue" solartex etc... mooie zwevers boven water... :)
http://www.aerosente.com/2009/09/sal-peluso-at-the-shop.html

Gr Bas

@SRS, dank je wel, ik lees je reply nu pas, kennelijk was m'n beeld nog niet ververst toen ik mij vorige antwoord schreef. Ik zal een proefstukje maken op jouw manier. Kan je nog iets meer vertellen over de lak? Kozijnverf lijkt me voor hout? Op terpentine of alcydbasis? Dank je wel!

Overigens heb ik net een stukje Organza besteld bij de stoffenstunter (uiteraard...) Een monstertje, voor 50 cent. Kan ik me geen buil aan vallen. Ik ga eens kijken of ik dat mooi gespannen kan krijgen, en of het mooi te verzadigen is met spanlak. Het kost in ieder geval geen ene jota, en je kan het in grote maten krijgen. Spanlak heb ik nog, even een paar proefraamwerkjes maken voor SRS' idee en deze.

Hugo

bekleden?

Denk ook eens aan Polyspan? Dat spul wordt met spanlak opgebracht, maar met warmte gespannen.Daarna prima over te lakken, zelfs met 2K lakken. Polyspan wordt geleverd door Flight Depot in Duisland.

Ah, dank je! Ik kwam polyspan al tegen in Bruno's beschrijvingen, maar ik had het nog niet gevonden. Nu dus wel!

Hugo

Volgens mij zijn alle soorten bespanningen met alle lakken en verven af te werken. Tenminste; ik spuit geregeld oratex en oracover: met Motip spuitbusjes, of Gamma acryl spuitbusjes, acrylverf met de roller of kwast, Tamiya Lexaan spuitbusjes....alles gaat uitstekend.

De problemen komen pas als je moet na-spannen. Maar dat ligt niet zozeer aan de bespanning als wel aan de gebruikte lak. Die is over het algemeen erg slecht bestand tegen verhitting. Doek ertussen en niet wrijven is inderdaad het enige wat helpt (al moet je ook dan oppassen dat de lak niet smelt en aan je doekje gaat plakken).

Je kunt volgens mij iedere bespanning kiezen die qua structuur in de buurt komt van wat je wilt (Oratex als het op doek moet lijken, Oracover als het op plaatwerk moet lijken).
Je testjes moeten dan vooral gaan over de lak, hoe goed je daar na het drogen nog met een strijkbout overheen kunt.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat de meeste kunststof strijkspanfolies blijven reageren op temperatuur, en dat bespanning op spanlak basis niet / veel minder werkt nadat je het gespannen en behandeld hebt. Dus hoef je ook niet na te spannen, en de lak hoeft daar dus ook niet tegen bestand te zijn.

Hugo

Okay dan snap ik wat je bedoelt maar ik stond even op het verkeerde been door de titel van je vraag: "Welke bespanning kun je goed aflakken". Het antwoord is (volgens mij dan): alles.....

Als ik het goed begrijp ben je dan op zoek naar een bespanning die je niet na hoeft te spannen. Toch? En dan valt dit eigenlijk ook af:
Via RC Groups kwam ik Oz covering tegen, strijkfolie speciaal om over te spuiten,
Want volgens mij zal alles wat je met warmte opbrengt en spant gaan reageren op temperatuursverschillen.
Dat beperkt je keuze tot bijvoorbeeld zijde met spanlak. Dat werkt wel heel goed hoor. Zit op mijn Big Lift ook. Dat reageert niet op zon, kou of vocht.

@SRS, dank je wel, ik lees je reply nu pas, kennelijk was m'n beeld nog niet ververst toen ik mij vorige antwoord schreef. Ik zal een proefstukje maken op jouw manier. Kan je nog iets meer vertellen over de lak? Kozijnverf lijkt me voor hout? Op terpentine of alcydbasis? Dank je wel!

Overigens heb ik net een stukje Organza besteld bij de stoffenstunter (uiteraard...) Een monstertje, voor 50 cent. Kan ik me geen buil aan vallen. Ik ga eens kijken of ik dat mooi gespannen kan krijgen, en of het mooi te verzadigen is met spanlak. Het kost in ieder geval geen ene jota, en je kan het in grote maten krijgen. Spanlak heb ik nog, even een paar proefraamwerkjes maken voor SRS' idee en deze.

Hugo

Ik werk met verf op terpetine basis, die je idd op het hout smeert. Het voordeel is dat deze ''rekbaar'' blijft zodat deze nou niet eens breekt bij het minste of geringste. Sigma, Histor, Flexa of elk vergelijkbaar hoogwaardige goede verf is prima. Niet de verf in het lagere segment, daar krijg je op de lange duur problemen mee. (kraken, verkleuren enz) Neem gewoon de goede verf. Kost wat, maar dan ben je er ook vanaf.

Back