Welke brandstof voor oudere motors

Discussie in 'Beginners' gestart door modular, 22 sep 2018.

  1. modular

    modular

    Lid geworden:
    22 sep 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    limburg
    Hoi,

    Ik heb van iemand een aantal oudere motoren gekregen ik vermoed zeker 20 jaar+ in leeftijd. Nu ben ik hier mee aan het knutselen geslagen, maar krijg ze niet goed werkend. Ze starten wel, maar slaan na enkele seconden weer af. Ik ben in winkels geweest(omdat ik ze dan fysiek kan laten zien), maar krijg tegenstrijdige adviezen over de brandstof en ook de gloeipluggen. Daarom wilde ik de vraag hier eens neer zetten.

    Ik probeerde eerst mijn antwoord via de zoekfunctie op het forum te vinden, maar helaas. Dus excuus als het een topic is voor iets wat ik had kunnen terug vinden.

    De foto's zijn er van 2 uit de collectie. 1 hebben we op een blok vast gezet om te testen. Heb nu op advies van een winkel Merlin expert 16 benzine. Welke specifieke gloeiers weet ik even niet(verpakking per ongeluk al weg gedaan).

    Ik zet dit in het beginnersforum, omdat ik op dit gebied echt nieuw ben. Lees al aardig wat jaren fanatiek mee, maar nooit de kennis gehad zoals sommige om input te kunnen geven.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 sep 2018
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zie dat het OS motoren zijn, maar meer is er niet uit de plaatjes te halen.
    De eerste lijkt een .40 tot .60 en de tweede een .15 tot .25.
    Komt die tweede uit een auto? Want als het een vliegtuigmotor is, staat de kop 90° verkeerd.

    Merlin Expert 16 is geen allround brandstof. Ik lees iets van 10% olie en de 16 staat voor 16% nitromethaan....
    Vooral met zo weinig olie maak je ze hardstikke stuk, voor die paar pruttels zal het nog wel loslopen, maar als ze echt aanslaan en doorlopen is het zo voorbij.
    Eigenlijk was dat tegenstrijdig advies de giveaway: Automotoren zijn heel specifiek en alsmen nooit iets anders hebt gezien, dan is er echt geen idee van vliegtuigmotoren zoals nu weer eens blijkt.
    Minstens 20% olie waarvan een deel ricinus, max. 5% nitromethaan, daar lopen deze motoren zeker wel op.
    Gloeiplug: ENYA -3, die doet het altijd.
    En het doet pijn aan mijn ogen, die motor zo tegen dat blok hout geschroefd.
    Het carter is gegoten uit een aluminiumlegering en weliswaar steviger dan keramiek, maar ook wel behoorlijk bros. Het kan geen spanningen in het materiaal aan, wat je met houtschroeven altijd krijgt
    Je moet er dus niet van staan te kijken als de motor, met een stuk uit het carter, ineens op de grond ligt terwijl de motorvoeten nog aan het hout zitten geschroefd.
    Hoe het dan moet?
    Houten plankje van 15-20 mm dik, daar (netjes en precies) een U uitzagen waar het carter net tussen past, gaten aftekenen en die dan (netjes verticaal) doorboren.
    Motor dan met passende boutjes en moertjes ( ik denk M3) vastzetten.
    Dat houten blok klem je dan in een bankschroef of een workmate.
    Maar voor een modelmotor: geen schroeven of een kale bankschroef.
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Zoals Bruno al aangaf , motor degelijk bevestigen om ongelukken te voorkomen , het principe is zoals op onderstaande foto maar dan een dikker plaat gebruiken zodat je ze in een bankschroef of workmate kan inspannen .
    041.JPG

    Als brandstof in de oudere motoren gebruik ik Merlin met 5 % nitro (meer is niet nodig) waar ik nog eens extra 7 à 8 % caster/wonderolie bijmeng , ik gebruik Putoline Castor R , maar elke goede castor / wonderolie voldoet ,
    wel eerst uitproberen of deze goed mengt met de brandstof die je gebruikt .

    PS als je uw woonplaats vermeld weten we waar je woont en zijn er misschien wel modelbouwers in je buurt die je op weg willen helpen .

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2018
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die eerste motor is zo te zien een FSR.
    Kan zijn dat het een "ABC" versie is en dan is de kans erg groot dat de voering al vernaggeld is (geen chroom maar Nikkel coating, niet erg goed).
    Als het een zuigerveer motor is, zuinig op zijn, top-motoren.

    Die manier van bevestigen, kan écht niet, absoluut niet proberen op die manier te starten, kans op ongelukken super groot. Zelfs niet heel even, jje mag allang blij zijn dat je je niet bezeerd hebt toen hij een paar keer tekenen van leven gaf.

    Qua brandstof, Jef en Bruno zeiden het al, veel te weinig olie (en eigenlijk teveel Nitro, maar dat is minder problematisch).
    Per liter brandstof 80 ml olie toevoegen, en dit moet per sé olie voor gloeiplug brandstof zijn (Klotz, Carbulin, Wonderolie), absoluut GEEN tweetaktolie bij de benzinepomp of bromfietshandel kopen.
     
  6. modular

    modular

    Lid geworden:
    22 sep 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    limburg
    Okay voor de goede en duidelijke suggesties hier kan ik wel wat mee! Maar goed dat ik tips vroeg zo te zien. Je moet ergens starten als je iets voor de eerste keer doet en nu ben ik behoud voor een ongeluk zo te lezen :)
    Ik ben woonachtig in Venlo
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gloeiplug motoren lopen op methanol mengsmering, met vonkontsteking/bougie lopen ze op benzine mengsmering.
    Test: Methanolmotor op benzine - MBF

    Een nieuwe motor, geen rommel, geen dikke oude olie, etc., is doorgaans al moeilijk genoeg voor een beginner, laat staan een oude vervuilde motor. Een forum is ook maar een lapmiddel, een motor moet je zien, voelen, horen, ruiken.
    Daarom
    www.jupiter-venlo.nl

    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Of je start een conversatie/PB door rechtsboven op een pagina te klikken op Postvak In → Conversaties → Start Nieuwe Conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @modular profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties/discussies kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. antwoorden in discussie niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een reactie/privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018

Deel Deze Pagina